John je normální český kluk, který se vydává do světa (a proto si trochu upravil jméno) a luští záhady. Loni jsem s ním a s osmáky pátrala po záhadě napínačů lan a také jsme se vydali na ostrov Samos. V půlce ledna nastal čas, abych s Johnem seznámila i šesťáky. Cestovali jsme se spolu ním do Egypta pátrat po říši Simmetrióna V. Groot.
Pomocí hieroglyfů šesťáci zjistili, co znamená SHODNOST. Naučili se hledat shodné útvary měřením. Zvládli i vytváření shodných obrazců ve čtvercové síti a na geoboardu.
Po pátrání v knihovně začali odkrývat, co je to SYMETRIE, zjistili které stromy by zůstaly v Simmetriónově parku a znovu se vrátili ke čtvercové síti, aby v ní dotvářeli obraz jednoho z paláců či odraz knihovny na hladině řeky.
Spolu s Johnem jsme pak odjeli do údolí Shodnosti pátrat po velké říši. Jenže jsme tam našli jen několik pyramid, trosky a písek. A taky brouka vzorobraze v několika vydáních.
Na pyramidách bylo mnoho souměrných kreseb, které bylo třeba zaznamenat.
Než jsme se vydali dál, utřídili jsme si myšlenky nad mandalami.
Zjistili jsme, že cestu do paláce najde jen ten, kdo vládne ostrou tužkou, trojúhelníkem s ryskou a kružítkem. Na jednoduchých obrázcích děti trénovaly správný postup, přesnost a kvalitu rýsování. Bylo to třeba, abychom se mohli pustit do náročnějších úkolů – dokončení mapy k paláci a zrestaurování Simmetriónova erbu.
Když jsme konečně dorazili do paláce, luštili jsme písmo. Zajímalo nás, jak je to se souměrností toho našeho, hledali jsme kouzelná souměrná slova (jako třeba AHA, OKO, DOK). Všichni badatelé zvládli vyluštit i tajemný nápis.
Co nás čeká dál? Velká zkouška. Momentálně jsme zavřeni v knihovně paláce a nemůžeme ven. Kdo zkoušku nezvládne, kdo nebude rýsovat, tak jak se má, kdo si poplete pojmy VZOR, OBRAZ, SAMODRUŽNÝ BOD a OSA SOUMĚRNOSTI, ten nejspíš v paláci zůstane. A to se pak nejspíš nedozví, jak je to se souměrností našich obličejů. Byla by to škoda, fotky už jsou připraveny. 🙂
Jitka Rambousková
2. 2. 2011 at 19.18Tuhle kapitolu mám taky ráda. Vyřádím se já i žáčci (a pak mi chybí čas na jinou látku) 🙂
Mgr. Pavlína Hublová
2. 2. 2011 at 20.18Hani,
to je prostě smršť nápadů a námětů! …a teď to jen pěkně doplnit o pár podrobností a šup s tím do článků 🙂
Mgr. Hana Pilařová • Post Author •
2. 2. 2011 at 20.58A těch 9 pracovní listů do DUMů? 🙂
Mgr. Pavlína Hublová
3. 2. 2011 at 8.41To by zavánělo dokonalostí.
Stáňa Andršová
3. 2. 2011 at 9.58Jsem pro dokonalost. Podpořit tento nápad metodicky a napsat praktický článek se zkušeností a zde naodkazovat těch 9 skvělých DUMů. Děkuji, obohatilo mne to, přidávám do své kolekce.
Mgr. Hana Pilařová • Post Author •
3. 2. 2011 at 10.55Díky všem 🙂
Mgr. Hana Pilařová • Post Author •
3. 2. 2011 at 21.24Doplnila jsem ještě odkazy na školní stránky, kde je více ukázek.
Jitka Rambousková
5. 2. 2011 at 10.53Při probírání sbírky odkazů od Pavlíny http://is.gd/EpTcp0 jsem narazila na pěknou pomůcku právě pro symetrie http://is.gd/ii87JV. 🙂
Petra Cemerková Golová
7. 2. 2011 at 20.01Souhlasím s komentujícími a děkuji za inspiraci. Zdá se, že bych mohla konečně (po půlročním snažení) vyřešit problém se zapomínajícími žáčky. To si hned dětičky rozmyslí, jestli budou vládnout ostrou tužkou, trojúhelníkem s ryskou a kružítkem nebo zůstanou před palácem. Upravím pro svou třídu a určitě vyzkouším.
Mgr. Hana Pilařová • Post Author •
9. 2. 2011 at 13.24Dnes konečně došlo na fotky .. respektive nejprve na závěrečný test, a pak na fotky .. musím, říct, že takhle veselou hodinu jsme ještě neměli a štěstí je, že v té části budouvy, kde mají šesťáci třídu, jiná kmenová třída není 🙂
Takže po dnešku se už nemusejí při přirodopisu ptát kolegyně, jestli mají souměrné obličeje .. po dnešku ví, že sesazením dvou levých půlek a dvou pravých půlek obličeje vzniknou dva úplně jiní lidé 🙂