Spomocník je legenda v podpoře učitelů v práci s moderními technologiemi. Známe ho všichni, ale podívejme se na něj nyní trochu jinak, a to z pohledu gramotností.
Spomocník jako učitelův rádce a zdroj inspirace napomáhá zvýšit povědomí o vzdělávacích technologiích již řadu let. Články ze Spomocníka pomáhají učitelům orientovat se v možnostech práce s využitím moderních technologií, ale také podporují učitele v rozvoji gramotností ve výuce. A jak? Čtěte a inspirujte se, Spomocník je důvěryhodným průvodcem ve světě gramotností.
Co si vybavíme pod pojmem gramotnost? Situaci, kde je kladen důraz na praktické uplatnění znalostí, dovedností a postojů v různých, se životem propojených souvislostech. O tomto přístupu také píše Bořivoj Brdička a Jaroslav Mašek v článku Relevance jako základ digitální školy. Americká International Center for Leadership in Education „staví do kontrastu to, co se děje ve škole, s tím, co žáci žijí mimo školu. Neexistuje-li průnik, pak se asi nelze divit tomu, že žáci nemají školu rádi.“ Rozpracováním problematiky vznikl rámec relevance ve vztahu k výukovým aktivitám, který znázorňuje spojitost mezi využitím učební látky v mimoškolním životě žáků a rostoucím zájmem o danou látku. Dočtěte se více.
Aktivní využití technologií je popisováno v navazujícím článku Pedagogika digitální diskuze, který zmiňuje sedm pilířů vedení digitální školy. Jedním z pilířů je komunikace v podobě digitální diskuze. Jak tato diskuze vypadá? „Digitální diskuze dokáže zvýšit zájem žáků, takže dojde k jejich mnohem většímu zapojení do řešení probírané problematiky.“ Chcete se dozvědět více? Čtěte zde.
Inspirací v rozvoji digitální gramotnosti je i seriál článků s názvem V Digicentru, který popisuje setkání zaměřená na možnosti využití různých technologií a platforem ve vzdělávání. Prvním z nich je článek V Digicentru s micro:bity, který představuje workshop s Barborou Havířovou a Miroslavem Suchým. „Po představení micro:bita (co a kde na té destičce všechno najdeme) nám Barbora ukazuje své pracovní listy, které umožňují studentům pracovat samostatně, aniž by museli čekat na její další instrukce, a to nejen svým vlastním tempem, ale především podle své úrovně.“ Jak pracovat s micro:bitem a odkazy na ukázky pracovních listů lektorky naleznete v článku.
Takto pohlíží na digitální gramotnost Spomocník. Chcete vědět více? Sledujte nové články.
Články jsou dostupné na Metodickém portálu RVP.CZ pod lincencí CC BY-NC-ND.
- BRDIČKA, Bořivoj. Relevance jako základ digitální školy. Metodický portál: Články [online]. 06. 05. 2019, [cit. 2019-05-24]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22085/RELEVANCE-JAKO-ZAKLAD-DIGITALNI-SKOLY.html>. ISSN 1802-4785.
- BRDIČKA, Bořivoj. Pedagogika digitální diskuze. Metodický portál: Články [online]. 13. 05. 2019, [cit. 2019-05-24]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22086/PEDAGOGIKA-DIGITALNI-DISKUZE.html>. ISSN 1802-4785.
- MAŠEK, Jaroslav. V Digicentru s micro:bity. Metodický portál: Články [online]. 30. 01. 2019, [cit. 2019-05-24]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21980/V-DIGICENTRU-S-MICROBITY.html>. ISSN 1802-4785.