Příspěvek vzniká jako reakce na 2. lekci RVP VT 21
Mám-li si představit studenta naší školy, o němž by se dalo říci, že rozhodně efektivně využívá pří běžné výuce možnosti ICT, které se mu ve škole nabízejí, napadá mě okamžitě jeden člověk – Lukáš. Do školy chodí zásadně s notebookem, často jeho hlavu „zdobí“ vkusná sluchátka, neustále něco ťuká do klávesnice. Pravidelně mi posílá práce na můj školní e-mail, stahuje e-materiály, navštěvuje odkazy, na které upozorňuji. Lukáš je jiný než ostatní, nejen proto, že wi-fi ve škole využívá ke vzdělávání a ne k bezduchému sledování profilů na facebooku.
Závaží ve formě notebooku, které si každý den vláčí s sebou autobusem, je pro něj dosti podstatné. Vymoženosti ICT jsou , v lehké nadsázce, pro něj tím, čím je záchranný kruh pro tonoucího.
Lukáš je slepý.
Díky speciálně úpravé klávesnici, softwaru a dalším ICT vychytávkám je pro něj vzdělávání i život mnohem lehčí a příznivější.
Když se tak podívám do řad „normálních“ studentů, říkám si, co by mohlo motivovat je k tomu, aby i oni, stejně jako Lukáš, co nejefektivněji využívali to, co jim dnešní ICT nabízí.
V přednášce pana Zounka zaznělo, že “ žáci (15 let), používají převážně internet k zábavě, nikoliv
pro práci ve škole“. Napadá mě, zda je to, miminálně u středoškoláků, jen vinou učitele (nekompetentnost, neochota), vinou vedení školy (nevhodné či žádné vybavení, funkční vyškolení učitelů), či zda je za tímto tvrzení skryto ještě něco jiného.
Vždy na začátku září zjišťujeme, že počítač si do školy nosí čím dál tím více studentů. Nestálo by za to, ukázat jim, jak mohou funkčně využívat ICT sami přímo ve výuce? A co víc – motivovat je k tomu, aby sami učiteli nabízeli to, nač doma či přímo ve škole při brouzdání se stránkami nalezli? Aby nám poskytovali inspiraci? (Minimálně těm, kteří ve své aprobaci ICT nemají.) Ráda se něco přiučím.
Zaznělo-li ve výše zmiňované přednášce, že „ti, co využívali počítače nejdéle měli nejhorší výsledky“ (výzkum PISA 2009), je tedy na čase něco změnit. Nejen více či méně početné řadu učitelů, ale i žáků nevědí, co vše jim internet v souvislosti se vzděláváním a sebevzděláváním nabízí.
A tak mě napadá celkem jednoduchá otázka: Co udělat pro to, aby se v příštích výsledcích výzkumů neobjevovala věta, že „počítačové učebny slouží spíše k učení o ICT než prostřednictvím ICT?
Lukáš už se prostřednictvím ICT učí. A co my?
Bořivoj Brdička
1.10.2011 at 17.52Děkuji za skvělý příspěvek. Jesli byste dovolila, rád bych ho zveřejnil na Spomocníkovi. Mohu?
Mám ještě drobnou poznámku k tomuto – „ti, co využívali počítače nejdéle měli nejhorší výsledky“. Pozor, PISA zkoumala jen čas strávený u počítače. Jedná se tedy o děti, které sedí u počítače nadměrně dlouho. Asi si umíte představit, kdo to nejspíše bude?
Vlasta Novotná
1.10.2011 at 18.34Ivo, děkuji, moc pěkné a inspirativní.
Jinak si nesypte popel na hlavu. Za to, že žáci používají ITE hlavně pro zábavu, jako učitelka nemůžete. Beru na sebe hodně zodpovědnosti (jako učitelka), ale tuto zatím ne. Možná až budeme mít ve škole odpovídající vybavení… Ale ani potom to nebude věc jenom nás učitelů.
David Mikoláš
1.10.2011 at 19.09Velmi přínosný příspěvek, děkuji za něj. Hned jsem zavřel oči a představil si, jak moji žáci nosí do školy notebooky a řeší pomocí nich různé úkoly, vypracovávají projekty… Otevřu oči… zase paří hry a sjíždějí Facebook! Nic naplat, musíme je k tomu nejdřív vychovat.
Iva Dobiášová • Post Author •
2.10.2011 at 9.25Davide, nevím, jestli mám být ráda či nerada, že je hodně takových žáků, jako jsou ti naši (sjížděči facebook).
Myslím, že by prostě stálo za to, ukázat jim, jak si mohou usnadnit práci ve škole a ušetřit tím často čas doma.
Iva Dobiášová • Post Author •
2.10.2011 at 9.27Bořivoji, pokud chcete můj příspěvek zveřejnit, vůbec mi to nevadí. Naopak jsem polichocena. 🙂
Děkuji za upozornění na nepřesnost v článku. Špatně jsem onu informaci pochopila.
Marcela Kraslová
2.10.2011 at 10.53Přeju Vám pěkný den, paní Ivo!
Mám podobnou zkušenost – ve škole máme nevidomého žáka v sedmé třídě – je to prostě náš Péťa, o zrak přicházel postupně a navíc je i tělesně postižený a je na vozíčku, ICT technologie ho učíme využívat v maximální možné míře jak jen to jde- výklady nahráváme jako mp3, prostě se učíme… Rodiče nechtěli dát Péťu do specializované školy do Opavy, přáli si integrovat ho a nechat ho v kolektivu dětí, které zná. O to větší bylo naše zděšení, když se nám dostalo informace, že je sice hezké, že umí řešit algoritmy numerických operací pomocí PC a speciálně upravené kalkulačky, když nezapíše celý postup v Brailově písmu…. ( pro ostatní kolegy – zápis takového příkladu je mechanická práce na celou stranu).Bylo nám řečeno, že vliv ICT technologií značně přeceňujeme a že se nám to vymstí. My, kteří Petra učíme, ale myslíme, že je to správné a tak jdeme trochu proti “ opavské zdi“. A tak bych se chtěla zeptat, jak je na tom Lukáš se psaním v Brailově písmu ( čtení je fain věc, to je jasné)?Čemu dává přednost?Vaše zkušenosti by nám moc pomohly. Díky!
Péťa i Lukáš jsou opravdoví uživatelé ICT technologií se vším všudy, jéé, to je moc dobře!
David Mikoláš
2.10.2011 at 11.03Ivo, naši žáci jsou ve většině konzumenti a obávám se, že „jen ukázat“ nebude stačit ke změně jejich zažitých postojů a navyků. Příklad z praxe: Žáci, každý email, který odešlete, bude mít vyplněný předmět. Výsledky se dostavují pozvolna, u některého žáka to trvá třeba měsíc, než si tento krok zafixuje, u někoho půl roku a někdo se tím nehodlá zabývat vůbec a sází si to, jak chce. Závěr tedy zní: ukazovat, zdůvodňovat, opakovat, vychovávat.
Jitka Rambousková
2.10.2011 at 12.03Souhlasím s Davidem, je to běh na dlouhou trať. A asi bych parafrázovala pana Wericha „nemůžeme v tom boji vyhrát, ale nemůžeme přestat“.
Ivo, Marcelo, obdiv k vašim žákům i k vám, že s nimi takto pracujete. Držím palce 🙂
Marcela Kraslová
2.10.2011 at 12.26Souhlas s Davidem:-). Předmět a e-mail – mám stejný problém a trvám si na svém.
Jitko, moc děkuji!
Mira Friedrichová
3.10.2011 at 9.48Článek mě velmi zaujal, stejně jako ostatní děkuji za tento úhel pohledu.
Blanka Kozáková
3.10.2011 at 22.03Nejsem si jistá tvrzením: Zaznělo-li ve výše zmiňované přednášce, že „ti, co využívali počítače nejdéle měli nejhorší výsledky“
Pan Zounek uvádí, že:
„že tady tyto rozdíly se ukázaly v té PISE v některých dovednostech patnáctiletých žáků, kdy ti co používali technologie doma častěji, tak v některých těch testech byli lepší než ti co měli příležitost používat počítače víceméně jenom ve škole.“
Ale možná to zaznělo v jiné části přednášky.
Daniela Růžičková
4.10.2011 at 20.21Pro zájemce nabízím odkaz na publikaci PISA 2009 Results: Students On Line, Digital Technologies and Performance: http://www.oecd.org/dataoecd/46/55/48270093.pdf. Ono totiž přijde na to… 🙂 Situace se nedá vyjádřit jednoduchou závislostí, záleží na činnostech, ke kterým žáci ICT využívají, na čase, který těmito činnostmi žáci stráví a to všechno má různý vliv na různé dovednosti, které výzkum PISA sledoval. 🙂 Způsob využívání ICT žáky a jeho vliv na jejich digitální čtenářství/schopnost číst digitální texty a porozumět jim (digital reading) najdete např. od str. 177 dále. Banální hláška o dobrém sluhovi a zlém pánu, či obecné tvrzení, že dobře využité ICT vedou k dobrým výsledkům u žáků a naopak, je zde zpřesněna kvalitním výzkumem a nabízí v podrobnostech inspiraci učitelům při hledání cesty, jak na to. 😉
Iva Dobiášová • Post Author •
8.10.2011 at 19.18Marcelo,
Lukáš si dělá v některých hodinách poznámky tzv. ručně – tedy v Braillu. Ve většině hodin si ale dělá poznámky do počítače.
Případně bych zjistila, jaká je situace v jednotlivých předmětech. Já jej mám na společenskovědní seminář, kde si píše právě do PC.
Marcela Kraslová
19.11.2011 at 17.40Já mám Péťu na matematiku, teď zrovna zapisujeme v Brailu zlomky:-)….no, je to dřina