2. lekce Vliv technologií na vývoj školství

Má současná zkušenost je dvojí. Školy, které se snaží ICT do výuky (ne jen do školy) implementovat a školy, které se fenoménu ICT úspěšně brání. Zpravidla je ukazatelem tohoto pojetí ředitel(ka) školy. Z těchto škol pak do našich kurzů přicházejí dvojí typy účastníků – ti co mají zájem se někam dál posunout (zpravidla již s počítačem zvládají běžné činnosti dostačující pro práci na internetu a tvorbu základních výukových materiálů) a ti co musí (zpravidla ikdyž něco zvládají, tak v kurzu ne a se vším mají problém).

Jistě lze uvažovat nad tím, že vyšší penetrace počítačů do škol může pomoci jejich užívání, ale i malá škola, která bude mít vhodně umístěné počítače ve více učebnách může s touto technikou pracovat efektivněji. Udělat ICT nástrojem k získání a vhodnému zpracování informace a jejímu předání dál podle individuální potřeby žáka. Tedy penetrujme, ale s tím, že víme jak je (ICT) využít.

Ve webináři pana Zounka http://elearning.rvp.cz/kurzy/mod/resource/view.php?inpopup=true&id=23403 kolega prezentoval stáří počítačů používaných ve školách. Více než 40 % bylo starších 5 let (že by pozůstatek INDOŠe?). Já v tom ale problém nevidím. Pokud se posuneme k on-line aplikacím, pak nám stačí dobrá kapacita do internetu a počítač se může stát solidní periferií. Jedině bych se přimlouvala k výměně starších monitorů za LCD.

Je pouze škoda, že nadpis nelze otočit – vliv školství na vývoj technologií. Já bych si hodně přála řešení, kdy jedním tlačítkem spustím funkční ICT v celé učebně (bez neustálých restartů, přepínání obrazovek, kalibrací) a budu se moci věnovat tématu a ne technice.