Kariérní řád – konečně?

Těšíte se?

Kariérní řád pro učitele prý konečně bude. Pochopitelně jeho dokončování vznikne z veřejné diskuze, do níž se můžeme zapojit.

Pochopil jsem, že se chystá asi toto:

Učitelská kariéra má mít 4 stupně (mimo možnosti stát se třídním učitelem, výchovným poradcem, ředitelem a pod.):

1. začínající učitel – 2 roky po VŠ

2. běžný učitel, který zvládá výuku ve třídě na státem požadované úrovni (většina učitelů na doživotí?)

3. skvělý učitel, který ovlivňuje i práci svých kolegů

4. ten nejskvělejší učitel, který ovlivňuje i práci na jiných školách (formou školení, přednášek, publikací)

Postup do dalšího stupně posoudí vždy atestační komise.

 

Pár otázek:

Jde to takhle vždy hezky popořadě? Úplně vzorný učitel výtvarné výchovy (nebo deskriptivy na gymnáziu)  může být na škole taky jen jeden – svou školu tedy moc neovlivní. Může být uznáno, že ovlivní ty sousední? Učitelka, která vede např. školní dětský pěvecký sbor: Působí nad rámec běžných školních tříd, ale zcela mimo oblast činnosti svých kolegů. Třeba to jde doladit, ale nevěřím tomu.

Kdo bude atestovat ty ostatní? Na začátku budou všichni vlastně na stejně (mimo začínajících učitelů).

Bude platit to, co doposud = bude se počítat se od času Nula? V letech 88 a 89 jsem absolvoval 2 druhy specializačního studia – můj nový ředitel v roce 92 jen mávl rukou. Můj mladý kolega měl 2 doktoráty – z obou aprobačních předmětů, dějepisu a latiny a překládal ze středověké latiny. V úředních papírech na to nebylo místo. Povinné školení na počítače museli absolvovat i učitelé s aprobací Informatika, kteří měli víc jak 5 let od ukončení studia. 

Prý se rychle vše změní: Příprava budoucích učitelů bude pod vlivem Kariérních řádu brzy  zcela jiná (bude pak potřeba ještě ten 1. stupeň?), během několika málo let se výrazně zkvalitní celé české školství. Taky věříte na zázraky? Já ne.