PISA? Máme jiné problémy …
V posledních týdnech to byla samé PISA sem a PISA tam a to je hrůza a to je malér a může za to ten a může za to tamto…
Přiznám se, že mám trochu jiný problém. Celkem vzato bych mohl být s výsledky vzdělávání naší školy spokojen, ale jedna věc mne trápí.
Byli jsme s kolegy učiteli navštívit partnerskou školu v rakouském Wartbergu. Je to hezká a příjemná škola. Co nás poměrně udivilo byly zcela volně přístupné šatny a bufet školníka, kde ležely sportovní pomůcky pro děti na přestávku a některé potraviny, které pak školník prodává. To vše volně přístupné a nezabezpečené. Tiše jsem si pomyslel, co by se stalo asi tak u nás.
Vzpomněl jsem si i na návštěvu městské školy ve Walesu nedaleko Blackwoodu. Volně jsem si ji procházel a i tam mě udivilo, že šatny nejsou zamčené a mnoho prostorů, kde bylo školní vybavení, je volně přístupných.
Zeptal jsem se tedy po obchůzce ředitele školy:
„Proč nezamykáte šatny?“
„Proč bychom to měli dělat?“ nechápavě se ptal ředitel.
„No, aby si děti nebraly mezi sebou věci,“ pádně jsem zdůvodnil svůj dotaz.
Chvilku bylo ticho, při kterém jsem pohlédl řediteli do očí, a pochopil, že jsem z jiné planety. On snad ani nechápal, na co se ptám. Nakonec se velmi tiše a opatrně zeptal:
„A proč by si děti měly brát cizí oblečení? Vždyť mají svoje.“
Dál jsem to raději nerozebíral a změnil téma hovoru.
Netvrdím, že je vše v zahraničí bez chyby, ale tyto dvě školy si moc dobře pamatuji. Mám radost, když dosahujeme dobré výsledky v učebních záležitostech, ale ještě raději jsem, když si mohu nechat mobil a peněženku ve třídě na stole a jít pryč, aniž bych trnul strachy, že o ně přijdu. Ještě raději bych byl, kdybych to mohl udělat v celé škole … a v celé ČR.
V nedávné debatě s kolegy o smyslu a cíli školní práce to jedna paní učitelka zformulovala velmi trefně: Pracovat tak, abych se za svoje žáky nemusela stydět a oni se nemuseli stydět za mě. Jak jednoduché a jak přesné.
Ať se tedy na mě nikdo nezlobí, ale raději se budu v příštím roce zaobírat myšlenkou paní kolegyně a hledat cesty k její realizaci. Testy PISA mi zas tak na srdci neleží.
Mgr. Dagmar Csatová
28.12.2010 at 12.49Díky za příspěvek, souhlas. D.
Mgr. Jana Kneřová
28.12.2010 at 14.18Také jsem nedávno navštívila jednu školu u nás. Zástupce školy řekl také pěknou větu. Třída je obrazem třídního učitele a škola je obrazem ředitele. Za tím obrazem, který jsem viděla je ovšem 15 let práce. Pak se vám může stát, že například nebudete 10 let malovat školu, protože není proč, omítky jsou stále čisté a nepoškozené. Držím palce všem, kteří se chtějí udělat cokoliv prospěšného pro naše školy na jakékoliv úrovni. Klidně i v PISA.
Zdeněk Brom • Post Author •
28.12.2010 at 16.20Vážená paní Csatová, rádo se se stalo 🙂
Zdeněk Brom • Post Author •
28.12.2010 at 16.23Vážená paní Kneřová, díky. Ten pan ředitel měl hlubokou pravdu. Souhlasím i s ostatním. Tyto školy jsou ve světě i u nás. Jsou důkazem toho, že když se chce, tak to jde.
Ondřej Neumajer
28.12.2010 at 16.49Myslím, že slušné mravy – pokud to tak lze nazvat a zřeknutí se krádeže pod to zahrnout – jsou také cílem výchovy a vzdělávání. Neodděloval bych to od výsledků, které nám zprostředkovává PISA. Ve škole musí jít o oboje a vynechání jakékoli části edukace by bylo špatně.
Ostatně, jaké výsledky vzdělávání mají/měly ty dvě navštívené školy? Souvisejí s těmi slušnými mravy?
Zdeněk Brom • Post Author •
28.12.2010 at 17.45Vážený pane Neumajere, ale přesně o to jde. Vše by mělo být v rovnováze. Proto už mi to přehnané pitvání testů PISA trochu, no spíše více, vadí. Domnívám se, že bychom neměli pouštět ze zřetele i jiné záležitosti.
Navíc bych uvítal, kdyby se někdo zamyslel nad školami v ČR, které v testech PISA obstály a pokusil se najít a analyzovat, kde leží příčina toho úspěchu. A takovou analýzu potom zpřístupnit učitelům.
O škole v Blackwoodu Vám mnoho nepovím. Je to již několik let a tenkrát, bráno jejich měřítkem, byli celkem dobří.
Wartberk má také poměrně slušné výsledky. Nejsem to schopen nijak doložit, vycházím z osobních návštěv.
I tady bych ale byl velmi opatrný. Skutečné výsledky se ukáží až v reálném životě. Testy jsou jenom takovou fotografickou momentkou z období školního vzdělávání a ze specifického prostředí školy. Je pochopitelně důležité, abychom ji prostudovali, ale zároveň nezapomínali, že to není celý obraz nebo film.
Jitka Rambousková
28.12.2010 at 19.39„Pracovat tak, abych se za svoje žáky nemusela stydět a oni se nemuseli stydět za mě.“ Kde to mám podepsat?
Zdeněk Brom • Post Author •
28.12.2010 at 20.09Netřeba podepisovat, ale dále předávat a pokud máte dobrou zkušenost „jak na to“, pak se o ni podělit 🙂
Zdeněk Sotolář
23.2.2011 at 21.01Myslíte, že to, co jste viděli v rakouské škole, je výsledkem jejich školní práce? Není to také o stavu společnosti?
Zdeněk Brom • Post Author •
17.3.2011 at 16.19Je to pochopitelně o stavu společnosti. Ty nádoby jsou ale nedílně spojené.