V rámci dvou eTwinning projektů jsem zahrnula do seznamovací části projektu jednoduchý „ice-breaker“. První projekt byl s italskou školou – fracouzští a italští žáci měli za úkol napsat tři slova, která podle nich vystihují druhou zemi. Na základě odpovědi jsem vytvořila „word cloud“ a výsledek je zde – čím větší písmo, tím víc žáků slovo napsalo.
Francouzsko-italský projekt
Zde jsou ještě jednou oba „mraky“:
Přišlo mi zajímavé, že francouzské stereotypy o Itálii jsou především o kuchyni: trio „pasta, pizza, ice cream“ je toho důkazem, trochu to zachraňuje aspoň Řím a Benátky. Italské stereotypy o Francii jsou různorodější, je to kombinace kuchyně a kultury: vyhrála Tour Eiffel, Louvre a baguette. Určitě by bylo zajímavé srovnat tyto „mraky“ se stereotypy studentů z jiných zemí.
Francouzsko-český projekt
Druhý „mrak“ jsem vytvořila v rámci projektu s českou školou – studentům jsem nejdřív dala za úkol sepsat seznam zemí, které navštívili. Než jsem jim ukázala výsledky, tak jsem se zeptala Francouzů, které země si myslí, že budou na seznamu českých studentů mezi „top 5“. A pak jsem se doslova vyžívala v diskuzi na Facebooku, zde je ukázka:
Zde je konečný výsledek, který toho o dnešních mladých Evropanech vypovídá hodně. Ještě jednou „mrak“ francouzských studentů:
Pro Francouze jsou nejnavštěvovanějšími zeměmi okolní evropské státy: jednoznačně vede VB, dále Španělsko, Německo, Itálie a další. Hodně z nich bylo také ve Spojených státech, no a k moři (a doufám, že i za kulturou) jezdí často do také do Řecka či Egypta. Střední a východní Evropu téměř neznají, častěji byli třeba v Thajsku, v Mexiku či na Islandu.
Analýza „mraku“ českých studentů je jednodušší: nepřekvapivě vede Chorvatsko (ale výše uvedená diskuze ukazuje, že pro Francouze to vůbec není samozřejmé), dále většinou evropské země (ale pečlivěji, i střední a východní Evropa), výjimečně mimoevropské státy, velmi málo studentů bylo třeba ve Spojených státech.
Není to samozřejmě reprezentativní vzorek francouzské a české mládeže, jedná se o odpovědi dvacítky studentů. V případě francouzských studentů se většinou jedná o dobře situované rodiny západního předměstí Paříže (na severu nebo na východě to vypadá úplně jinak…). Ale ukazuje to, že mladí Češi znají Evropu mnohem lépe než mladí Francouzi, kteří znají mnohem lépe Londýn a New York, než třeba Prahu či Varšavu. Opět by bylo zajímavé srovnání se studenty z dalších zemí!
K mému zklamání ale tato aktivita neměla velký úspěch – jak jste si mohli všimnout, na Facebooku diskutoval pouze jeden student, ostatní měli asi něco lepšího na práci…
Jaroslav Vávra
01/06/2017 at 07:38Výborný nápad, který vychází z osobní zkušenosti žáků/studentů. Velmi se mně líbí diskuse s nápověďmi. Poznávání (kognice) ale i vytváření mentálních map (ve slovní podobě a „zobecnění“ ve word cloudu) postavené na metakognici, jak učitele tak žáka. Doporučuji vytrvat, zájem vzroste až o tom začnou mladí mluvit mezi sebou.
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
01/06/2017 at 15:05Děkuji za pedagogické termíny, já sama je příliš neovládám 🙂 Nezájem mladých a diskuze nad tím, jak je zaujmout, je další velké téma…