Jak učit islamismus pomocí komiksu Persepolis

Účel hodiny: vysvětlit zrod islamismu, jeho principy a význam v dnešním světě. Na začátku hodiny jsem se žáků zeptala, jaký je rozdíl mezi islámem a islamismem. Pak jsem jim rozdala první tři stránky komiksu Persepolis (viz níže, existuje v českém překladu, které bohužel nemám k dispozici, dávám sem tedy francouzskou verzi). Žáci měli odpovědět na čtyři otázky:

1 – Co se stalo v Íránu roku 1979? Komiks mluví o „islámské revoluci“ a dále popisuje, jak změny vnímala tehdy devítiletá Marji.

2 – Co se změnilo od roku 1980 ve školách? Dívky musí chodit zahalené, jsou oddělené třídy pro dívky a pro chlapce. Na základě tohoto konstatování jsem žákům vysvětlila principy islámské revoluce: snaha o reislamizaci společnosti.

3 – Proč jsou bilingvní školy zavřeny? Podle komiksu jsou symbolem dekadence a západního kapitalismu (Marji chodila před revolucí do francouzsko-íránské školy). Učitel doplní, že nová politická doktrína odmítá všechny hodnoty západního světa.

4 – Z čeho má strach matka Marjane? V komiksu je scéna, kdy matka Marjane manifestuje proti zahalování žen na veřejnosti. Její fotografie je otištěna v německých novinách a dostane se i do Íránu, matka Marjane si tedy obarví vlasy a chodí ven ve slunečních brýlích, aby ji nikdo nepoznal. Z toho tedy můžeme usoudit, že jí hrozil trest za to, že protestovala proti režimu. To znamená, že nový režim nerespektuje svobodu slova a další základní lidská práva. Jedná se opět o „západní“ hodnoty.

Komiks má ve Francii zcela jiné cílové publikum než u nás: nejedná se pouze o literaturu pro mládež, ale především pro dospělé. Francouzský komiks tedy neznamená pouze Asterix a Obelix. V každé veřejné knihovně jsou dlouhé regály s komiksy, jsou rozděleny na komiksy pro děti a mládež a pro dospělé. Je tedy zcela přirozené, že je učitelé využívají při výuce.

Persepolis1BLOG

Persepolis2BLOG

Persepolis3BLOG