Dějiny 20. století se neučí chronologicky ale tematicky

V předposledním ročníku gymnázia čeká žáky pedagogický experiment: dějiny se neučí chronologicky, ale tematicky. Program tohoto ročníku má název „Otázky k pochopení 20. století“. Už sám název zní lákavě – jde o to vysvětlit, jak probíhal vývoj dějin v jednotlivých oblastech (politika, ekonomika, společnost…) od poloviny 19. století po současnost. Zde jsou vybraná témata:

1 – Ekonomický růst, globalizace a proměny společnosti od poloviny 19. století

Probírá se vývoj světových hospodářských mocností: britská (1850-1914), americká (1914-1973) a multipolární svět (od 70. let). Je zajímavé sledovat tyto proměny: na příkladu fordismu (viz zde) se třeba dá ukázat, jak meziválečná revoluce ve výrobě o několik desetiletí později je již zastaralá a je naopak příčinou úpadku.

2 – Válka ve 20. století

Války se neprobírají otrocky podle chronologie, ale studuje se způsob vedení války a jeho proměny. Proto podtituly „První světová válka, zkušenost v totální válce“, „Druhá světová neboli vyhlazovací válka“ a „Studená válka, konflikt ideologií a mocností“.

3 – Století totalitních režimů

Podkapitoly srovnávají společné znaky a rozdíly jednotlivých režimů a jsou opět tematické: nejprve vznik, pak existence, poté konec jednotlivých režimů. Žáci tak srovnávají třeba jakým způsobem padl nacismus a komunismus.

4 – Kolonizace a dekolonizace

V podkapitolách se vychází z příkladu konkrétních zemí (třeba Alžírsko nebo Indie), následuje zasazení do širšího kontextu.

5 – Francouzi a republika

Ani zde nepřevládá chronologie: žáci probírají vývoj vztahů republiky a dělnické otázky, laicity a postavení žen. Ano, i ženy mají ve francouzském dějepisu své místo, třeba revoluční Olympe de Gouges, která sepsala „Deklaraci ženských práv a svobod“! Nedávno dokonce vyšla několikasetstránková příručka pro učitele „Žena v dějinách“.