První měsíc práce ve škole nabízí mnohá poprvé. Nejsem si ale jista, zda jsou to všechno žádaná „poprvé“! 🙂
Člověk se tak nějak zabydluje v kabinetě, před hodinou i o ní se učí zapamatovat si jména všech žáků, zejména těch, co se objevují ve škole jen svátečně, do toho přichází snaha předat budoucí generaci co nejvíce potřebných informací a zároveň u toho být nejen efektivní a třeba i vtipný a co já vím, o co všechno se vlastně kdo snaží… A do toho přicházejí stále nové a nové věci.
Doufám, že stále platí heslo „Snaha se cení!“, jelikož 100% jista si rozhodně zatím ve všem nejsem. Zejména, když přijdou třídní schůzky, vy předstoupíte před chudé osazenstvo rodičů, kteří se chtějí něco dozvědět, vy jim to povíte a v domnění, že to máte za sebou, na vás začnou klást nesmyslné dotazy! Ano, naběhla jsem si, neměla jsem dávat dotazům tolik prostoru! 😀 Ne, vlastně to pro mě byla hodně zajímavá zkušenost. Rodič žáka, kterého jsem viděla během jednoho měsíce 2x si stěžuje, že se jeho dítko nudí. Když vylezete ze třídy a zjistíte, že se nudí i u všech ostatních učitelů, co zatím ve třídě byli, nabudete opět trochu sebevědomí a jdete dál. Nikdy bych neřekla, že během 10 minut dokážu v myšlenkách zhodnotit každého, kdo ve třídě sedí… a to mluvím o rodičích!
Ne vždy mi jde ale hodnocení tak od ruky. Přišly první testy a já musela vytáhnout svou červenou tužku a poprvé napsat číslo 5! Takový ten pocit, proč zrovna tento žák musí dostat 5 a jak se na to bude asi tvářit, až to uvidí a taky ta snaha, zda v testu nenajdu alespoň něco a nevytvořím tak výslednou dostatečnou… Stávalo se vám to také, nebo jste zcela oproštění od okolností zapisovali s čistou hlavou od jedné až do pěti?!
Byla to katastrofa, to ano, ale na druhou stranu se mnozí studenti alespoň snažili v zápalu nevědomosti vytvořit nějaký vtip a povedlo se! Vlastně se těším na další testy některých studentů a vím, že to nebude dlouho trvat a zase se minimálně pobavím!
Ponaučení do příště: Počítat s nejhorším, pak je jen minimální pravděpodobnost, že vás někdo mile nepřekvapí!
Pavlína Hublová
2.10.2014 at 8.47Díky za sdílení dojmů.
Rodiče, stejně jako jejich děti, jsou různí – a podle toho také mohou vypadat třídní schůzky. Jste „nová“ a osobně si myslím, že pokud je zájem rodičů ptát se, je to dobré znamení.
K Vašemu dotazu: Pětky asi žádný učitel nedává rád a s klidným svědomím, ale postupem času (jak poznáte jednotlivé žáky) to půjde lehčeji. Alespoň to říká moje 20letá praxe ve školství.
Lachters • Post Author •
2.10.2014 at 9.31S těmi dotazy vím…, vždycky je to asi lepší než hrobové ticho, jen je holt člověk překvapen, co jiné může zajímat. Příště už budu připravena na vše! 🙂
A s těmi známkami je to asi opravdu tak, dokonce mě až zarazilo, že některým ani špatné známky nevadily, nebo to alespoň vůbec nedávali najevo. Stejně ale, doufám, že jich bude do budoucna co nejméně.
Alžběta Peutelschmiedová
8.10.2014 at 17.22Milá kolegyně,
vím, že každý začátek je těžký a líbí se mi váš úmysl podělit se o první učitelské dojmy. Neznám vaši aprobaci, ale jako učitelka byste měla v každém případě trochu šetrněji zacházet se svou mateřštinou. Uvedu několik příkladů, kdy jsem se musela při četbě vašeho textu vracet očima, zda jsem ty formulace četla pozorně. Bohužel ano. Takže:
-……zapamatovat si jména žáků, do toho SE přichází snaha předat budoucí generaci co nejvíce…(s vazbou SE přicházet jsem se setkala opravdu poprvé, možná jste chtěla napsat SE přihází…)
– předstoupíte před CHUDÉ osazenstvo (domníváte se skutečně, že je zde užití tototo adjektiva adekvátní, máte na mysli nepočetné
nebo….)
– neměla jsem dávat K dotazům tolik prostoru ( opět chybná slovesná vazba, dáváme komu, čemu, co, bez předložky)
– Nikdy bych neřekla, že během 10 minut dokážu v myšlenkách ZHODNOTIT každého, kdo ve třídě sedí…a to mluvím o rodičích! (pokuste
se nabudit svůj jazykový cit a rozlišit význam sloves zhodnotit a ohodnotit, vyhodnotit, o vašem vztahu k CHUDÉMU osazenstvu
přítomných rodičů pomlčím)
– za celou svou více než půlstoletou pedagogickou kariéru jsem NEVYTVÁŘELA dostatečné ani výborné – musím se opakovat, váš cit pro
užití českých sloves poněkud pokulhává – nebo to má být básnická licence?
– o té básnické licenci můžu uvažovat také v případě spojení ZÁPAL NEVĚDOMOSTI
Asi mi nebudete věřit, ale vše jsem napsala v dobrém úmyslu vám (i vašim žákům, studentům – jak současným, tak budoucím) pomoci. Zaslouží si dobré učitele s odpovídající úrovní slovní i písemné komunikace.
Lachters • Post Author •
8.10.2014 at 17.50Děkuji za komentář.
Prošla jsem text ještě jednou. SE i K byl spíš překlep, který se vloudil a byl tedy opraven. Nicméně za použitím ostatních slov si stojím. Nejspíš by je šlo vyjádřit jinak (jak navrhujete) a snad i lépe, ale psala jsem to prostě tak, jak jsem to cítila. Češtinář nejsem, na druhou stranu čeština je můj rodný jazyk a používám ho už nějaký ten rok a nemyslím si, že by to bylo tak špatné. Každopádně Váš komentář vnímám a budu se v dalších příspěvcích snažit používat český jazyk precizněji.
Radek Sárközi
9.10.2014 at 10.50Inspirativní video: http://www.rodicevitani.cz/home/dil-5-ten-vas-nezdarnik-to-ma-za-tri/
Lachters • Post Author •
10.10.2014 at 9.37Super! To video mě nejen pobavilo :-), ale rozhodně i připravilo na další schůzky, kde už se budou projednávat i nějaké ty výsledky!