„Učitelé se pořád dovolávají vyšších platů. Přitom mají tolik volného času jako žádný jiný zaměstnanec v Čechách. Jedna stávka střídá druhou a pořád nejsou spokojeni. Nemám pocit, že jsou jejich platy tak zoufale nízké,“ sdělila Jana Morávková z Domažlic.
Česká média podobné citace charakterizující laické povědomí o práci učitelů často otiskují. V tomto konkrétním případě se jedná o dnešní (13. 5. 2008) vydání Domažlického deníku. Tradovaný mýtus, že učitelé pracují pět hodin denně, je stejně tak hloupý jako lidé, kteří jej šíří. V každé profesní skupině existují lidé, kteří odvádějí dobrou práci a lidé, kteří jsou s prací na štíru. Strkání všech do jednoho pytle věc neřeší a jen se tím utvrzují přežilé stereotypy. O tom, že aktivní učitelé nehledí na dobu tzv. přímé vyučovací povinnosti, se vás pokusím přesvědčit na následujících grafech.
Část Metodického portálu nazvaná Digitální učební materiály (DUM) je určena primárně pro učitele. Troufnu si tvrdit, že pro učitele aktivní. Jak jinak nazvat učitele, kteří na Internetu vyhledávají NĚCO, co by jim mohlo pomoci při vyučování či přípravě na něj. Naučit se pracovat s Internetem, vyznat se v jeho zdrojích věnovaných vzdělávání a aktivně touto nabídkou procházet není nic pro lenochy. Odměnou může být pro žáky změna, inovace, atraktivnost.
Výše uvedený graf neznázorňuje přístupy (návštěvnost, resp. unikátní uživatele), ale aktivity. Takovou aktivitou je například vyhledání DUMu nebo jeho stažení z portálu. Aktivity s návštěvností samozřejmě úzce souvisejí. Při interpretaci výsledků nejde ani tak o sledování absolutních čísel (přístupů), jako spíše trendů.
Uvedené záznamy aktivit graficky znázorňují, kdy učitelé s DUMy pracují. Data pocházejí z období březen a duben 2008. A co je z nich patrné? Hlavní pracovní nápor začíná po deváté hodině ranní, tedy zpravidla po první vyučovací hodině, kulminuje po jedné hodině odpolední, tedy po obědě, a pokračuje až do desáté hodiny večerní. Odpolední aktivity – zcela mimo pracovní dobu – dokonce převažují.
Zajímavé je, že popsaný trend je společný jak učitelům, kteří portál jednostranně využívají, tak učitelům, kteří pro něj připravují příspěvky, resp. DUMy. Jejich činnost je v grafu znázorněna modře.
O skutečnosti, že kantorské povolání není věcí na pět dní v týdnu, svědčí druhý graf. Ten znázorňuje aktivity rozložené do jednotlivých dnů v týdnu. Využívání portálu o sobotách a nedělích rozhodně není zanedbatelné.
Co lze tedy z grafů vydedukovat? Určitě skutečnost, že aktivní učitelé nehledí na pracovní dobu. A dále argument pro internetový způsob podpory školní reformy, který spočívá ve výhodě dostupnosti 24 hodin denně 7 dní v týdnu.
Oldřich SUCHORADSKÝ
15. 5. 2008 at 21.15Díky za zajímavý příspěvek, který jsem si se zájmem přečetl. Našel
jsem ho nejdříve na České škole a pobavil se nad diskusí, která ale jde
trochu mimo „mísu“. To ale nevadí, hlavně že se o DUMU píše a
„dumá“. Těším se na další statistiky, které slibujete. Já mám jiný
problém: Jak své kolegyně přesvědčit, že právě toto místo na internetu
je určeno pro ně a že právě tady najdou mnoho z toho, co zatím jinde
marně hledají, nebo samy pracně vymýšlí. Budu se moc snažit, abych je
o tom přesvědčil a věřím, že mi k tomu pomůže stále se zlepšující
úroveň a počet zveřejněných příspěvků.
Mgr. Petra Stanjurová
16. 5. 2008 at 23.27Konečně jsem objevila prostor, kde mohu vyjádřit své nadšení nad
DUMy.Zcela náhodou jsem portál rvp.cz objevila a jsem naprosto stržena jeho
činností. Jsem zrovna na počátku mateřské dovolené a už v období
těhotenství jsem si nedokázala představit, že nebudu tři roky pracovat,
navíc nyní v době nové školské reformy. Byla jsem smířená s tím, že
po ukončení VŠ a následně MD převážnou část zapomenu a bude mi dlouho
trvat, než „se do toho zase dostanu“. DUM je pro mne skvělá konfrontace.
Mohu se věnovat svému miminku, o nic jej neokrádat, a zároveň pracovat.
Ano, říkám pracovat, protože já to za práci opravdu považuji (narozdíl
od paní Morávkové z Domažlic, která zřejmě o školství nemá ani
potuchy). Sama tvořím, a naopak si mohu stáhnout, co se mi hodí. Myslím,
že až se vrátím do práce, budu mít tolik materiálů, že je snad ani
nestihnu využít. Celý systém je skvěle propracovaný. Velmi se mi líbí
způsob vkládání příspěvků, kterým je autorům práce ulehčena, ale
naopak musí dobře znát terminologii RVP, aby dokázali práci správně
zařadit. V neposlední řadě si tuto terminologii neustále oživují a to je
podle mne podstata toho, aby ŠVP dobře fungovaly. Pokud totiž učitelé
nepochopí princip a systém RVP, pak vždy skončí u starého způsobu
výuky. Dost poučování, sama jej nemám ráda. Zkrátka, děkuji všem, kdo
se na rvp.cz podílí. Přesně to mi chybělo. Důkazem může být fakt, že
zde ještě v těchto hodinách truním.