K revizi RVP

 

Dobrý den, rád bych přišel se svou troškou do mlýna.
Připomeňme si, v čem je rozdíl mezi dřívějšími osnovami a RVP. Jedním z bodů je otevřenost, vyšší autonomie škol a provázanost. To nikoho nepřekvapí.
Začneme pak diskutovat o bezpečí, a já nechci tvrdit, že zde zmíněná témata sem nepatří, ale zapomínáme právě na tu provázanost. Je skutečně rozumné přifouknout RVP o „khaki-tématiku“, pár poměrně potřebných a moderních hesel a zapomenout na provázanost s oborem, který s bezpečností má nejvíc co do činění? 
Začínám si už pomalu zvykat na roli obhájce přírodovědných předmětů, které v poslední době ustupují naoko ukvapeným, ve skutečnosti asi děsivě promyšleným snahám zhumanitnit české školství, abychom za pár let ve stopách třeba Němců zjistili, že nám chybí techničtí a přírodovědní odborníci. Možná i proto (opět) revize zapomíná na bezpečnost práce, chování v mimořádných situacích, s mediální výchovou a výchovou ke zdraví spojenou informovaností o složení potravin – kde hledat více bezpečí?
Ve výsledku to bude zas jen rozumný učitel, který poukáže na zbytečné otravy čpavkem unikajícím z klimatizace v bance – stačí přece tak málo jako mokrý kapesník přes ústa. Učitel, který zvrátí fóbie z „éček“, vždyť E330 si ždímáme do čaje běžně. I učitel, který nebude při slově sex nervózně těkat. Jenže takovému učiteli ona nedotažená a příliš nákladná revize stejně nepomůže.
Všichni ti, co zde v diskusi zaplnili už 5 stran jsou ti, kteří volají po opravdu zvládnutém dokumentu. Ten se ovšem jak vidno nechystá. Alespoň jsme si tedy dokázali, že jsou učitelé, kteří mají stále zájem. Snad ho v nich současná kurikulární politika státu neudusí.

Dobrý den, rád bych přišel se svou troškou do mlýna k tématu revizí zvláště v oblasti bezpečnosti.

Připomeňme si, v čem je rozdíl mezi dřívějšími osnovami a RVP. Jsou to mj.: otevřenost, vyšší autonomie škol a provázanost. To nikoho nepřekvapí.

Začneme pak diskutovat o bezpečnosti. Diskusní plocha se plní názory. Nechci tvrdit, že zde zmíněná témata sem nepatří, ale zapomínáme právě na tu provázanost. Je skutečně rozumné přifouknout RVP o „khaki-tématiku“, pár poměrně potřebných a moderních hesel a zapomenout na provázanost s oborem, který s bezpečností má nejvíc co do činění? 

Začínám si už pomalu zvykat na roli obhájce přírodovědných předmětů, které v poslední době ustupují naoko ukvapeným, ve skutečnosti asi děsivě promyšleným snahám zhumanitnit české školství, abychom za pár let ve stopách třeba Němců zjistili, že nám chybí techničtí a přírodovědní odborníci. Možná i proto (opět) revize zapomíná na bezpečnost práce, chování v mimořádných situacích, s mediální výchovou a výchovou ke zdraví spojenou informovaností o složení potravin – kde hledat více bezpečí? Ano, chybí zmínka o vztahu s chemii, ale i biologií a fyzikou. Často si neuvědomujeme, že právě přes ochranu životního prostředí chráníme sebe.

Ve výsledku to bude zas jen rozumný učitel, který poukáže na zbytečné otravy čpavkem unikajícím z klimatizace v bance – stačí přece tak málo jako mokrý kapesník přes ústa. Učitel, který zvrátí fóbie z „éček“, vždyť E330 si ždímáme do čaje běžně. I učitel, který nebude při slově sex nervózně těkat. Jenže takovému učiteli ona nedotažená a chaotická revize stejně nepomůže.

Všichni ti, co zde v diskusi zaplnili už 5 stran jsou ti, kteří volají po opravdu zvládnutém dokumentu. Ten se ovšem jak vidno nechystá. Alespoň jsme si dokázali, že jsou učitelé, kteří mají stále zájem něco měnit a zlepšovat, že jsou i rodiče, kteří mají zájem o to jak a podle čeho se jejich děti učí. Snad v nich tento zájem současná kurikulární politika státu neudusí.

Hezký víkend všem!