Jsem zastáncem činnostního vyučování. Žákům podle mého nedá nic víc, než když si něco zkusí na vlastní kůži. I proto zapojování škol do různých charitativních, tematických, ale i jiných akcí schvaluji, ba dokonce podporuji. Na druhou stranu, zbývá vám pak čas na vzdělávání typu – plnění ŠVP? Zbývá, ale je to spíš nic než-li něco. Zejména, když i v dny, kdy se zrovna nic neděje vám do hodiny přijdou 3 žáci, to se to pak v učivu posouvá jedna báseň. Uvidíme… třeba je přicházející zima nažene do lavic – teplo tu máme! 😀
Tento týden byl ale v něčem i přínosný. Když mi studentka, která nevyčasovala ani sloveso, oznámila, že z německého jazyka maturovat nebude, pochopila jsem, že žáci nejsou zas tak úplně hloupí a umí dokonce dělat radost – práci bez konce totiž nesnáším!
Hloupí nejsou, ale velké mezery ve znalostech mají! Když člověk udělá test dle informací bývalého učitele, které zahrnovaly (domnělé) znalosti žáků a nikdo z nich ho nenapíše, není něco v pořádku. Kolonky ZNALOST/NEZNALOST jsem jednoduše doplnila kolonkou KATASTROFA a bylo. Otázku na to, zda katastrofa je to správné pojmenování žákovských (ne)znalostí, nebo přístupu bývalého kolegy, nechám radši nezodpovězenu…
A to jest vše!
Poučení do dalšího týdne:
- Vymyslet hru či jinou aktivitu, která lze dělat i v jednom žákovi – záložní plány mi do teď chyběly (nepovažovala jsem je za nutné! Já HLUPÁK!).
- Začínat ve 4. ročníku gymnázia se základy jazyka není nic divného – opakování je matka moudrosti, takže vlastně díky za to! 🙂
Pavlína Hublová
13.9.2014 at 14.41S akcemi, které jsou naplánovány tak nějak plošně, jsem také obvykle bojovala. Nejvíc mi vadilo, když přicházely náhle bez varování. Nestihla jsem si ani přesunout témata výuky tak, aby byla akce smysluplně zakomponována. Akce byla tak jakousi odbočkou ve výuce – což vnímali i žáci a následně se také na akci podle toho chovali.
Druhá věc, která mi vadila, když jsem neznala obsah akce, tedy podrobněji. Nemohla jsem pak navázat učivem či dál nějak s výstupy z akce pracovat.
Existovaly výjimky, ale bylo jich dost málo.
Lachters • Post Author •
14.9.2014 at 21.59Je to trochu testování toho, jak pružně dokáže učitel reagovat! Uvidíme, jestli projdu! 🙂 Každopádně už chápu ty řeči, když jsem byla na gymnáziu a učitelé na začátku říkali: „Musíme začít hned, vždyť vy se letos v té škole ani neohřejete!“
Jaroslav Matějko
14.9.2014 at 22.26Až po dlouhých létech učení jsem přišel na to, že moji žáci (studenti?) nebyli tak hloupí. Jen mi přímo neřekli: „Já u Vás maturovat nebudu, tak si vědomě šetřím síly a vůbec se nepokouším Váš předmět učit.“ Tento přístup se stává obecným. Škola má přece učit jen to, co je zcela jasně využitelné a potřebné.