Umění v dějepisu: emigrace do Ameriky I

Po nezbytných formalitách spojených se začátkem školního roku žákům promítám obraz (viz níže) a chci po nich, aby popsali, co vidí. Pak je požádám, aby do sešitu napsali několik otázek: co byste o tomto obrazu chtěli vědět? A dozvídám se věci, které ani mě samotnou nenapadly…

Europeens_petit

Společně sepíšeme seznam otázek a vybereme ty nejdůležitější:

– Kdo jsou lidé na obrázku?

– Odkud jedou a proč? Kam jedou? Co tam budou dělat?

– S kým se loučí stojící chlapec?

– Je to pozitivní nebo negativní?

– Proč je vzadu loď s americkou vlajkou?

Při popisu obrazu žáci zdůraznili také další důležité věci: moře je neklidné (což podtrhuje dramatickou atmosféru celé scény), na břehu je vidět pevnost a kostel (je to tedy pravděpodobně přístav, město, odkud cestující odjeli), vezou si s sebou své věci (možná celý svůj majetek), proč je obloha na levé straně tmavá (minulost, kterou nechávají za sebou?) a na pravé straně světlá (doufají v lepší budoucnost?)?

Díky americké vlajce žáci uhodli, že se pravděpodobně jedná o Evropany, kteří se chtějí usadit v USA. Jedná se opravdu o tuto tematiku: je to obraz „Emigration to America“ od Antonie Volkmar z roku 1860.

Na základě žáky formulovaných otázek (proč odjíždějí) jsem upřesnila problematiku této kapitoly: Proč lidé v 19. století hromadně opouštějí Evropu, jeden z nejobydlenějších kontinentů po předchozí staletí? A na závěr doplním, že se jedná o kapitolu „Role Evropanů v obydlování světa“.

Na konci kapitoly se chci k tomuto obrazu vrátit a zadat žákům následující úkol: utvořte skupiny 4 – 5 žáků. Každý z vás si vybere jednu postavu na obrázku. Vymyslete a napište rozhovor těchto osob a zahrajte scénku před celou třídou – za toto představení žáci dostanou známku. Připomínám jen, že tento úkol zadám žákům v hodině, kdy vyučuji dějepis (a zeměpis) anglicky a kde je kladen důraz na ústní projev. Více informací o těchto hodinách zde:

Výuka dějepisu v angličtině pomáhá zlepšit se v jazyce