. . . když jsem se zamýšlela nad touto otázkou ve vztahu k mé práci učitelky MŠ, uvědomila jsem si, že tím prvním zahradníkem, který slavnostně zasadí předmatematické semínko je maminka a tatínek dítěte. . .
Když dítě nastoupí do své první vzdělávací instituce, do mateřské školy, je už pouze na paní učitelce, jakým způsobem bude o naklíčené semínko pečovat, jaké zvolí hnojivo a zda bude mít semínko dostatek prostoru kolem sebe, spoustu sluníčka atd. 😀
Někomu to možná bude připadat naprosto samozřejmé a nikterak nezajímavé, ale já se domnívám, že tyto drobné aktivity dítěte a běžná komunikace s dítětem, je velice významná a užitečná, pro vývoj dětského mozku a osvojování si předmatematické gramotnosti.
Předmatematické představy prolínají téměř všemi aktivitami dítěte, vážou se jak k běžnému životu dítěte, tak na ostatní činnosti. Považuji za velmi důležité rozvíjet dítě v předškolním věku i v takových oblastech, které dítěti umožní se jednou učit matematiku.
např.
- dítě pomáhá uklízet mamince nádobí – příbory a ukládá je do šuplíku, který je rozdělen na přihrádky na nože, vidličky, lžíce a lžičky – už zde se dítě setkává se tříděním
- dítě pomáhá sundávat mamince prádlo ze sušáku a třídí je na tři hromady – oblečení maminky, tatínka a to své
- „Podej mi ten menší talířek“ – porovnávání
- děti jsou v umývárně a myjí si ruce, paní učitelka řekne: „Ten, kdo půjde poslední, zhasne světlo“ – tady vidíme příklad uspořádání
- vybíráme s dětmi jméno pro panenku, je to holčička – zde pracujeme s náznakem, třídíme na ta jména, co se pro panenku hodí (holčičí) a ta, co se pro ni nehodí (klučičí)
- hra na vláček – typická ukázka uspořádání – první dítě je lokomotiva a ostatní za ní jsou vagónky – první vagónek, ale není první v zástupu, tak kdo je na prvním místě? – lokomotiva přeci – to je zapeklitá situace 🙂
- kolikrát vláček pojede, aby se všechny děti vystřídaly na místě lokomotivy – nejsou to prvky kombinatoriky?
Je toho opravdu spoustu v čem bychom našli předmatematické myšlení a úloha učitelky v této oblasti je ta, aby používala u dětí matematické termíny a pojmy, aby si vždy uvědomovala, co zrovna u dětí jakou aktivitou podporuje a rozvíjí, aby měla představu o tom, co je předmatematika a co už je matematika.
Dalším důležitým aspektem v této oblasti je, aby dítě mělo neustále dostatek podnětů a možností řešit různé problémy, mělo možnost volby. Nejsnadněji se dá předmatematická gramotnost rozvíjet pomocí pohybových her, manipulativních činností a aktivitami, které podporují u dětí tvořivé myšlení.
Mgr. Hana Dědková
13.4.2010 at 21.02Míšo, děkuji za rozptýlení od vymýšlení maturitních příkladů vaším pěkným vypravováním o tom, s čím studenti vlastně začínali! Hned se mě vybavilo, jak se neustále studenti ptají: „A k čemu mi to jako bude???“ Ať probíráme cokoliv…
Hanka
Mgr. Hana Pilařová
13.4.2010 at 21.20dítě pomáhá uklízet mamince nádobí – příbory a ukládá je do šuplíku, který je rozdělen na přihrádky na nože, vidličky, lžíce a lžičky – už zde se dítě setkává se tříděním .. mohla bys to někdy příležitostně říct naší Kačce, která zásadně roztříděné příbory během pěti sekund smíchá?? 🙂
A nezapomínej na Orientaci (nahoře, dole, před, za … )
Bc. Michaela Gondeková • Post Author •
14.4.2010 at 6.45Milá Hani, Tvoje Kačka je nejspíš ještě na takovou vymoženost s příbory příliš malá :-), ale věř mi, že to naskočí a bude třídit o106 :-), holčičky mají pro tuto operaci obzvlášť vytříbený smysl.
Nerada bych něco opomenula: prostorovou orientaci, pravolevou orientaci, zrakové vnímání, vnímání času, porovnávání a o tom, možná jindy 😎