Život v zákopech za 1. světové války s pomocí filmu

Jedná se o hodinu dějepisu v angličtině (CLIL) pro 9. třídu. Původně jsem chtěla začít hodinu promítnutím výukového videa Simple History. Na základě poznatku, že si učební proces mnohem víc „užijeme“ (viz článek ZDE), jsem zvolila němý film Shoulder Arms od Charlieho Chaplina. Před pár týdny se objevil na YouTube ve vysoké kvalitě, což se zrovna hodí 🙂

Pracovní list najdete ZDE. Postup je následující, už jsem ho několikrát vyzkoušela s úryvky z jiných filmů:

Úkol 1: Jelikož se jedná o CLIL hodinu, začínám vždy cvičením na osvojení slovní zásoby. To je u klasické hodiny dějepisu v mateřském jazyce možné vynechat.

Úkol 2: Pustím úryvek z filmu (scény Over there a Bedtime – přesné minuty jsou v pracovním listu, celý film je na YouTube ZDE, pouze scéna Bedtime ZDE). Po shlédnutí obou úryvků mají žáci za úkol vyplnit kvíz, tím je trochu „vtáhnu do děje“. Když jsem dřív pustila úryvek a po skončení se ptala žáků, co si zamapatovali, účastnilo se pár nadšenců a zbytek třídy pospával. Pomocí kvízu dosáhnu větší účasti a pro mé CLIL potřeby žáci zároveň používají novou slovní zásobu.

Úkol 3: historický kontext na doplnění toho, co žáci zjistili z filmu. To je příležitost uvést na pravou míru případné historické nepřesnosti.

Úkol 4: já jsem zvolila writing task, ale může následovat studium historických pramenů. Ve Francii je to v klasické hodině dějepisu přímo povinnost – v této části hodiny žáci použijí nabyté znalosti tak, že budou o historii přemýšlet, jak jsem nedávno popsala ZDE. A právě k tomuto přemýšlení o historii potřebují učitele.