„Byl to chytrý synek, ale trochu lajdák, bo byl na děvuchy, tak studoval pajdák.“ zpívá Jarek Nohavica v jedné z mnoha verzí své písně „Ostrava černá“. Písničkářův humor a smysl pro jazyk mám velmi rád, jako chytrý synek studující na pajdáku bych se ale chtěl ohradit proti tomu, že pajádky jsou pro lajdáky. Přiznám se, že mě vždycky zamrzí, když kdokoliv snižuje mé studium jen proto, že studuji na pedagogické fakultě.
Ne, že bych se dostával často dostával kvůli svému studiu do konfliktů, ale už se mi párkrát stalo, že na mě někteří vyrukovali stylem „já jsem medik a kdo je víc?“. No, musím říct, že v tu chvíli se ze mě stává lehce neřízená střela. Nemám nic proti medikům, studium na lékařské fakultě je velmi náročné a profese obdivuhodná. Ale přece je jako budoucí učitel nemůžu nechat žít v takovém omylu a bludu. Jak nám jednou říkal vyučující: „Mýlit se je lidské, ale setrvávat v omylu je hanebnost.“
Poctiví a pracovití studenti, kteří mají o studium zájem, budou plně vytíženi jak na právech nebo medicíně, tak i na pedagogické fakultě. Ale vysvětlujte to někomu, kdo má pocit, že sežral všechnu moudrost světa jen proto, že studuje na medicíně.
Za tento nepříliš pozitivní obraz vděčí pedagogické fakulty především velké spoustě maturantů, kteří se sem hlásí buď proto, že si netroufají nikam jinam, proto, že se sem dostanou bez přijímacích zkoušek a nebo proto, že se nikam jinam nedostali. A pak odkud se bere to obrovské množství absolventů pedagogických fakult, kteří do školy nikdy nenastoupí. Upřímně – mnohdy je to jenom dobře.
Učitelství není o tom, kolik sešitů popíšu a kolik znalostí si nacpu do hlavy. Podstata dobrého učitele, zvláště v době probíhajících proměn a reformy školství, tkví úplně v jiných kvalitách a požadavcích na absolventy pedagogických fakult. Podle mě nastal čas, aby se samy fakulty začaly snažit zbavit se od podobných, nepříliš lichotivých hodnocení. Třeba změnou studijních plánů, zvýšením počtu hodin praxe, bohatší nabídkou pedagogicko-psychologických a didakticko-metodologických předmětů ve všech oborech či užší spoluprácí se všemi druhy škol. Pedagogické fakulty by, podle mého názoru, měly v prvé řadě připravovat do praxe učitele (didaktiky), teprve potom experty na různé obory.
Mgr. Pavlína Hublová
27.4.2010 at 19.07„Pedagogické fakulty by, podle mého názoru, měly v prvé řadě připravovat do praxe učitele (didaktiky), teprve potom experty na různé obory.“
Kéž by Vás někdo vyslyšel a začal konat! Nemuseli bychom se pak setkávat na seminářích s vyděšenými pohledy čerstvých absolventů/absolventek a odpovídat na otázku, proč jim TOHLE nikdo neřekl.
Zdeněk Slejška
27.4.2010 at 21.58Jakube, jaká je realita VŠ? Slyší tam někdo na podobné požadavky, které zde uvádíte? Jste jediný nebo je vás většina, kteří by toto uvítali? Moc by mě zajímalo, zda se proměňuje situace na fakultách na obou stranách.
Jakub Konečný
28.4.2010 at 11.05Nemůžu mluvit za všechny fakulty, ale když jsem třeba u nás na konci státnice z pedagogiky a psychologie nadhodil, že si myslím, že by mělo být v průběhu studia mnohem více prostoru věnovaného pedagogicko-psychologickým disciplínám, tak komise souhlasně pokývala hlavou, ALE víte… Občas mám pocit, že spousta vyučujících rezignovala na přípravu budoucích učitelů a připravují prostě odborníky, vždyť kolik absolventek a obsolventů pedagogických fakult do škol skutečně nastoupí? Obávám se, že je nás stále menšina, kterou tyto problémy trápí. Většina mých spolužáků považuje pedagogicko-psychologický základ za nutné zlo a nevidí v něm žádný přínos pro své budoucí povolání. Stále častěji se setkávám s názorem, který je v opozici k tomu mému a podle kterého musí být učitel jednoznačně odborník na vysoké úrovni. Jenže na otázku, k čemu to bude, když mu děti nebudou rozumět a nic se nenaučí už mi nikdo odpovědět nedokáže… A není to jen o těchto předmětech. Stejně tak si myslím, že tři semestry oborových didaktik jsou jako kapka v moři. Uvítal bych, kdybychom měli oborové didaktiky od prvního po osmý, devátý semestr. Jenže, to by asi pedagogická fakulta začala skutečně produkovat učitele – a snad by přišla o část zájemců, kteří vědí, že nikdy učit nepůjdou. No… a tak raději, ať „trpí“ školství, hlavně, že budou penízky…
Lojza Levejhák
7.6.2010 at 0.13Víc než medik už je jenom doktor. 🙂