Chlapec si velmi často potřebuje s něčím hrát a to i během vyučování, kdy nejednou ruší paní učitelku nebo celou třídu. Buď něco žmoulá v puse, pero, gumu, nebo olizuje pouzdro, ťuká s tužkami, často se otáčí a bere spolužákům věci z lavice. Ačkoliv se takové chování jeví okolí jako rušivé, pro chlapce je to způsob, jak se zklidnit a trochu více soustředit.
Přemýšlela jsem, který předmět by pro chlapce byl vhodný, aby naplnil jeho potřeby. Nakonec se ukázalo, že obyčejné dva kaštánky jsou na nějaký čas to pravé. Chlapci jsou příjemné na dotek. Jsou hladké, nestejného tvaru s malými ploškami a důlky. Což je pro jeho prstíky zajímavé. Má dva kaštánky. V případě potřeby může mít v každé ruce jeden, různě je mačkat, hladit, koulet na dlaních, vyměňovat si je z ruky do ruky, zkoušet pohybovat oběma v jedné dlani a při tom sledovat výuku. I při psaní může mít v jedné ruce pero a v druhé kaštánek. Kolikrát je spokojený jen s tím, že něco drží. Nosí kaštánky v aktovce a v případě potřeby je může kdykoliv vytáhnout (doma i v družině).
Volba kaštánků fungovala do té doby, než je chlapec oba ztratil, asi jeden až jeden a půl měsíce. Poté již podzim skončil a další kaštánky nebyly. Řekla jsem si, že je čas na změnu a začala přemýšlet nad dalším předmětem, který by nám kaštánky nahradil a zároveň byl i trochu jinak zajímavý. Po kratším hledání jsem doma objevila plát včelího vosku, který se používá nejen k výrobě svíček, ale také např. ve waldorfské pedagogice k modelování. Zvláště je určen pro děti ve školkách a menší školní děti. Vosk je zpočátku tvrdý a proto je důležité jej v dlaních rozehřát a prstíky mačkat a převalovat. Někdy zabere velké úsilí jej rozpohybovat. (Přesně to, co pro chlapce potřebujeme.) Po čase vosk změkne a je tvárný, připravený k modelování. Je voňavý, nešpiní, je příjemný na dotek a má schopnost prohřívat. Na rozdíl od keramické hlíny, která naopak z našich dlaní teplo odebírá (proto není podle waldorfské pedagogiky vhodná pro malé děti, které potřebují své vnitřní teplo pro správný vývin a růst), špiní a ne vždy příjemně voní. Ani plastelína vosk nenahradí. Nevoní, špiní ruce. Vosky jsou k dostání v přírodní medové barvě, nebo jsou přírodně barveny, bez syntetik.
Chlapci jsem jej přinesla po Novém roce i s prázdným obalem od Kinder vajíčka, do kterého si vosk uložil. Myslím, že se mu zalíbil a funguje stejně dobře jako kaštánky. Postupně můžeme pro zpestření či změnu přidat i vosk barevný.
Bc. Markéta Dobiášová, asistentka dítěte s ADHD
Ukázka pochází z portfolia Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD, které bylo vytvořeno v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD (Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.12/01.0002). http://www.neklidne-deti.cz/
DOBIÁŠOVÁ, M.; HÁJKOVÁ, M.; NEŠPOROVÁ, M. Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD: Portfolio vytvořené v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.