Po nezbytných formalitách spojených se začátkem školního roku žákům promítám obraz (viz níže) a chci po nich, aby popsali, co vidí. Pak je požádám, aby do sešitu napsali několik otázek: co byste o tomto obrazu chtěli vědět? A dozvídám se věci, které ani mě samotnou nenapadly…
Společně sepíšeme seznam otázek a vybereme ty nejdůležitější:
– Kdo jsou lidé na obrázku?
– Odkud jedou a proč? Kam jedou? Co tam budou dělat?
– S kým se loučí stojící chlapec?
– Je to pozitivní nebo negativní?
– Proč je vzadu loď s americkou vlajkou?
Při popisu obrazu žáci zdůraznili také další důležité věci: moře je neklidné (což podtrhuje dramatickou atmosféru celé scény), na břehu je vidět pevnost a kostel (je to tedy pravděpodobně přístav, město, odkud cestující odjeli), vezou si s sebou své věci (možná celý svůj majetek), proč je obloha na levé straně tmavá (minulost, kterou nechávají za sebou?) a na pravé straně světlá (doufají v lepší budoucnost?)?
Díky americké vlajce žáci uhodli, že se pravděpodobně jedná o Evropany, kteří se chtějí usadit v USA. Jedná se opravdu o tuto tematiku: je to obraz „Emigration to America“ od Antonie Volkmar z roku 1860.
Na základě žáky formulovaných otázek (proč odjíždějí) jsem upřesnila problematiku této kapitoly: Proč lidé v 19. století hromadně opouštějí Evropu, jeden z nejobydlenějších kontinentů po předchozí staletí? A na závěr doplním, že se jedná o kapitolu „Role Evropanů v obydlování světa“.
Na konci kapitoly se chci k tomuto obrazu vrátit a zadat žákům následující úkol: utvořte skupiny 4 – 5 žáků. Každý z vás si vybere jednu postavu na obrázku. Vymyslete a napište rozhovor těchto osob a zahrajte scénku před celou třídou – za toto představení žáci dostanou známku. Připomínám jen, že tento úkol zadám žákům v hodině, kdy vyučuji dějepis (a zeměpis) anglicky a kde je kladen důraz na ústní projev. Více informací o těchto hodinách zde:
Pavlína Hublová
08/09/2012 at 09:07Neustále mne udivuje, jak lze jednoduše použít k motivaci (a někdy i k výkladu) obrazy/výtvarné umění. Hodina pak musí mít úplně jiný nádech, než stará známá „Tak si děti otevřeme učebnici a přečteme si…“
Díky za tyto cenné ukázky, že to jde i jinak.
Dagmar Murová
23/09/2012 at 18:56Určitě využiji, až budeme brát vznik USA. Loni jsem používala například Hodiny vévody z Berry podle tohoto blogu a některé další obrazy a byla jsem překvapená, jak dobře s nimi žáci pracovali, kolik otázek je napadalo a čeho všeho si byli schopní na obrazech všimnout.
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
23/09/2012 at 20:49Já mám úplně stejnou zkušenost – žáci vždy vymyslí hodně otázek a většinou i ty, které mě ani nenapadly… je to tedy inspirativní pro všechny.