Fotografie v zeměpisu: ne ilustrace, ale dokument k rozboru

Geografové zkoumají planetu Zemi a snaží se pochopit, jak lidé žijí a působí na krajinu„, tak vysvětluje žákům prvního stupně cíl zeměpisu učebnice nakladatelství Magnard. Tím je řečeno mnohé, české učebnice totiž zdůrazňují především nutnost ZNÁT svoji zemi.

Zmíněná francouzská učebnice žákům, kteří objevují nový předmět, vysvětluje, že geograf si klade tyto otázky:

– Kdo a co? –> geograf popisuje –> např. zábavní park

– Kde? –> geograf najde místo na mapě –> např. 30 kilometrů severně od Paříže

– Proč? –> geograf vysvětluje –> je to místo, kde Pařížané a turisté z dalších zemí mohou trávit svůj volný čas

– Jak? –> geograf se snaží pochopit –> proč zrovna tady, proč má takový úspěch… byl postaven v blízkosti dálnice a letiště, na jednom místě návštěvníci najdou mnoho atrakcí, atd.

Učebnice dále vyjmenovává schopnosti, které každý geograf musí mít a které si má osvojit také žák. Z těchto schopností se zaměřím na rozbor fotografie. V českých učebnicích fotografie většinou slouží jako ilustrace, ve francouzských s nimi ale žáci pracují a učí se vysvětlit krajinu, kterou na nich vidí.

Nejprve žák vytvoří na základě fotografie jednoduché schéma:

1 – Žák si prohlédne fotografii

Komentar 1

2 – Žák na ni položí průsvitný papír a obkreslí nejdůležitější části

Komentar 2

3 – Žák vybarví na schématu jednotlivé části krajiny (vodní tok, les, komunikace, louky, stavby…) a vytvoří k nim vysvětlivky

Komentar 3

Toto schéma slouží jako podklad k dalšímu cvičení, čímž je vysvětlení této krajiny. Žák má najít odpověď na tyto otázky:

– proč se lidé usídlili právě tady (v meandru řeky) a proč naopak nejsou domy jinde (např. tam, kde je les)?

– proč lidé pěstují obilí právě zde?

K zodpovězení těchto informací má žák k dispozici topografickou mapu místa a také leteckou fotografii.

Komentar 4

Komentar 5

„Číst“ fotografii, porovnat tyto informace s dalšími údaji a zpětně vysvětlit rozmístění jednotlivých útvarů na fotografii je tedy základní schopností, kterou se má ve Francii žák naučit v hodinách zeměpisu. Fotografie je mnohem víc než pouhá ilustrace, poskytuje mnoho informací. Proto také ve francouzských učebnicích zabírá často půl nebo celou stránku!