Perlička z výuky: mí žáci 6. třídy dnes psali písemku na kapitolu „zrod absolutní monarchie ve Francii“. V písemce měli jako historický pramen text Nantského ediktu, který toleruje ve Francii protestantskou víru. Text začínal slovy: „Jindřich, z boží vůle král Francie…“ Na otázku „Kdo vydal tento edikt a jakého byl vyznání“ tedy většina žáků správně odpověděla, že to byl král Jindřich IV. Druhá otázka zněla „Kdy byl tento edikt vydán?“ a správně odpověděli dva žáci z třiceti. Přitom toto datum bylo na seznamu věcí, které se měli na písemku naučit.
Během písemky se mě jedna žákyně udiveně zeptala – „ale jak to mám vědět, tady to není napsané?“ Odpověděla jsem jí, že datum v textu opravdu není a že je zcela normální chtít ho po ní v písemce, protože ho má znát zpaměti. Uvědomila jsem si, že místní žáci na nějaké učení dat zpaměti vůbec nejsou zvyklí a měla jsem pocit, že tato žákyně asi poprvé v životě slyšela od své učitelky z dějepisu, že se má něco naučit zpaměti. Toto je stinná stránká francouzské výuky: žáci se sice učí přemýšlet, ale ve srovnání s českými žáky vůbec neumí fakta a těžko se jim vysvětluje, že kromě Francie jsou na zemi i jiné státy, které mají také svoji historii…
Radek Sárközi
07/06/2012 at 22:16A neznají čeští žáci ten rok třeba jen na písemku a za rok už bychom ho z nich nevydolovali?
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
07/06/2012 at 22:36Místo biflování dat je určitě lepší vysvětlit význam pomocí toho, co jiného se stalo ve stejnou dobu, nebo předtím či potom. Jinak hlavní přínos českého dějepisu ve srovnání s francouzským vidím v tom, že žáky mnohem více otevře světu, zatímco Francouzi se učí téměř výhradně o národních dějinách.
Radek Sárközi
07/06/2012 at 23:26Určitě je dobré hledat nějakou vyváženost – rozumnou míru znalostí, důraz na přemýšlení, získávání nových dovedností, rozšíření obzorů, zábavnost, přesnost… Možná tak by vypadaly kvalitní učební osnovy vyučovacího předmětu – kdyby tam byly popsány takovéto cíle.
Zdeněk Sotolář
08/06/2012 at 22:08Bez znalosti letopočtu to nejde, ale samozřejmě jde o tu míru a ohled na dočasnost takové znalosti. S omezováním na národní dějiny rozhodně nesouhlasím (zaskočila mě učebnice pro sedmáky z Nové školy): mimo jiné to znamená ignorovat souvislosti.