Těšíte se?
Kariérní řád pro učitele prý konečně bude. Pochopitelně jeho dokončování vznikne z veřejné diskuze, do níž se můžeme zapojit.
Pochopil jsem, že se chystá asi toto:
Učitelská kariéra má mít 4 stupně (mimo možnosti stát se třídním učitelem, výchovným poradcem, ředitelem a pod.):
1. začínající učitel – 2 roky po VŠ
2. běžný učitel, který zvládá výuku ve třídě na státem požadované úrovni (většina učitelů na doživotí?)
3. skvělý učitel, který ovlivňuje i práci svých kolegů
4. ten nejskvělejší učitel, který ovlivňuje i práci na jiných školách (formou školení, přednášek, publikací)
Postup do dalšího stupně posoudí vždy atestační komise.
Pár otázek:
Jde to takhle vždy hezky popořadě? Úplně vzorný učitel výtvarné výchovy (nebo deskriptivy na gymnáziu) může být na škole taky jen jeden – svou školu tedy moc neovlivní. Může být uznáno, že ovlivní ty sousední? Učitelka, která vede např. školní dětský pěvecký sbor: Působí nad rámec běžných školních tříd, ale zcela mimo oblast činnosti svých kolegů. Třeba to jde doladit, ale nevěřím tomu.
Kdo bude atestovat ty ostatní? Na začátku budou všichni vlastně na stejně (mimo začínajících učitelů).
Bude platit to, co doposud = bude se počítat se od času Nula? V letech 88 a 89 jsem absolvoval 2 druhy specializačního studia – můj nový ředitel v roce 92 jen mávl rukou. Můj mladý kolega měl 2 doktoráty – z obou aprobačních předmětů, dějepisu a latiny a překládal ze středověké latiny. V úředních papírech na to nebylo místo. Povinné školení na počítače museli absolvovat i učitelé s aprobací Informatika, kteří měli víc jak 5 let od ukončení studia.
Prý se rychle vše změní: Příprava budoucích učitelů bude pod vlivem Kariérních řádu brzy zcela jiná (bude pak potřeba ještě ten 1. stupeň?), během několika málo let se výrazně zkvalitní celé české školství. Taky věříte na zázraky? Já ne.
Zdeněk Sotolář
12.12.2013 at 20.42Těch otazníků je příliš mnoho. Pokud nebudou rychle, velmi rychle následovat také odpovědi, stane se to, co již mnohokrát: učitelé kariérní řád nepřijmou, budou ho považovat jen za vnuceného vetřelce. A pokud nepřinesou atestační příplatky výrazný posun, bude to vetřelec navíc směšný.
Radek Sárközi
14.12.2013 at 0.01Je smutné, že po tolika letech je kariérní řád stále stejně mlhavý…
Jaroslav Matějko • Post Author •
15.12.2013 at 21.39No, já to vidím tak, že až se upřesní a začne fungovat, tak bude třeba ještě míň veselo.
Zdeněk Sotolář
30.12.2013 at 17.15Cituji: Pojetí SU s vazbou na KS je v rámci Evropy unikátní… Právě té unikátnosti se vážně obávám. Je škoda, že pod zveřejněnými návrhy chybí jména.
Jaroslav Matějko • Post Author •
6.1.2014 at 19.55ke stejnému tématu:
http://www.ceskaskola.cz/2014/01/stanislav-simandl-karierni-rad-ucitele.html
Zdeněk Sotolář
8.1.2014 at 21.08Olepíkovat učitele podle stupňů je taková pseudokariéra. Proč čtyři stupně a ne tři nebo šest? První je pouze pro absolventy, čtvrtý se sníženým úvazkem evidentně jen pro některé, tak se budeme stejně kymácet mezi dvojkou a trojkou. A vzhledem k nákladnosti (snad!) bude vrchnost (ta vzdálená i ta bližší) pravděpodobně tlačit spíše na nepostupování. To se pomějeme!
Zdeněk Sotolář
13.1.2014 at 22.04Opona se zvedá…
Prosincový komentář Jiřího Kuhna v UN (46/2013) jen potvrzuje moji předchozí poznámku: do druhého stupně musíme všichni a ve čtvrtém „by ale byla jen malá část“ pedagogů. Takže máme celý život na přesun ze dvojky do trojky. Kariéra jak Brno!
Navíc na scénu přichází záhadná bytost zpravodaje z rodu „nezpochybnitelných respektovaných odborníků“, která bude rok provázet (no nazdar!) čekatele na atestaci. Zajímavá pozice. „Museli by se jí ale věnovat na plný úvazek.“ Kdo ji bude platit? Čí to bude zaměstnanec? Proč bychom měli lépe platit učící učitele, když můžeme házet penízky někam vedle? A nechystají se tak místečka, kam uklidit nevyužité lektory všelijakých to školení vynucených uplynulými evroprojekty?
Ivan Ryant
13.1.2014 at 23.19sleduji Vaše příspěvky, pane Sotoláři, a děkuju Vám za ně!
Pavlína Hublová
14.1.2014 at 9.02Přidávám info o kulatém stolu SKAV a EDUIN, který na toto téma proběhne ve čtvrtek 16.1. Podrobněji v pozvánce.
Zdeněk Sotolář
14.1.2014 at 16.35Z „nezpochybnitelných respektovaných odborníků“ naděláme jakési zpravodaje, z učitelů čtvrtého stupně (nebo i třetího?) různé lektory a autory se sníženým úvazkem. Neměli by se však ti nejlepší věnovat minimálně na 100 % svým žákům? Je snad vrcholem učitelské kariéry přestat učit? Proč učitele, a dokonce ty nejlepší učitele odtrhávat od učení? Na to by měli pozítří odpovědět naši rytíři kulatého stolu.