Jan Amos Komenský se narodil 28. března 1592 V Nivnici (?), možná v Uherském Brodě, v úvahu přichází i nejen jeho jménu blízká Komňa. Letos si tedy v posledních březnových dnech připomeneme 420. výročí jeho narození.
Žactvo s učiteli by tak mohlo příhodně učinit třeba školním výletem do Brandýsa nad Orlicí. V tom městečku Komenský pobýval (a učil) na panství Karla staršího ze Žerotína po bitvě na Bílé hoře. Dokonce se tam – jako vdovec – podruhé oženil. Ale hlavně – za sedmiletého pobytu v „Brandejse“ v naději na pozitivní zvrat společenských poměrů před svým definitivním odchodem do ciziny napsal jedno ze svých pozoruhodných děl – Labyrint světa a ráj srdce. Místní zde před nějakým rokem přímo naproti pomníku (mimochodem prvnímu zbudovanému na území českých zemí) z habrů vysadili přírodní bludiště, prostě labyrint, v němž bezpochyby spolehlivě zabloudíte. A nemusí se tak stát jen v průběhu tradičního zářijového – letos již 11.ročníku – Brandýského mámení (www.brandys-ve-svete.cz).
Janem Amosem Komenským se rádi zaštiťujeme při nejrůznějších příležitostech, ačkoliv běžný Čech či Moravan (právě tím Komenský byl) z něj zná nejvýše něco „ o tom všelikém kvaltování, které toliko pro hovado dobré jest“ a samozřejmě ještě zprofanovanou „školu hrou“. K té ostatně přišel Komenský jako Dalibor k houslím. Původcem ideje o škole hrou byl Marcus Fabius Quintilianus, takto první veřejný učitel řečnictví, rétoriky, placený státem, o té platbě rozhodl v 1.století našeho letopočtu římský císař Vespasianus.
V současné společnosti už notně pozbyla na pravdivosti slova Marka Twaina, že klasiku by každý rád znal, ale nikomu se ji nechce číst. A přece nezaškodí! Už jen vzít do rukou skvostné vydání Komenského Labyrintu světa a lusthausu (původní název) srdce z roku 2005 (nakladatelství Waldpress) je potěchou pro oči. Takovou rozkoš vám žádná čtečka neposkytne! Přivykne-li čtenář po chvíli půvabné češtině, uvěří, co psáno v předmluvě : „Není báseň, čtenáři, což čísti budeš, ačkoli básně podobu má…“ (1, s.17) A je-li čtenář učitel, nalistuje stránky, kde se stav učených prohlédá (kapitola X). Tu v knihovně – bibliotéce Poutník s tlumočníkem takový rozhovor vede: „Milý brachu, pěkná věc jest pěknou míti bibliotéku“. „I když se jí neužívá?“ dím já. A on: „I ti, kdož bibliotéky milují, mezi učené se počítají.“ Já sobě na mysli: „Jako někdo kladiv a klíští hromady maje, a čemu jich užívati nevěda, mezi kováře.“ Říci však toho, abych sobě něco neutržil, nesměl jsem.“ (1, s.49)
To nakladatelství Academia bylo smělejší, když v edici XXI.století vydalo publikaci
s názvem Teorie nevzdělanosti, s adresným podtitulem Omyly společnosti vědění. Stalo se
tak v roce 2008, jen rok poté, co za ni byl autor Konrad Paul Liessmann v Rakousku vyznamenán titulem Vědec roku 2006. Na přebalu se dočteme, že „…v knize Teorie nevzdělanosti, jejíž aktuálnost a brilantnost se setkala s velkou odezvou hned po jejím prvním vydání v roce 2006, autor systematicky dovozuje, že mnohé z toho, co se propaguje pod názvem „společnost vědění“, jsou jen rétorické fráze“.
Českému učiteli, v posledních letech zmítaném a deptaném neustálými změnami, musí až svatokrádežně zatrnout, když přečte jen některé z nadpisů devíti kapitol celkem útlé
publikace, kupříkladu : Co ví společnost vědění , PISA – honba za pořadím, Boloňa – prázdnota evropského vysokoškolského prostoru… Závěrečná kapitola přichází s návrhem – Skončeme s reformou vzdělání . Ten návrh je analyzován v celospolečenské šíři a naprosto detailně, jeho odpůrci budou jen stěží hledat protiargumenty. Bylo by ostatně zajímavé rozšířit v českém učitelstvu něco z diskusí, které – snad! – proběhly po přednáškách Konráda Paula Liessmanna na českých univerzitách. Je dost signifikantní, že pobyt a aktivity renomovaného zahraničního vědce v České republice v tomto případě nebyly téměř zaznamenány v médiích, pedagogickou sféru nevyjímaje. Povědomí o publikaci profesora Liessmanna se šířilo – dá se říci skoro obrozenecky – ústním podáním, v tomto pádě velice úspěšně. Nakladatelství Academia na zájem pohotově reagovalo dotiskem knihy Teorie nevzdělanosti. Ale jinak? Klid po pěšině. Mohlo by to odkazovat na jednu z Liessmannových myšlenek, že „…dnes platí jako ctnost signalizovat ochotu k reformám, špatný je ten, kdo reformám vzdoruje.Reforma je dobro, je obranou před zlem…prokazovat v každém jednotlivém případě, jestli je vůbec nutné reformovat, a pokud ano, tak jak, by bylo příliš velkým požadavkem.“ (2, s. 110)
Profesor Liessmann se pohyboval sice jen v aulách českých univerzit, ale poslání jeho knihy se týká školství, vzdělání, vzdělávání a vzdělanosti (kdo to ještě rozlišuje?) obecně. Znovu připomeňme Komenského: „Dobré knihy, jsou-li vskutku dobré a moudře napsány, jsou brusem duchů, pilníkem soudnosti, mastí pro oči, nálevkou moudrosti, zrcadlem cizích myšlenek a činů, našich vlastních pak vodítky“.
Učitelé, ať už se označují jako pedagogové – nebo hrůzněji edukátoři, se řadí často k submisivnějším jedincům. Nakonec to podobně vyznělo i z výše uvedeného vyznání Jana Amose Komenského. A ve své sbírce přísloví uvedl také překlad latinského Veritas odium parit – Pravda plodí nenávist. Co asi by při znalosti dnešních poměrů řekl na následující úryvek z prezentované publikace ? Čteme v ní: „Jakmile člověk ví, co se od něj očekává, očekávání naplní. Má-li se víc publikovat, tak se víc publikuje, má-li se zvýšit science station index a journal impact factor, stane se tak, ať už jakýmkoliv způsobem, má-li se zvýšit počet projektových žádostí, tak se zvýší, mají-li se sehnat peníze z externích zdrojů a dalších subjektů, tak se seženou, i kdyby jen na papíře…takže se může stát, že s prameny, autorstvím a seriózností se to už nebere tak vážně – a vede to k podvodu a falšování“.( 2, s.68) Že by nám to něco připomínalo?
V Olomouci dne 23. března 2012
Alžběta Peutelschmiedová
Literatura
- KOMENSKÝ, J.A. Labyrint světa a ráj srdce. Praha: WALD Press, 2005.
ISBN 80-903232-3-5.
- LIESSMANN, K.P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění.
Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.
Miroslav Melichar
25.3.2012 at 21.36Díky za oba skvělé a podnětné březnové texty – za připomenutí aktuálních myšlenek klasiků i jejich současného následovníka prof. Liessmanna. Závěrečná věta „Že by nám to něco připomínalo?“ mi obdivuhodně koresponduje s prosbou v diskuzi, která byla uveřejněna současně s tímto blogovým příspěvkem. Píše se tam: „Prosím poraďte náměty na tvorbu DUM EU školám. Tvořím DUM rozvoj IT 3×20 materiálů. Všechny materiály budou pouze pro 8. ročník ZŠ tedy biologie člověka.“