Na první pohled by to mohlo vypadat, že o prázdninách se na univerzitách ani na jiných školách nic zajímavého neděje. Všichni mají dovolenou, maximálně dobíhají zápočty a zkoušky a vše je tak nějak spící, čekajíce na konec srpna či začátek září.
Můj subjektivní pocit je ale skoro opačný – zatímco během semestru je většina energie napřena do výuky, péče o studenty a čtení různých seminárních a diplomových prací, tak prázdniny jsou časem, kdy je možné se nadechnout k novým zajímavým věcem. Tento příspěvek tak vlastně píšu především proto, že bych se rád podělil o věci, na které se může těšit širší veřejnost a které jsou s tím, jak pracujeme s edTechem na KISKu spojené. Tím je daný také výběr témat, takže poznámky jako je příprava na nový semestr nebo opravování úkolů prosím nečekejte.
NASIV
Od 6. – 9. 7. jsme pořádali konferenci Národní seminář informačního vzdělávání. Šlo o nový formát konference, která byla oproti předchozím pěti ročníkům více akademická a mnohem obsáhlejší. Celkem zde bylo 32 přednášek, 15 worskopů, tři druhy exkurzí a sedm témat, kterým se jednotlivé bloky věnovaly.
Ještě zkusím někam vytáhnout širší reflexi edTechové části, která se dotýkala především MOOC kurzů v českém prostředí a digitálního informačního kurátorství. Můj celkový dojem je veskrze pozitivní. Pokud chcete nasát něco z těchto dvou témat, zkuste se podívat na balíček ve Scoop.it a případně si ho profiltrovat. Je to zatím polotovar, ale třeba se vám bude hodit.
Z hlediska KISKu byla konference zajímavá jak tématy a přednášejícími nebo středoevropským kontextem, ale také tím, že ji do velké míry organisovali studenti. Zvládli to výborně a patří jim velký dík. Záznamy z přednášek budou k dispozici v srpnu.
Srpnový týden edTechu
Neradi bychom si svá témata, postřehy, technologie či schopnosti nechávali jen pro sebe. KiskEd, což je původně studentský projekt připravil Srpnový týden edTechu. V týdnu od 22. – 26. 8. se můžete zúčastnit jednoho z osmi celodenních seminářů na nějaké edTech téma – od Jak vyrábět multimediální a interaktivní učebnice či pracovní listy až po Práce s tabletem pro začátečníky.
Počet míst je omezen, takže se můžete hlásit a těšit.
Koordinátor ICT a další kurzy
S tím souvisí také další kurzy pro veřejnost. Především bych chtěl nalákat na Koordinátora ICT, který poběží od září cca do května a který vede k zisku certifikátu pro výkon specializované pozice. Pokud jste z Brna nebo vám nevadí na soboty dojíždět, tak se s vámi budu rád potkávat. Kurz prochází dílčími změnami, aby byl příjemnější a přínosnější. Přihlašovat se už můžete, případně alespoň číst skripta ke kurzu na první a druhý semestr.
Současně na téměř každý měsíc v roce nabízí alespoň jedno odpolední setkání (kurz) nad nějakým tématem. Pokud máte zájem, zkuste se podívat na nabídku.
Kurz práce s informacemi
Od září startuje nový Kurz práce s informacemi. Představuje určitého průvodce po světě informací, především se zřetelem na schopnost vymyslet vlastní odborný text, najít k němu zdroje a adekvátně jej publikovat. Zatím šlo o kurz uzavřený v ISu, takže dostupný jen pro studenty MU a volně veřejně dostupná byla jen skripta. To se nyní změní – revizí prochází jak témata, tak také cíle kurzu. Vše bude mít podobu webových stránek, které bude moci využívat každý. Pokud tedy budete plánovat zařazení informačního vzdělávání do výuky nebo se v této oblasti sami chcete zdokonalit, pak bude kurz zajímavou nabídkou také pro vás. Startuje okolo 20. září.
Pokud vás bude zajímat etnologie vzniku kurzu, pak sledujte hastagy #KPI a #edTech, nejen na mém Twitteru. Nutno říci, že inovace táhnou naši studenti, z čehož mám velkou radost.
Vzdělávací technologie
Další věc, kterou chcete otevřít pro veřejnost, je kurz Vzdělávací technologie. Je postavený v Moodle a nabízí pohled jak na technologie a jejich podstatu, tak také na praktické kompetence v oblasti tvorby vzdělávacích materiálů, digitálních vzdělávacích objektů atp. Je postavený kurátorsky, při studiu bude potřeba budovat si vlastní PLE a rádi bychom do něj zanesli prvky konektivismu.
Pokud chcete, můžete se připojit – nenabízíme certifikáty ani nic podobného, jen možnost sebevzdělávání a spolupráce s dalšími podobnými nadšenci. Start je opět okolo 20. září.
Model vzdělávacích teorií v kontextu edTechu a filosofie výchovy
Modelů vztahu vzdělávacích teorií a technologií je na internetu poměrně hodně, ale přiznám se, že se mi žádný příliš nelíbí, takže jsem se rozhodl, že zkusím navrhnout něco vlastního. První věc, která je po mém soudu důležitá je filosofické východisko dané teorie a pak konkrétní nástroje, které se v ní promítají. A protože nejsme pracoviště ani pedagogické ani andragogické, spojil jsem obojí dohromady.
V budoucnosti bude pod každou teorií proklik na balíček zajímavých materiálů, webů, textů atp., který bude asi ve Scoop.it. Ale na to zatím nebyl příliš čas a zřejmě si to počká na semestr. A asi o něm i více ještě na RVP napíšu.
Pokud si chceme model prohlédnout, doporučuji si ho stáhnout, velikostně není úplně skladný.
Manuál
Během léta by se měl objevit manuál edTechu na KISKu, co je brožurka, která by měla trochu rekapitulovat, kdo co dělá, jaké máme studenty, knihy, výzkumné záměry, předměty, technologie, atp. Zatím nemohu úplně moc prozrazovat, snad kromě myšlenkové mapy. Motivací je to, že aktivit na našem malinkatém oddělení je tolik, že je sami obtížně dáváme do kontextu a i pro případné zájemce o studium nebo spolupráci to nemusí vnímat úplně jednoduše.
Knihy
V akademickém prostředí je léto především dobou psaní knih a článků, takže v tomto ohledu nejsme výjimkou. Přesný počet toho, co se píše je trochu rozmazaný, ale lze prozradit, že v nakladatelství je kniha o vzdělávání sebe sama s technologiemi, dopsaná je monografie o informačních systémech ve vzdělávání, učebnice o tvorbě digitálních vzdělávacích objektů a na cestě jsou i další zajímavé knihy (třeba o bezpečnosti, informačním vzdělávání nebo o designovém myšlení pro učitele). Jakkoli je slibování knížek vždycky trochu ošemetné, věřím, že alespoň tři až čtyři knihy z léta jistě budou.
Závěrečné drobečky
29. 6. proběhlo Odpoledne webinářového vzdělávání. Záznamy budou snad do čtrnácti dní. Stěhujeme se – a zatím není úplně přesně jasné kam, jen že na Arna Nováka nás dva roky nenajdete. Možná bude nějaký malý online projekt jako překvapení.
Jakkoli jsem studenty nezmiňoval všude, je třeba říci, že skoro všude – různou mírou – jsou, což je asi největší odměna, kterou může studijní profilace přinášet. To, že se nemalá část z nich rozhodne, že vymění léto za… třeba za inovaci kurzů, pomoc na konferenci nebo sazbu plakátů.