Francouzské osnovy upřesňují, že se žáci 7. třídy v kapitole „Feudální Evropa 11.-15. století: rolníci a páni“ mají naučit následující:
Umět vysvětlit zakládání vesnic v 10. a 11. století, zakládání panství
Popsat středověkou vesnici, práci rolníků ve středověku a život pánů na hradech
Život rolníků a pánů je tedy probírán současně v jedné kapitole, aby bylo možné ukázat vzájemné vazby. Tuto kapitolu jsem začala následujícím dokumentem: miniatura rolníka před hradem Lusignan, převzata z díla Významné hodiny knížete de Berry z 15. století, muzeum Condé, Chantilly.
Dokument mají žáci v učebnici, zároveň jsem ho promítla a položila jim následující dotazy, na které odpovídali ústně:
1 – Co dělá rolník v popředí? (pro úplnost: na obrázku jsou dva býci, ten zadní není moc vidět)
2 – Co dělají rolníci v pozadí? (opět jen upřesním, že rolníci vlevo ořezávají vinohrad, ten vpravo má v ruce zrní, které bude zasívat a ten poslední pase se psem stádo ovcí)
3 – Co zde vyjadřuje moc pána? (žáci jednoduše našli, že hrad, popisovali ho, že je veliký, někteří si všimli, že je osvětlený, zatímco rolníci v dolní části obrazu jsou jakoby ve stínu)
4 – Z miniatury máme pocit, že se tu střetávají dva světy. Které? (žáci hned mluvili o pánech, kteří si žijí na hradě a o „otrocích“, kteří musí pracovat)
Účelem kapitoly je mírně poopravit tuto představu: rolníci sice vykonávají těžkou práci, ale nedá se mluvit o „otrocích“, které „vykořisťuje“ pán. Pomocí vybraných pramenů chci žákům ukázat, že páni a rolníci se navzájem potřebují. Zvolila jsem proto následující problematiku: „Jaké jsou vztahy mezi pány a rolníky?“
Zároveň bych se ráda zmínila o tom, jak ve Francii vypadá hodina dějepisu, přesněji na 2. stupni ZŠ. Po úvodním dialogu na základě zmíněného dokumentu rozdám žákům pracovní list s dokumenty a otázkami, na které mají odpovědět. Část otázek zodpovíme společně, část vyplňují sami, část mají za domácí úkol… výhoda pracovních listů je hlavně to, že se s nimi dá dělat cokoli. Po zodpovězení všech otázek (učitel odpovědi na otázky píše na tabuli a pokud je to důležité přidává výklad) následuje shrnutí toho, co se žáci dozvěděli z pramenů. Buď si toto shrnutí napíší sami nebo ho napíše na tabuli (případně promítne) učitel.
Já jsem postupovala takto:
Část I: Zakládání vesnic a panství
Pracovní list č. 1: Zakládání vesnic
Pramen č. 1: Mýcení. Miniatura z 15. století, knihovna arzenálu, Paříž
1 – Co dělají muži na tomto obrázku? (žáků se ptám, proč si myslí, že muži kácejí stromy a co s nimi potom dělají – dojdeme tak společně k definici slova mýcení: kácení stromů za účelem obydlení a obdělání půdy, to je aspoň francouzská definice, doufám, že „mýcení“ je ten správný termín)
2 – Napište definici pojmu „mýcení“ (s pomocí předchozího výkladu a učebnice).
Učitel doplní vysvětlení tohoto vývoje: nárůst obyvatel (je možné použít křivku, která ukazuje demografický vývoj) a nutnost zvětšit obývané a obdělávané území.
Dále důsledek tohoto vývoje: doplňující dokument, který ukazuje vývoj lesního porostu v Evropě v letech 1000 a 1300.
Žáci tento dokument popíší: roku 1000 byla většina země pokryta lesy, do roku 1300 jich velká část zmizela. Pokud je čas, je možné připomenout, jak jsme na tom s mýcením dnes – zbývá velmi málo míst (Brazílie, Kongo či Indonésie) ve vyspělých zemích se naopak zalesňuje.
Pramen č. 2: Založení vesnice Soupir, departement Aisne (kráceno)
„Na křižovatce dvou cest muží ze Soupiru vymýtili území od lesíku až k takzvanému Richardovu příkopu. Dostali se až ke kamenu, který vymezuje hranici mezi Laonským a Soissonským biskupstvím. Na příkaz Baudouina, místního pána, dostal každý, co mu náleželo. Čas běžel dál. Lidé z vesnice začali stavět kostel. Kvůli neustálým válkám a nepokojům ho však nemohli dokončit. Obrátili se na Baudouina a na opata Huguese, aby se postarali o dostavění kostela.“
Zdroj: Inventář panského majetku (nejsem si jistá překladem), 1133, archívy departmentu Aisne
3 – Kde se nachází vymýcené území? (na základě mapy)
4 – Jakou budovu zde vesničané postavili? (je možné doplnit mapou panství viz níže, kde je vidět, že kostel je vždy uprostřed)
5 – Co jim zabránilo stavbu dokončit? (zde učitel vysvětlí kontext – časté války a nepokoje, čímž dojdeme k tomu, že rolníci potřebují ochranu, což vede ke vzniku panství)
6 – Od koho žádají pomoc? (rolníci pomáhají pánovi postavit hrad, on jim zato poskytne ochranu v případě útoku – zde poprvé vidíme, že se navzájem doplňují, tedy potřebují ; je to také příležitost zmínit, že i duchovní mohou být v čele panství, opět můžeme tuto informaci konfrontovat s mapou panství, které obklopuje dvě nejdůležitější budovy – kostel a hrad)
Doplňující dokument: mapa panství (A = hrad, B = kostel)
Následuje zápis do sešitu (rychle přeloženo, omlouvám se za případné neobratné formulace)
„Od 11. století se obyvatelé venkova seskupují a zakládají vesnice. Aby měli dost stravy k přežití, mýtí a obdělávají čím dál větší území.“
Pracovní list č. 2: Příklad panství ve Wismes
Zde jsem použila následující dokumenty:
– text a mapa, který umožní lokalizovat panství na sever Francie, text dále popisuje, že hrad je postaven na kopci a že v případě útoku se rolníci uchylují za hradby
– miniatura a text, které popisují práva a povinnosti rolníků (možná bych měla spíš říct poddaných) a pána
– schéma, které shrnuje fungování panství, žáci ho mají doplnit:
Následuje zápis do sešitu:
„Vesnice a okolí tvoří panství, to je rozsáhlé území, které řídí pán. Jednotlivé vrstvy středověké společnosti se navzájem doplňují: pán zajišťuje pro své poddané půdu a ochranu proti lupičům. Mohou také použít jeho pec či mlýn. Poddaní výměnou odvádějí daně a robotu.“
Studiem pramenů se žáci dozvěděli, že se pán a poddaní doplňují a potřebují, odpověděli jsme tak na problematiku stanovenou v úvodu. Schéma a následný zápis do sešitu opakují stejnou informaci – to ale nevadí. Každý má jinou paměť, někteří žáci si spíše zapamatují schéma, jiní zase text.
Následuje část II: všední život rolníků a pánů.
Radek Sárközi
08/11/2011 at 19:23Nedalo mi to a vygooglil jsem si referát českého žáka k tomuto tématu: http://ireferaty.lidovky.cz/301/3233/Zivot-ve-stredovekych-vesnicich-a-mestech
Zdeněk Sotolář
08/11/2011 at 20:25Velice se mi líbí konfrontace různých pramenů: miniatury, mapy, texty.
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
09/11/2011 at 21:14Výše uvedený referát mi přijde typický pro české školství: je to výčet informací. Přijde mi lepší chtít po žácích, aby nad svou prací přemýšleli a naučili se s informacemi pracovat.
MgA. Lukáš Križko
10/11/2011 at 09:48Dobrý den,
pane Sárközi, mohl byste prosím okomentovat, co jste chtěl tímto referátem říci? Nerozumím tomu odkazu ve vztahu k tomu, co je v blogu uveřejněno a nechci Vás podezřívat, že jste chtěl na kompilovaném referátu ukázat kvalitu českého školství.
Radek Sárközi
10/11/2011 at 22:16Chtěl jsem tím naznačit to, co autorka příspěvku Zuzana Loubet del Bayle dobře pochopila a v následném komentáři explixitně napsala…
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
10/11/2011 at 22:17Přišel vám tento příspěvek užitečný? Budete moci využít ve výuce uvedené prameny? Strávila jsem skenováním dokumentů a překladem textů asi dvě hodiny a ráda bych věděla, jestli má význam psát další příspěvky v podobném duchu. Budu ráda za každý komentář, pozitivní i negativní!
Dagmar Murová
11/11/2011 at 16:10Pro mě rozhodně užitečný je. Líbí se mi, že uvádíte na co konkrétně se ptáte, jak se dokumenty pracujete. Protože u nás nejsme na práci s obrazy moc zvyklí, často slouží jen jako ilustrace. Podíváme se do učebnice na obrázek, tak a teď si to napíšeme… Také se mi líbí schéma, to určitě využiji.
Radek Sárközi
12/11/2011 at 00:01Tento blog čtu velmi rád a podle mě patří mezi trojci nejlepších na tomto portále 🙂 Zajímá mě, jak se učí dějepis a zeměpis ve Francii. Zdá se mi, že osnovy těchto předmětů jsou ve Francii mnohem konkrétnější, než náš RVP ZV. Rozhodně jsou lepší – jak francouzské osnovy, tak i učebnice… Zde často uplatňovaná komparatistická metoda je mi velmi blízká. Také široké využívání pramenů – nejen učebnicových a dobových tetů, ale rovněž obrázků – mi přijde jako cesta správným směrem, neb obraz často vydá za 1000 slov 🙂 Přeložil někdo kompletní francouzské osnovy? Myslím, že by mohly být velkou inspirací pro české učitele!
Jitka Rambousková
12/11/2011 at 07:55Myslím, že vaše práce zde má ohromný smysl. Někdy se tak plácáme na svém písečku a je zajímavé podívat se někam jinam. Váš blog čte určitě víc lidí, než vám ho komentuje. Určitě pište dál. 🙂
Radek Sárközi
12/11/2011 at 12:08Kdybyste chtěla napsat článek na téma čtenářská gramotnost (nebo mediální výchova) ve výuce dějepisu nebo zeměpisu – nejlépe nějaký konkrétní tip do výuky nebo přímo přípravu na vyučovací jednotku – pro náš web, budeme rádi 🙂
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/o-projektu/stante-se-autory
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
12/11/2011 at 22:52Francouzské osnovy asi přeložené nejsou, já je občas překládám jako doplněk k pramenům. Mockrát děkuji za povzbudivé komentáře, jsem ráda, že mé příspěvky jsou pro učitele použitelné a že se vám líbí!
Dagmar Murová
13/11/2011 at 22:56Mohla byste prosím stručně napsat, co se probírá ve kterém ročníku základní školy a jaká je časová dotace? Jak je to s výukou moderních dějin?
Mgr. Jan Zouhar
16/11/2011 at 19:35Díky za každý takový příspěvek. Je konkrétní, inspirativní a poučný.
Dagmar Murová
18/11/2011 at 14:54Našla jsem mapu zalesnění ČR: http://hismap.wz.cz/evropa/zalesneni.JPG
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
18/11/2011 at 22:41Pomocí této mapy se dá žákům dobře vysvětlit, proč minulost umožňuje pochopit současnost. Díky za tip!