Prameny k výuce středověku: život rolníků

Tato iluminace umožňuje popsat denní život a práci rolníků, což je jeden z požadavků osnov pro tuto kapitolu. Ve Francii je tato iluminace velmi často používaná, najdeme ji téměř ve všech učebnicích. Splňuje několik účelů:

1 – Žák má za úkol popsat jednotlivé obrázky a rozšíří si tak slovní zásobu.

2 – Žák si uvědomí, že rolníci musel zastávat různé typy prací, které se odvíjely od ročního období.

Práce rolníků od ledna do prosince

Pole BLOG

Iluminace z 14. století, Ruralium commodorium opus, Pierre Crescenzi, muzeum Condé, Chantilly.

Tato ilustrace ilustruje agronomický spis z roku 1315, který byl přeložen do několika jazyků, znali ho tedy v celé Evropě.

Pro úplnost stručně popíšu všechny obrázky. Je dobré je znát, i když učitel všechny nepoužije ve výuce. Žáci se totiž velmi rádi ptají „a co je to tam vpravo dole, jsou tam nějaká prasata…“.

1 – Leden: čištění příkopu, dnes bychom ji mohli považovat za obecně prospěšnou práci jako je třeba oprava silnic.

2 – Únor: hnojení půdy.

3 – Březen: stříhání vinic pomocí kosíře (vinařský nůž používaný již v antice). Pěstování vína se ve středověku rozšiřuje do celé Evropy, mohou si ho ale dovolit pouze bohatí. Zde je možné použít jiný dokument, který ukazuje život šlechty a kde je zobrazeno víno a vysvětlit rozdíly ve stravě mezi rolníky a pány.

4 – Duben: stříhání ovcí. Ovce jsou velmi důležité pro chod každého panství: používá se jejich maso, ale také vlna a kůže na pergamen.

5 – Květen: na tomto jediném obrázku je vidět pán. Květen je měsíc, kdy jezdí do lesa na lov. Zde je opět možné připomenout stravu pánů, kteří mají často maso. Rolníci se na rozdíl od nich živí převážně chlebem a obilovinami.

6 – Červen: rolníci kosí trávu na píci pro zvířata.

7 – Červenec: sklizeň obilí.

8 – Srpen: mlácení obilí pomocí cepu, případné zvířecí síly.

9 – Září: rolník seje.

10 – Říjen: mačkání šťávy z hroznů nohama.

11 – Listopad: sbírání žaluků pro prasata. V Evropě byla stáda prasat stejně početná jako stáda ovcí.

12 – Prosinec: zabijačka.

Není důležité chtít po žácích encyklopedické znalosti a žádat po nich, aby popsali všechny obrázky, stačí vybrat jen některé z nich. Já jsem vybrala následující, žáci měli za úkol doplnit tabulku:

Tabulka

Pokud máte čas, můžete po žácích chtít, ať vyplní tuto tabulku pro všechny měsíce v roce. Vyplňováním sloupce „druh činnosti“ si mají uvědomit, že jednotlivé práce rolníků se týkaly péče o dobytek, práce na poli nebo práce na vinici. Rolník se tedy nemohl „specializovat“ na určitý druh činnosti, musel je zastat všechny.

Je možné konfrontovat tento pramen s dalšími:

Miniatura zobrazující nové zemědělské náčiní: nářadí z kovu, konkrétně pluh. Učitel vysvětlí, že díky novým technikám je obdělávání půdy efektivnější a zvýší se sklizeň.

Text, který popisuje středověký hladomor a doplňuje popis těžkých životních podmínek rolníků.

Miniaturu či text, který umožní popsat životní podmínky pánů. Je možné opět v tabulce srovnat jejich stravu (chléb a obiloviny / maso a víno), činnost (zemědělské práce / válka, turnaje, hostiny), obydlí (dřevěné obydlí / hrad).

Pokud budete mít konkrétní požadavky, mohu naskenovat další dokumenty.