Tento týden jsme se zabývali metodikou a co k tomu říci? Určitě mě při této lekci napadla spousta nových nápadů. Pečlivě jsem si projela webquesty a některé z nich mám v plánu ve výuce použít. Projektová výuka se mi jako taková velmi libí, ovšem často narážím na nedostatek času. V tuto chvíli se snažím vytvořit a rozjet určité projekty na občanskou výchovu, kde se ten prostor sám nabízí, ale v dějepise mě omezují právě problémy s nedostatkem času. Každopádně se zatím u dětí objevují velmi kladné ohlasy, takže si myslím, že jdu správnou cestou. Také přikládám fotografii z projektu, který jsem dělala loni s devátými ročníky – 60. léta. Propojili jsme hudební výchovu – koncert, výtvarnou výchovu – kostýmy, angličtina – tvorba plakátů a dějepis.
Další inspirací, kterou jsem načerpala, je určitě nebát se práce dětí zveřejňovat. Ovšem u tohoto se opravdu bojím, ať už se to týká autorských práv nebo reakcí rodičů – učím sice krátce, ale ze strany rodičů už jsem se setkala s ledasčím. I z tohoto důvodu zatím nevyvěšuji práce svých dětí na internet. Např. v hodině OV si připravíme sehraní scének na určité téma. Tuto scénku natočím na kameru a pak si ji s dětmi pustíme a rozebíráme – co bylo dobře, co by šlo zlepšit, co bylo zbytečné, celkový smysl scénky atd. V okamžiku, kdy to začínám točit, a děti vědí, že scénku uvidí zpětně, plus ji pouštím pro srovnání i v paralelní třídě, začínají to brát opravdu vážně a na úkol se připraví. Myslím si, že v případě, kdybych umístila natočenou scénku na internet, kde by se mohli podívat na práci svých dětí rodiče nebo i další studenti dostala by jejich práce další nový rozměr, ale zatím, jak jsem se výše zmiňovala, mám z toho lehké obavy.
Tento rok se nám na škole rozjíždí nový školní časopis, takže mám v plánu, alespoň tištěné práce svých dětí zveřejňovat v něm .
Dále bych ještě chtěla doporučit tento prográmek pro tvorbu komiksů – děti v něm velmi rádi pracují, zajímavé je využití hlavně pro jazykáře http://www.toondoo.com/
Takže, děkuji za inspiraci!
Ještě přikládám odkaz na vzdělávací aktivity – společenskovědní předměty http://www.spomocnik.cz/pub/SocStudLAT_CZ.pdf
Stanislav Cikalo
15.10.2011 at 11.10Děkuji Vám za Váš příspěvek. Inspiroval mě a dodal chuť něco nového zkusit ve výuce. Hned jsem si vyzkoušel vytváření komiksů a stránka mě nadchla. Pro začátek v ní něco vytvořím já pro děti a příště možná děti pro mě 🙂
Bořivoj Brdička
16.10.2011 at 11.36Vaše obava z publikování mě mrzí. Jedinou cestou je si tu věc vyjasnit v rámci školy a pak ji důkladně vysvětlil rodičům. Sama přesně chápete, jaký rozdíl v přístupu k práci mají žáci v případě, že výsledek bude zveřejněn. Třeba by pro začátek stačilo publikovat jen ty nejlepší práce, ale byl bych opatrný. Zavání to rozdělováním na lepší a horší, takže by to mohlo být kontraproduktivní. Hezký příklad nám dává paní Rambousková, která používá http://kidblog.org. Musíte rodičům vysvětlit, že jinak se děti používat internet správným způsobem nenaučí!
Iva Dobiášová
16.10.2011 at 18.24Dobrý den,
souhlasím s tím, že publikovat pouze tzv. dobré práce, není ta správná cesta. Pokud hodlám studentské práce zveřejnit, oznámím to již při zadávání práce. Žák ví, že se jeho práce ocitne ve veřejném prostoru a většinou si dá se svým výstupem práci.
Každý máme nějaké limity a nadání, takže vystavovat stále např. jen 10 prací od stále týchž autorů se mi moc nezdá. Chci dát prostor všem.
David Mikoláš
16.10.2011 at 21.37Paní Ivano, zaujal mě Váš projekt „60. léta“. Neposkytla byste, prosím, o něm více informací? Záměr, cíle, průběh, zpětná vazba…