Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Spolupráce v týmu

Nejvíce konfliktů se objevovalo, když měly děti úkoly, na kterých měly pracovat v týmu. První problém nastal, že většina dětí dívku do týmu nechtěla. Důvodem bylo, že děti věděly, že nebude pro tým příliš velkou posilou. Nejčastěji byla proto ve skupince s dětmi, se kterými se znala již z první třídy.

Často se pak stávalo, že za mnou dívka přišla s pláčem, že už s ní ostatní být nechtějí. Nebo za mnou naopak přišel jiný člen týmu a stěžoval si na dívčino chování. To, co děti nejvíce rozčilovalo, byla její tendence jim rozkazovat a říkat, co mají dělat. To se skutečně odehrávalo a někdy zkoušela dívka použít takové chování i vůči mně. Já jsem jí dokázala jasně nastavit hranice, že takovým způsobem se ke mně chovat nebude, ale jediný způsob, kterým reagovaly děti, bylo dívku vyloučit. Domluvili jsme se proto společně, že před tím, než dívku z týmu vyloučí, jí dopředu řeknou, co jim vadí. Vysvětlila jsem jim, že někdy děláme nebo říkáme věci, kterým ostatním vadí, ale dokud nám to neřeknou, nemůžeme s tím nic dělat. Je proto důležité daného člověka upozornit na takové uchování, aby ho mohl změnit. Ptala jsem se, co konkrétně dívka řekla, co se dětem nelíbilo. Společně jsme pak zkoušeli danou větu přeformulovat tak, aby obsahově zůstala stejná, ale forma se změnila. Např. věta „Děláte to blbě, musíte to udělat takhle“, může být změněna do tvaru „Připadá mi, že tam máme chybu, co si o tom myslíte? Mohli bychom to udělat jinak?“

Bc. Markéta Dobiášová, asistentka dítěte s ADHD


Ukázka pochází z portfolia Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD, které bylo vytvořeno v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD (Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.12/01.0002). http://www.neklidne-deti.cz/

DOBIÁŠOVÁ, M.; HÁJKOVÁ, M.; NEŠPOROVÁ, M. Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD: Portfolio vytvořené v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.