Je pátek 11. 11. 2011, čas 11. 11 už sice utekl, přesto je to den výjimečný. Nejsme ani v práci, ani doma s rodinou, ani v hospodě. Jako jedni z těch akčních učitelů se sebevzděláváme. Sedíme s Luckou na kurzu, v jehož závěru obdržíme certifikát o naší odbornosti v pozici ICT koordinátor. „Náplň práce ICT koordinátora metodika vychází z vyhlášky 317/2005 upravené vyhláškou 412/2006, tj. kompetence v podstatě určují náplň práce ICT metodika. Jde hlavně o tyto klíčové kompetence v oblasti informačních a komunikačních technologií:
- metodicky pomáhat kolegům v integraci ICT do výuky většiny předmětů,
- doporučovat a koordinovat další ICT vzdělávání pedagogických pracovníků,
- koordinovat užití ICT ve vzdělávání,
- koordinovat nákupy a aktualizace software,
- zpracovávat a realizovat v souladu se školním vzdělávacím programem ICT plán školy,
- koordinovat provoz informačního systému školy.“ (více viz Náplň práce ICT koordinátora metodika)
Kurz má třísemestrální dotaci, v každém semestru musíme absolvovat 4 x 2 dny (pátek a sobota) PREZENČNÍ VÝUKY. V tomto blogu bychom s Luckou rády shrnuly naše otázky, které nám při účasti v tomto kurzu vyvstávají:
1. Proč dnes, v době on-line podpory (viz např. naše přednášky v DIM DIM), webinářů a e-kurzů, musíme na školení dojíždět? Doposud jsme nedostali informace, které by nebylo možné předat elektronicky.
2. Když už na prezenční setkání přijedeme, proč na to není pracoviště připraveno? Právě sedíme na kurzu ICT ve výuce matematiky (do kterého se ale nesměli přihlásit matematici!!), ale učebna nemá potřebné programy (Cabri a spol.), takže pracujeme s Excelem a zkoušíme si, jak sčítat, násobit, kosínovat a sínovat. To prý, abychom mohli poučit své kolegy matikáře.
3. Opravdu je běžné, aby se seminář vyučovaný na vysoké škole skládat z pouhého čtení bodů z připravené prezentace? Prezentace je přeci také vložitelná do prostředí Moodle, každý si ji může přečíst.
Ad kompetence koordinátora – zamyšlení na základě diskuze s kolegy:
1. metodicky pomáhat kolegům v integraci ICT do výuky většiny předmětů
Sedíme na hodině ICT pro matematiku, jako nematikáři si nedovedeme představit, že budeme kolegům METODICKY pomáhat v integraci ICT do matematiky. My jim můžeme nabídnout programy, o kterých se dozvíme v komunitě ICT koordinátorů, dát jim implus, odkaz. Ale metodika je specifická, byť se určité základní principy kopírovat dají.
2. doporučovat a koordinovat další ICT vzdělávání pedagogických pracovníků
Ano, budeme sledovat, která školení jak oborová, tak obecná jsou v nabídce a vysílat na ně s pomocí ředitele své kolegy. Souhlasíme s revolucí zdola, mnohým kolegům bude stačit malé popostrčení, podpora jejich sebedůvěry, že téma ICT mohou zvládnout, budou-li na sobě pracovat.
3. koordinovat užití ICT ve vzdělávání
Vzhledem ke skutečnosti, že v současném RVP i připravovaných standardech není zaznamenán masivní rozvoj ICT, bude naším úkolem zasvětit učitele, že v oblasti ICT jsou očekávané výstupy, které je vhodné realizovat v související vzdělávací oblasti (textový editor v ČJL, tabulkový procesor v M atd.).
4. koordinovat nákupy a aktualizace software
ZA CO? Cituji z dnešní lekce: „Matikáři přecházejí na GeoGebra, protože lepší a vhodnější Cabri stojí moc peněz.“
Jak tedy vidíme budocnost vzdělávání ICT? On-line komunita, diskutující, kooperující, scházející se na konferencích a seminářích, kde bude mluvit k věci, o které již něco ví, účastňující workshopů a společných projektů.
Mgr. Pavlína Hublová
11.11.2011 at 18.04Dobrý den Ilono. Nenastala nějaká technická chyba? Tento text jsem četla před chvílí a autorkou byla Lucie Bušová?!
Ilona Zahalkova • Post Author •
12.11.2011 at 9.08Dobrý den, nenastala. Článek jsme napsali společně s Luckou 🙂
Bořivoj Brdička
12.11.2011 at 9.51Po shlédnutí vystopení zástupkyně MŠMT na středeční závěrečné konferenci projektu Metodika II (znamenající faktický konec podpory portálu RVP) jsem dospěl k závěru, že nezbývá, než se s nasazením vlastní existence pustit do otevřeného boje s všudypřítomnou hloupostí. Můj skepticismus mi sice říká, že je předem prohraný, ale to na věci nic nemění.
Co se takhle vrátit k myšlence barcampu (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11183/)?
Martin Vonášek
12.11.2011 at 10.21Barcamp jsme se pokoušeli rozjet a nějak se to nepovedlo: http://digifolio.rvp.cz/group/view.php?id=419. Mohli bychom to zkusit znovu. Přeci jen je nás tu dost a mohli bychom se po vánocích sejít v příjemném prostředí Ostravy – ale to nejspíš nepůjde – je to moc dale. Tedy někde jinde. Jsem taky pro otevřený boj – pokusím se něčím takovým přispět do reflexe lekce 8. U nás už je ICT koordinátor a na dalšího nejsou peníze a jsem tomu rád, když slyším jak to tam chodí. Trochu mě to připomnělo moje studium pedagogického minima asi 3 roky nazpět…běs a děs:(
Renata Kloubová
12.11.2011 at 12.48nápad s barcampem se mi moc líbí;-) Držím palce, a ť se vám realizace vydaří;-) A děkuji za skvělou motivaci..
Marcela Kraslová
13.11.2011 at 12.14Slovo barcamp jsem slyšela poprvé a děkuji za odkazy, vše jsem přečetla – moc zajímavé, díky:-)
Bořivoj Brdička
15.11.2011 at 12.43Nesmíme si myslet, že se dá vše změnit mávnutím kouzelného proutku. Bude to dost dlouhá a svízelná práce. Hlavně je třeba se snažit a šířit naše myšlenky stále dál. Jednou se to možná zlomí. To mi zase připomnělo Rogerse (http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ka94.htm#Rogers) a kritické množství inovativních učitelů v našem školství, kterého jsme dosud sice nedosáhli, ale pracujeme na tom. Po jeho dosažení již vše půjde samo! Jako bych slyšel vaše námitky ve smyslu toho, že ho zvyšujeme příliš pomalu. Naštěstí se poznání v prostředí volně dostupných informací šíří též samovolně – http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13889/.
Iva Dobiášová
20.11.2011 at 18.55Ilono,
při čtení Vašeho příspěvku chápu Vaše rozpaky či spíše rozčílení.
Mě samotné kromě jiného vadí to, na co se v textu ptáte též: Opravdu je běžné, aby se seminář vyučovaný na vysoké škole skládat z pouhého čtení bodů z připravené prezentace?
Bohužel to možné je. Před cca 3 lety jsem si doplňovala vzdělávání a též jsem na tento způsob studia narazila. Připadalo mi, že svůj čas trávím v autobuse, když do školy o víkendu dojíždím, naprosto zbytečně.
Snad se to změní.