Není za pět dvanáct, je půl jedné!

Které státy nejvíce přidávají na vzdělávání (z členů OECD + G20, jinak by to byla Afrika!!): Brazílie, Rusko, Irsko, Korea, Jihoafrická Republika, Chile (Education at a Glance). Našich 120 % za poslední léta je nadprůměrný výsledek, je ale umožněn přílivem prostředků z EU a zejména nízkou „startovní částkou“ – srovnání vychází z roku 2005, kdy byly české veřejné výdaje na vzdělávání pod 4 % (v porovnání výdajů let 2000 a 2009 patříme dokonce k nejlepším – aby ne, celkové výdaje na vzdělávání včetně privátních dosáhly v tom roce vlády „budoucího prezidenta“ M. Zemana jen 4 % HDP!!
Nemluvě o velmi nerozvinuté (eufemismus) kultuře ověřování efektivity výdajů – na úrovni samotných učitelů, vyučovacích hodin a tematických plánů, na úrovni školního managementu a ŠVP (zákon dokonce zrušil povinnost vést dokumentaci o autoevaluaci školy!), na úrovni zřizovatelů, krajských úřadů i institucí centrálních – není podle čeho hodnotit (standardy práce, mapy odpovědnosti, pravidelnost zpětné vazby a její zdroje, důslednost v high stakes důsledcích pro systém…), tudíž se nehodnotí, nezlepšujeme se a neskládají se účty. „Hodnotit vzdělávání“ jen podle výsledků žáků v centrálních (či jiných) testech znalostí a dovedností je tedy opravdu málo, ale o tom v jiných příspěvcích zde v blogu Vzdělávání – věc veřejná.

Zatímco se evropské státy, dosud v teplíčku jistoty a stability posledních 60 let, dohadují o důvodech, prož je třetina mladých lidí bez práce, svět je už zcela jinde… Přátelé, je půl jedné! Povinné vzdělávání musí být 12 let, od 5 do 17; učitelé musí být motivovaní učit se a profesně i osobnostně růst, musí být jazykově vybaveni, součástí jejich kariérního růstu musí být publikační nebo jiná veřejná činnost. 70 % populačního ročníku MUSÍ studovat v bakalářských oborech – podnikání a právo, základy státu, cizí jazyk a řemeslo (to je i fyzika, statistika, kritické myšlení a tvůrčí psaní; jen abychom si rozuměli…)! 35 % ročníku by mělo dosahovat stupně ISCED 5, magisterského stupně, měli by mít rozsáhlou praxi (v řádu měsíců) v rámci vyššího terciéru, měli by mít za sebou minimálně rok na stáži v zahraničí na oborově příbuzné univerzitě. Jestli toto není někomu na Hospodářské komoře, Ministerstvu financí a na Úřadu vlády jasné, tak ať se jde s prominutím bodnout!! A řeči o dalajlamismu sice pomohou na sjezdu strany, ale v žádném případě ne budoucnosti země, kterou naši nejmenovaní „velcí demosthenové“ spravují a odpovídají za ni…