Jak tomu rozumíš?

Olympiáda hýbá světem, ale nejen jím. Také v mé třídě prvňáčků to vře (paní učitelka trochu zapracovala, ale teď už to jede samospádem).  Podělila bych se o dnešní sezení, protože bylo trochu jiné, než předchozí.

Aktivity, které jsem se rozhodla věnovat tématu ZOH, popisuji nepravidelně v diskuzích. Vždy začínáme v kruhu. Děti mají za úkol sbírat obrázky a nadpisy z novin a časopisů. Ty si v kruhu ukazujeme a komentujeme. Dnes jsme pokročili o krůček dál, protože se konečně objevily první příspěvky s nadpisy.

Prvním úkolem „prezentátora“ bylo vybrat si nadpis z příspěvku a přečíst ho (trénujeme techniku čtení). Jsem si vědoma toho, že děti ještě nemají procvičena všechna písmena, ale protože z toho „neděláme vědu“, tak bylo vše přečteno samostatně nebo s nápovědou okolo sedících dětí. Nemusím snad ani zdůrazňovat, jaká radost svítí čtenářům z očí, když si „čtou noviny“ :-).

Druhým úkolem (neméně těžkým) bylo odpovědět na všetečnou otázku učitelky: „Jak tomu rozumíš?“ Nejde jen o povinnou otázku k rozvoji čtení s porozuměním. Uvědomme si, že většina příspěvků je z novin, konkrétně ze sportovních stránek novin, kde je slovník novinářů prošpikován obraznými vyjádřeními a slovními hříčkami. Jeden nadpis za všechny: Bauer si sáhl až na dno a ve finiši vybojoval bronz!

Byla jsem mile překvapena, jak se děti rozpovídaly. Bez větších problémů si porazily s podobnými „chytáky“. A ačkoli ne všechny děti reagovaly okamžitě, třída byla pozorná a aktivní. Každý chtěl vyjádřit svůj názor, a i když třeba nebyl úplně správný, vždy se našel kamarád, který vyjádření poupravil.

A paní učitelka? Ta se tetelila štěstím, jak má úžasné žáky (a už jí to v hlavě šrotovalo, co si na ně nachystá příště, když jsou tedy tak dobří 8-).

PS: Všetečná otázka pro čtenáře: Jak tomu rozumíte?