K názvu článku blogu – je to výrok Komenského…., lze jen dodat: Žijeme prostě v uspěchané době, jsme po většinu dne (leckdo i ve spánku) v tenzi a neustálém napětí svalového korzetu (ramena,šíje,mělké dýchání atd). To se odráží nejen na našem zdraví fyzickém i psychickém, ale i na zhoršené kvalitě komunikace s druhými – tedy mezilidských vztazích. Vidět „kyselé obličeje“ není příjemné nejen u lidí na úřadech, ale zvláště u lidí s nimiž jsem v kontaktu – ať už doma, na pracovišti či jinde. U pedagogů a rodičů je to o to horší, že to odnášejí neviní kteří se většinou bránit neumí – děti v naší péči… Odnesou si tak do života, že je nutné „cvičit problémy“ (jak by řekl Vlastimil Marek), že škola a rodina je místo z něhož je lépe prchat a moc nerad se tam vracet… až po následky na přístupu dětí, resp. jejich nechuti ke vzdělání jako celoživotnímu procesu.(více viz v mém blogu – článek:ZDE
)
Pracovat na dobrých vztazích s naším okolím a se žáky, se určitě vyplatí… myslím – dlouhodobě, vědomě pracovat na zlepšování kvality komunikace se žáky (zde na portálu jsem v diskusi někde četl o dobrých publikacích k osobnímu rozvoji – např. F.Schultz von Thun – kniha „Jak spolu komunikujeme?“ , J.Nováčková: “ Respektovat a být respektován“ , knihy od Faber-Mazlish apod.).
Jsme totiž velmi riziková profese (spolu s pomáhajícími profesemi), společensky nedoceněni – nemluvím teď o platu, ale o vědomí jak psychicky náročné to učitel celkově má (trochu to zlehčím- už nemůže dát ani náznak fyz.trestu jako Igor Hnízdo ve filmu Obecná škola…:
Igor HNÍZDO -ukázka z filmu Obecná škola
Je tedy na místě neočekávat od státu a zaměstnavatelů prémie za „NEMOCE Z POVOLÁNÍ“, ale spíš něco preventivně dělat v péči o sebe…aby nebyly psychoterapeuti a Chocholouškové časem zavaleni počtem zhroucených kantorů… 🙂
Vhodné určitě je najít si každý tu svou parketu pro „dobití svých baterek“. Někdo zvolí aktivní sport, jiný relaxaci hudbou, chození do přírody, dynamická chůze podle terapeuta Jana Veselého atd.
Přímo pro prevenci vyhoření (burn-out syndrom), vyšlo již něco málo i tiskem a informace jsou hlavně na webu – viděl jsem i dost bakalářských prací (třeba tady – muni.cz
). Více o syndromu vyhoření učitelů: klik:zde.
. Pokud by někoho zajímalo si počíst o netradičních hudebních nástrojích s alikvótními tóny, s kladným vlivem pro mysl i tělo,
tak o tom píšu v článku blogu: TADY.
(jinak se syndromem vyhoření a přepracovanosti, úzce souvisí také téma workoholik a workoholismus – zmínky o něm jsou i na výše uvedeném odkaze k bakalářským pracím, a samozřejmě jinde na webu také). Známý Dr.Nešpor, má na svém webu mnoho knih volně ke stažení ve formátu doc, mezi nimi i „Závislost na práci“ :
http://drnespor.eu/knizkycz.html
Tady na portále ( - A TO ZDE )
, jsem zatím objevil jediný článek (mám pocit, že naše společnost celkově nebere riziko workoholismu dost vážně…rozpadlá manželství „díky“ přílišnému času věnovanému „záslužné“ v zaměstnání, jsou velmi častá, o psychických a zdravotních následcích ani nemluvě…)
—
Nedávno jsem zaslechl moc vychvalovat některé metody cviků na uvolnění těla, zlepšení držení těla a svalového korzetu a mimiky, které pak následně mají netušeně velký vliv na zlepšení nejen zdraví, ale i postoje ke každodenním „problémům“…. Dnes se zmíním o pár metodách, které mohou velmi napomoci zvládat vše výše popsané (nebo alespoň něco…).
1) První je metoda uznávaná po celém světě, kterou předává Dr. Norbekov (napsal několik knih, z nichž nejrozšířenější kniha “ Jak se zbavit brýlí “ , pojednává nejen o brýlích, ale obecně o práci na svém zdraví pomocí cílené a vědomé změny mimiky a držení svalového korzetu, spolu s různými cviky těla). Metoda Norbekova však není pro každého…chce to tvrdou práci na sobě a také na svém egu (což je pro mnohé neřešitelný oříšek… 🙂 ) Popíšu proto více raději jinou metodu:
2) Druhou protistresovou a zdravotní metodou, která mne zaujala a také pracuje (kromě jiného) s uvolňováním mimiky a svalového korzetu, je Alexandrova (správně asi Alexanderova) technika (přes 100let ověřená, na západě velmi rozšířená, u nás zatím známá spíše pro těhotné – jako doplňující pomocná osobní technika přípravy (mysli a těla) na porod. Nedoceněným a mnoha lidmi ještě neobjeveným, je její skvělý účinek na zvládáníb stresů, zdravější sezení, chození, držení těla, běhání, u dětí zase ROZVOJ JEMNÉ MOTORIKY a uvolněného držení těla při psaní, zpěvu, hře na hudební nástroj, sportu atd….).
Výrazně pomáhá předcházet zbytečným tensím (napětím) kdekoli v těle, a tak i následkům na psychiku a zdravotním problémům, RSI (z myši a klávesnice u PC), bolestí zad atd atd.
Jde o techniku změny škodlivých stereotypů a návyků při jakékoli činnosti (vč.sezení) – propojením těla a MYSLI (každodenní si uvědomování a předcházení jakémukoli napětí a tensi kdekoli v těle před nějakou činností, např. PSANÍ U DĚTÍ, hrou na hud.nástroj atd), pomáhá NAVÍC velmi účinně s uvolněním svalového korzetu celkově a s JEMNOU MOTORIKOU (uvolněné a zlepšené psaní u dětí, výtvarném projevu, zpěvu, hře na hudební nástroj, uvolněné MLUVENÍ NA VEŘEJNOSTI – sem bych počítal i před třídou…). Naučí člověka odstraňovat chybné návyky při jakékoli každodenní činnosti – např. sezení, chůzi, dýchání, běhání, nošení nákupů, žehlení, luxování apod.
Podrobněji k Alexandrově technice viz samostatný článek (vč.mnoha praktických odkazů ) :
https://blogy.rvp.cz/mafr/2011/10/28/alexandrova-technika-pro-deti-i-dospele/
3) Dále je úplně pro každého nejdostupnější technika s názvem “ dynamická chůze “ , znovuobjevená a zdokonalená terapeutem J.Veselým:
(chůze je tělu nejpřirozenější, srovná v těle všechny klouby při správné chůzi a botách bez tlumení paty s ohebnou špičkou boty, pomáhá proti depresím, posílí velmi imunitní systém atd atd. – Žel jak málo lidmi využívaná – dnes ve věku aut, kol, in linů, a pohodlnému přemisťování našich ctihodných pozadí jakkoli jinak než „obyčejnou“ chůzí…) 🙂
Pro ilustraci účinků „(ne)obyčejné chůze“ – zkušenost z blogu terapeuta J.Veselého:
Podle knihy pana Ing. Veselého jsem začala chodit od února letošního roku v botách na nízkých podpatcích, tzv. dynamicky cca 1 hod. denně a to ze strachu před každoročně opakovanými bolestmi zad /ishiasem/. Musím přiznat, že tady chůze funguje opravdově, na jaře se mi záda neozvala a to jsem 4 roky před tím skončila každé jaro na injekcích. I jinak se cítím zdravotně lépe, taky psychicky toho více zvládnu. Beru to, že jsem našla tento blog jako obrovský přínos. Předtím jsem prošla celou řadou rehabilitací a stejně se vždy ishias vrátil. Na chůzi mne žádný rehabilitační pracovník nenasměroval až jsem sama narazila na blog p.Ing. Veselého a od té doby šířím osvětu o prospěšnosti chůze. Bojuji také se syndromem karpálního tunelu, i tady musím prohlásit, že chůze uvolňuje spasmy v pažích, ruce mám volnější, cítím značné zlepšení…. (Marie)
Recenze a prodej knihy Jana Veselého : Dynamická chůze – jak se navždy zbavit bolesti v zádech :
http://www.fontana.ws/masaze-reflexni-a-manipulacni-terapie/dynamicka-chuze.html
Výňatky z této knihy a odkaz na blog jejího autora (terapeuta) - TADY.
Výběr vhodných bot pro chůzi, běh, pro děti i dospělé:
(pozor na různé módní výstřelky typu MBT boty, tlumená pata a různá „vylepšení“ mnoha chodeckých, trekových a sportovních bot…. – více viz odkaz - ZDE.
).
4) Oproti ostatním aktivitám, je pro odbourávání stresů a posílení kondice, asi nejpříjemnější plavání (nikoli s hlavou nad hladinou !)
Plavání je považováno za jeden z nejvhodnějších prostředků korekce odchylek od správného držení těla. Při bližší analýze však nelze přehlédnout, že plave-li člověk prsa nebo kraul, zkracují se mm. pectoralis, takže většina plavců mívá kulatá záda. Plavat prsa nebo motýlka vyvolává bederní lordózu a hypermobilitu. Plavci starších ročníků drží obvykle hlavu nad vodou, což vyvolává krční hyperlordózu. To však neznamená, že by bylo plavání škodlivé, ale plavecký způsob by měl být volen podle typu odchylky od správného držení těla. Např. u pacienta s kulatými zády a hypermobilním křížem zvolíme kraul nebo znak
a nedoporučíme plavat prsa. (Lewit, 1996).
Plavecké dýchání
Plavecké dýchání je fyziologicky mimořádně účinným prvkem, jelikož dýchání
u pacientů s vadným držením těla bývá mělké a povrchní. Jedná se o usilovný výdech ústy
a nosem do vody a je zajišťováno především bráničním dýcháním (Bělková,1994)
Znak
Znak je z hlediska zdravotních účinků nejvhodnějším plaveckým způsobem. Jeho provedení se doporučuje s hlavou v prodloužení páteře, jen u bederní hyperlordózy bez kombinace s hrudní kyfózou se doporučuje předklon hlavy (přitažení brady na prsa). Při nápravě skoliotického držení pomáhá oboustrannému rovnoměrnému rozvoji svalové síly,
u hrudních hyperkyfóz přispívá k protažení zkrácených prsních svalů a posílení svalů mezilopatkových.
Prsa
Při plavání se zdůrazňuje výdrž ve splývací poloze, kdy je hlava v prodloužení páteře. Poloha se zvednutou hlavou je nežádoucí, neboť zakřivení v krční páteři se přenáší i do oblasti bederní, čímž nepříznivě působí na prohýbání v této části a zvyšuje napětí bederních svalů. Tento způsob není tedy vhodný u bederní hyperlordózy a nestabilního kříže.
Kraul
Pacient musí být schopen plavat téměř ve vodorovné poloze a pravidelně rytmicky dýchat na obě strany. Do terapie lze zařadit také izolovaný pohyb nohou příznivě působící na protažení stehenních a posílení hýžďových a břišních svalů. Kraul je vesměs vhodný pro korekci všech druhů oslabení páteře, především pak pro skoliotické držení, u kterého je dovolen jednostranný nádech, ale jen na opačnou stranu než je zakřivení páteře.
———–
Pokud někdo máte co říci k některým výše zmíněným metodám, syndromu vyhoření apod., přidejte komentář pod tento článek blogu, nebo jej třeba zašlete druhým, kterým možná může pomoci. 🙂
M. Frnka • Post Author •
12.10.2011 at 08:56Přímo pro muzikanty je Alexanderova technika a její využití :
TADY.
VIDEA s využítím a cviky jsou i na youtube:
– pro muzikanty jsou –
ZDE.
…………………a obecně nejen pro muzikanty (každý si tam může najít něco) videa s ukázkami cviků:
TADY.
Jaroslava Pachlová
12.10.2011 at 10:23Ten příspěvek je tak obsáhlý a naplněný, že na podrobnější prozkoumání si musím nechat soustředěnější chvíli. V tuto chvíli nemám k metodám co říci, takže můj komentář je k tomu tématu „bezobsažný“ 🙂 Ale už jsem poslala z mé vísky mail dceři, aby mi knihu u Svojtky zakoupila… Díky za spousty nápadů a odkazů (a nejen zde v tomto příspěvku).
M. Frnka • Post Author •
12.10.2011 at 18:41Těší mne že vás článek zaujal, a děkuji za ocenění 🙂 …dlouhé zimní večery se blíží…i když pravda učitel se asi nikdy nenudí. PS: Alexanderova metoda by mohla zajímat kolegy na ZŠ ohledně potíží se psaním a pro předměty uměleckého ražení a sportu…i s tím (prý) mají na západě dost kladných výsledků (a na videích youtube a na tom angl.webu je toho o tom víc. Když jsem našel i vědecké články na wnetu, tak to rozhodně není šarlatánství ani módní dočasný výstřelek (přes 100let již funguje). Můj názor je, že je to skvělé nejen na páteř, ale byla by to nejspíš i dobrá prevence syndromu vyhoření učitelů…
Jaroslava Pachlová
12.10.2011 at 20:34V pátek jedu skrze to naše město hlavní a na pokračující cestu prý dostanu knihu pěkně do ruky. A jelikož na konci cesty mě čekají někteří milí „portálníci“, tak myslím, že dojde i na praktickou (a nejen čtecí) část 🙂
M. Frnka • Post Author •
13.10.2011 at 10:13Teď jsem objevil ještě přínos Alex.techniky u RSI, karpálního tunelu, u těhotných,Parkinsona, (RSI=zdr.potíže z klikání na myš PC, hry na hud.nástroj ap.) : „ RSI..je…. podle britských údajů druhá nejčastější choroba, na kterou jsou předepisovány léky, a je mezi nejčastějšími důvody zdravotních neschopenek.“ Dle britského Úřadu statistiky práce představovalo RSI v roce 1981 pouze 18% všech nemocí z povolání. V roce 1987 tento počet vzrostl na 28% a v roce 1992 na 52%. V roce 2000 se počet případů RSI vyšplhal až na 70%. Tento prudký nárůst evidentně souvisí s rozšířením počítačů. Dr. Pascarelli pak odhaduje, že RSI stojí ročně společnosti 20 biliónů US dolarů.
Více co je RSI :
TADY.
—
Zkušenost s RSI a Alex.technikou:
ZDE.
M. Frnka • Post Author •
13.10.2011 at 11:09S nadsázkou by se dalo říci, že technika Igora Hnízda by dnes možná byla u některých žáků lepší, než se pak jako učitel léčit v psychiatrickém ústavu…(jak říká Igor v té ukázce
-TADY.
PS: jsem jinak v zásadě mírumilovný a metodám Nováčkové nakloněný… :-), i když film BASTARDI 2.DÍL (natočen teď čerstvě), je silné kafe, a dle debaty v ČR2 je podle ředitelů některých škol dost pravdivý…).Upoutávka a popis filmu + diskuse k filmu:
- ZDE.