Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Are the French living their „finest hour“? Churchill vs. Hollande

Všichni ve Francii mají pocit „déjà vu“ – opakuje se 7. leden 2015. Jako matka slyším názory ostatních tipu „v jakém světě to žijeme?“ „jakou budoucnost budou mít naše děti?“ Musím přiznat, že tyto názory mě trochu vyvádějí z míry. Role rodičů je naopak děti uklidnit, vysvětlit jim, co se děje, ujistit je, že jsou v bezpečí, nepodlehnout panice. Nejsme zde jen za sebe – máme nelehký úkol připravit děti na život v dnešním světě.

Jako učitelka mám ale ještě docela jinou zodpovědnost. Učitelé totiž prožívají hodiny po pařížských atentátech trochu jinak než ostatní. Se zodpovědností, kterou nám asi ostatní nezávidí: jak mluvit o atentátech se žáky ve třídě, jak pomoci desítkách mladých lidí vyjádřit své emoce. Situace je ale jiná než v lednu – tehdy šlo o svobodu slova, dnes jde o svobodu dál žít tak, jak jsme zvyklí. V lednu jsem studenty nechala mluvit o karikaturách a malovat (viz zde). Dnes nevím, jak v pondělí začít… probírám se diskusními fóry učitelů a hledám inspiraci. Možností  je několik.

– Probírat nové učivo. Jedna kolegyně tvrdí, že tím chce ukázat, že život jde dál. Asi nejjednodušší řešení, ale je to tak trochu útěk před zodpovědností.

– Intelektuální přístup: vysvětlit žákům, kde vede Francie válečné operace a proč, aby lépe pochopili, proč se Paříž stala terčem útoků. Jeden z útočníků v koncertním sále Bataclan údajně volal „Může za to váš prezident“.

– Nechat iniciativu na žácích a spokojit se s rolí moderátora. Nechat je jít směrem, který si sami vyberou. To se mi zdá vhodné především u starších žáků, kteří jsou schopni diskutovat.

Další možností je navázat na dějepisné kapitoly, které jsme již letos probírali. Některá z nich by mohla žákům pomoci pochopit současnost.

– Před měsícem jsme byli na promítání filmu London River o atentátech v Londýně 2005. Byl to hodně silný zážitek, film vypráví příběh dvou rodičů, kteří se vydali do Londýna hledat své děti, protože se jim po atentátech neozvaly. Netušila jsem, že o měsíc později bude podobný úkol čekat stovky francouzských rodin. Možná se tedy vrátím s žáky k tomuto filmu.

– Minulý týden jsme probírali 2. světovou válku v Británii, mluvili jsme o roli Churchilla jako válečného vůdce, který v nejtěžších chvílích dodával lidem svými projevy odvahu. Podobný úkol dnes čeká francouzského prezidenta. Are the French living their finest hour? History will answer this question…