Některé znalosti máme uložené u svých přátel!…..zaznělo ve studijních materiálech tototo týdne. Když jsem všechny přečetla a s nimi i diskusní příspěvky, napadlo mne, že : Některé metodické znalosti mám uložené u svých kolegů v tomto kurzu! Děkuji za velké množství nápadů a inspirace všem.
V souvislosti s používáním různých metod jsem si vzpomněla na svou uvádějící paní učitelku, která říkala: Není důležité jak, ale pokus se to „nadrtit“ všechny (matematika). Je to mnoho let a já už vím, že je důležité jak a právě o tom byl tento týden. I cesta je cíl….Ta nová je ale pro mnohé učitele velmi náročná – je daleko jednodušší postavit se před celou třídu a začít vykládat než promyslet práci ve skupinách, zapojit technologie ( pokud je škola má) a individualizovat výuku, případně vytvářet projekt. Mnohým kolegům se jeví tento způsob výuky jako totální chaos a jen velmi těžko se přesvědčují o opaku. Všem „inovátorům“ je potřeba vytvářet pracovní podmínky a podporovat je.
Virtuální přednášku p. Brdičky jsem tentokrát on-line nestihla ( záznam mám), my v té chvilce projednávali zařízení nové multimediální učebny ( tabule, projektor, PC pro ovládání , nábytek) a na 25 PC, abychom se dopracovali k modelu 1:1, nám už nezbylo :-(. Finanční prostředky už máme pouze na 5 PC a tak se rozproudila debata – má to vůbec smysl? Po tomto týdnu jsem na 100% přesvědčená, že ano!! Budeme mít nové malé digitální hnízdo pro individualizaci výuky.
A ještě jeden postřeh z tohoto týdne ( i když by spíš patřil do 8. lekce – Budoucnost technologií). V časopisu Reflex byl publikován rozhovor s tvůrcem Skype Jaanem Tallinnem, ve kterém se zamýšlí nad ohrožením lidstva počítači – velmi zajímavé…
David Mikoláš
16.10.2011 at 21.18Máte pravdu, Marcelo, že pro zkušeného pedagoga je metoda frontálního monologu to nejjednodušší, co může ze svých dovedností předvést. Učí tak, protože se v lepším případě domnívá, že je to ta nejpřínosnější metoda, kterou předá žákům co nejvíce poznatků, v horším případě proto, že nic jiného neumí, nebo je slepě přesvědčen o tom, že ničeho jiného není schopen. Prostě se podceňuje. Také je nutno brát v potaz syndrom vyhoření a, nechce se mi to moc psát, lenost.
Projekt se může některým učitelům jevit zpočátku jako chaos, neboť jeho výsledky se dostavují až po delší době, kdežto když jeden den látku vyložím, druhý den žáky vyzkouším, mám hned jakousi zpětnou vazbu.
Jinak držím palce, ať vám to s multimediální učebnou vyjde alespoň v té kompromisní podobě. Vždycky je to ve školství o kompromisech, sám to vím moc dobře. Zkuste třeba oslovit nějakou firmu v okolí, zda nevyřazuje nějaké solidní počítače. Třeba by vám je formou „odprodeje za symbolickou 1 Kč“ přenechala a vy byste pak mohli učebnu dovybavit chybějícími 20 PC.
Marcela Kraslová • Post Author •
16.10.2011 at 22.56🙂 Když já jsem neskromník – já slíbila tu učebnu úúúplně novou!
David Mikoláš
16.10.2011 at 22.59Chápu, slib je slib :-).
Bořivoj Brdička
17.10.2011 at 0.03Riziko, že nás stroje ovládnou (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/12961/), je značné. Nemá ale cenu se tím trápit. To, že by lidstvo prostě přestalo pracovat na vývoji umělé inteligence, je bohužel vyloučené. Vojáci si tu možnost, že za ně budou bojovat samotné stroje, vymluvit jistě nedají!