Brněnští studenti pedagogiky vystoupili s iniciativou. Sice píšou, že smyslem iniciativy je usilovat o zvyšování vzdělávacích kvalit Pedagogické fakulty MU, ale z jednadvaceti bodů iniciativy mi nějakých devět připadá zaměřeno spíše vně fakulty, na způsob, jakým fungují jiné školy a jiní učitelé, nežli studenti a absolventi MU.
Studenti mají plné právo vyjadřovat se k fungování svojí fakulty. Dokonce plné právo svoji fakultu obrátit naruby. Ale předepisovat cokoli jiným školám a jiným učitelům? Místy to vypadá, že iniciativní brněnští studenti se po absolvování chystají vzít útokem MŠMT a obsadit tam všechna křesílka.
Mnohé body studentské iniciativy jsou zajímavé, ale některé vynikají. Třeba bod 2. smysluplný obsah, kde se m.j. doporučuje učit to, co je opravdu důležité a zaměřit se na rozvoj obecnějších dovedností důležitých pro úspěšný život. Tedy lhát, krást a podvádět? Možná brněnští studenti vidí ty dovednosti důležité pro úspěšný život ve dnešní české společnosti nějak jinak, ale i tak by si měli uvědomit, že v této věci nepanuje obecná shoda. A že by měli naznačit, kdo rozhodne, co je důležité. Oni? Každý jednotlivý učitel? Ředitel? Ministr?
V bodu 14. spolupráce s okolím se doporučuje naslouchat reálnému světu. Užitečné doporučení. Tím měli iniciativní studenti začít, a můj dojem je, že právě této činnosti se příliš nevěnovali.
Za úplně nejspornější považuji bod 20. výchovný rozměr. Ten požaduje pěstovat v lidech slušnost, pokoru a smysl pro morálku a formovat druhé k tomu, aby usilovali být dobrým člověkem. Výrazu pěstovat v lidech smysl pro morálku nerozumím. S pokorou narazí u dnešních studentů. A se slušností a dobrým člověkem narazí u mne. Cožpak si iniciativní brněnští studenti nevšimli, že dnešní česká společnost je radikálně a nesmiřitelně rozdělená? Co je pro jednoho slušnost, je pro druhého vrcholem podrazáctví, a koho jedni považují za dobrého člověka, druzí považují za gaunera. A tento vztah je symetrický. Pokud se učitel v takto rozdělené společnosti postaví na jednu ze dvou protivných stran a začne studenty vychovávat dle své představy slušnosti a své představy dobrého člověka, narazí.
Je konflikt s rozhořčenými studenty a rodiči žáků záměrem iniciativních brněnských studentů?
Jaroslav Vávra
8.2.2016 at 6.411) Přečetl jsem si tu iniciativu, ZDE
2) Komentář výše je v duchu: Učitel má vždy pravdu. Pokud ne, platí bod 1.
3) K morálce a slušnosti, uvedené v komentáři výše: V 90. letech jedna hlava pomazaná neoliberální ekonomickou teorií z Prognostického úřadu prohlásila, když se Česko poprvé objevilo v tabulce Index vnímání korupce, že je nesmysl měřit korupci a že nezná pojem „špinavé“ peníze. Důsledky je možné dnes vidět, třeba u soudů.
4) K iniciativě: Za jednu ze zásadních věcí považuji podmínku, vstup do studia jen těm nejkvalitnějším uchazečům, jak je to například ve Finsku, nebo jak o to usiluje Anglie. Jsem si vědom toho, že v současné době to je požadavek v Česku nereálný.
5) Souhlas s komentářem výše i s iniciativou: základem všeho je kvalita. Ale jak ji dosahovat, když „špinavé“ je vydávané za „čisté“ a „pomazané“ hlavy rozhodují o tom, co je „čisté“?
Díky za takové iniciativy a komentáře. Ale hlavně, k těm „ideálům“ se v kantořině přibližovat, nenechat se deptat manažery na nejrůznějších úrovních, kteří vše měří penězi a „scientometrickými“ indikátory vycucanými z prstu. (Čest výjimkám!). Učitelům v takovém prostředí „cukru a biče“ hrozí „burnout“, vyhoření.
Existuje jedno anglické rčení: If you pay peanuts, you get monkeys. (Kdo nabízí oříšky, přiláká opice). A jsme v začarovaném kruhu.
Ideálem je smysluplná kvalitní práce za dobré peníze, a ne jen v kantořině. Ale zmíněné ideály má určitě každý nastavené jinak.
E Kocourek • Post Author •
9.2.2016 at 0.22Ad Jaroslav Vávra 08.02.2016 v 6.41 — Nejspíš vašemu textu vůbec nerozumím.
Ad 2) Publikuji texty – zde blogové vstupy – o kterých jsem přesvědčen, že jsou pravdivé. Vím, že existují trollové, kteří na webových fórech píší nesmysly, co jim slina přinese na jazyk a/nebo provokace, ale takoví snad zde na portálu rvp.cz nejsou. Tedy, dle vaší notace, \“autor má vždy pravdu\“. Vám se na tom něco nezdá?
Ad 3) Nejsem si jistý, koho máte na mysli, byť podle (hodně!) nepřesné citace ohledně špinavých peněz to odhaduji na V.K. A jeho výroky se pravdivému popisu reality blíží asi tak o tisíc procent víc nežli blekotání všech okopávačů jeho kotníků dohromady.
Měřit korupci je nesmysl a to co kolem toho provádějí šašci typu AI to názorně ilustruje. Upřesněte, co míníte těmi vašimi u soudů viditelnými důsledky.
Ad 4) Stavět iniciativy na evidentně nereálných předpokladech nepovažuji za smysluplnou činnost.
Ad 5) Obecné řečičky o kvalitě nejsou základem ničeho použitelného. Já bych třeba dával přednost – před jakousi abstraktní \“kvalitou\“ – uspokojení zákazníka. Lze očekávat, že zákazník ví, co chce a pozná, zda to dostal.
Iniciativním studentům žádná pomazaná hlava nebrání publikovat, co považují za \“čisté\“ oni – iniciativní studenti. Zatím však mlčí. Třeba jim to připadá samozřejmé? Mně nikoli.
Přibližovat se k ideálům v kantořině lze, ale má to zádrhele. Sám píšete, že \“ideály má určitě každý nastavené jinak\“. A proto jakmile se objeví iniciativní skupina dobrodějů a začne svoje ideály vnucovat jiným, narazí.
Měřit vše penězi? Ano! Fígl je v tom, že peníze rozhodně nejsou indikátor vycucaný z prstu. Já sám dávám měření penězi přednost před všemi ostatními mně známými způsoby měření. Ale třeba vymyslíte něco lepšího.
„Burnout“ hrozí učitelům v každém prostředí.