Jsem velmi zmatená. V oblasti školství se nám nabízí velké množství alternativ, jak obohatit školní výuku. Což je samozřejmě dobré, ale jsem z toho zoufalá. Absolvovala jsem již spousty seminářů, ale na žádném z nich mi neřekli, jak poznat, která alternativa je ta pravá. Vím, že vývoj jde dopředu a nelze ho zastavit a alternativ bude přibývat. Ale jak dlouho tomu tempu budeme stačit? Nejsme přece žádné stroje….
Počítačové hry jsem nikdy nehrála. Z jakého důvodu bych je měla teď začít hrát? Mám stále před sebou obraz bratra a jeho kamarádů, kteří při hraní počítačových her buší do klávesnice, hádají se a nevnímají okolí. Tenkrát mi to přišlo divné, proč hrát např. NHL (hokej) na počítači, když si ho mohu jít zahrát do nedaleké haly, přičemž potkám spoustu kamarádů, se kterými se pobavím, unavím svoje tělo a zároveň jsem na čerstvém vzduchu.
Zároveň mě však digitální hry lákají. Dívala jsem se například na hru Evropa 2045 a musím říct, že princip hry mě zaujal. Těším se, až si ji vyzkouším, neboť pro můj předmět, který učím – ZSV je ideální. Na druhé straně mě nenapadá, jak využívat počítačové hry v tělesné, výtvarné a hudební výchově.
Teď si vzpomínám na moje druhé setkání s počítačovými hrami. To bylo minulý rok v hodině dějepisu, kdy mi žáci ukazovali během výuky hru, která se odehrávala v Egyptě. Zrovna se mi hodila, neboť jsme si na ní ukazovali stavby V Egyptě charakteristické pro tehdejší dobu. Náhle jsem žákům byla blíž. Ocenili, že mě zajímá, co ve svém volném čase dělají. A já jsem byla ráda, že se naučili to, co jsem potřebovala.
Bohužel si nedovedu představit, jak by realizace hraní digitálních her ve skutečnosti vypadala. V době, kdy spousta škol řeší existenční problémy a ředitelé škol věnují velké úsilí tomu, aby získali co nejvíce nových žáků, tváří se skepticky na zakoupení nových počítačů. Ideálem by bylo, kdyby každá učebna měla tolik počítačů, kolik má žáků. Není to utopie? Nemyslím si, neboť vývoj to vyžaduje a nastane doba, kdy se budeme muset podřídit. Vývoj nás donutí.
Díky 3. lekci jsem si uvědomila, jakým způsobem mohu hry ve škole využívat. Nelze přemýšlet o tom, zda-li hry žáci chtějí nebo ne. Na to máme jednoznačnou odpověď – současná síťová generace chce počítačové hry. A my jsme povinni jim je dát. Teď bychom měli spíše přemýšlet, jak je efektivně využívat v jednotlivých předmětech tak, aby žáci zábavnou formou získali informace a vyzkoušeli si na vlastní kůži potřebné dovednosti. Digitální hry však beru jen jako jednu z mnoha možností, jak obohatit výuku ve svých předmětech. Přitom se řídím starým příslovím – „Všeho s mírou“. Ne vždy a za každou cenu.
Stanislav Cikalo
28.10.2011 at 9.48Sdílím Váš názor i pocity. Sám jsem na počítačových hrách vyrůstal. Přesto jsem celé dětství zároveň aktivně sportoval. Dokážu pochopit hráče počítačových her i nadšené sportovce. Počítačové hry mně hodně naučili, ale někdy jen vzaly spoustu času. Podobně v hodinách můžou žáky hodně naučit nebo jen vzít spoustu času. Záleží na nás učitelích, jaký postoj k počítačovým hrám zaujmeme a zda je dokážeme efektivně při výuce využít.
Klára S. • Post Author •
28.10.2011 at 10.35Dobrý den pane Cikalo,
souhlasím s Vámi. Vždy záleží na učiteli,na kolik promýšlí své hodiny tak, aby byly smysluplné. Důležité je také, aby naslouchal svým žákům a nechal se jimi v některých případech isnpirovat. Jedině tehdy může mít učitel úspěch. Nejlepší je, když žáci ani neví, že se učí. K tomu bych jednou chtěla dojít. Snad se mi to povede. Učitelské povolání je jedno z nejdůležitějších, neboť učitelé nesou spoluzodpovědnost za budoucí generace.
Jinak si myslím, že hry patří pouze na ZŠ. Tam si je dovedu představit. Na SŠ už jde o něco jiného.
Zajímalo by mě, jak na hry reagují dívky. Když se vžiji do role dívky na 2.stupni ZŠ, tak bych je asi odmítla.
Bořivoj Brdička
28.10.2011 at 11.02Paní Kláro,
mám takový dojem, že si dosud plně neuvědomujete, jak obrovský rozdíl je mezi NHL A Evropou 2045. Jakmile vám to dojde, jistě pochopíte, že možnosti uplatnění her jsou mnohem širší, než jste si dosud myslela. Zrovna tak vaše představa, že hry lze výukově uplatnit jen ve třídě, kde má každý žák svůj desktop, je velmi zkreslená. Hry se hrají hlavně mimo školu. Jistě by bylo krásné, kdyby přitom docházelo alespoň částečně i k plnění některých výukových cílů.
V žádném případě naši lekci nechápejte tak, že by učitel \“musel\“ počítačové hry aplikovat. Je mnoho učitelů, kteří to nikdy neudělají. Ti opravdu dobří dokáží nastavit výukové prostředí tak, že žáci mají pocit, že si při výuce hrají, a to i bez technologií. Mnoho jiných toto třeba dokáže s technologiemi. My všichni bychom se ale měli snažit podchytit i to, co se děje mimo výuku.
Zdeněk Sotolář
29.10.2011 at 20.24\“…možnosti uplatnění her jsou mnohem širší…\“ Docela rád bych na toto téma už viděl také něco konkrétního. Jaké POČÍTAČOVÉ hry, jak a hlavně k čemu je ve výuce využít? Jak výukově \“…podchytit i to, co se děje mimo výuku\“ ? Co kdyby kromě blogů a článků vznikl konečně nějaký praktický příspěvek, třeba DUM? Uvažujete o něčem takovém?