Pro zpestření výuky dějepisu: protikřesťanské grafiti z 2. století, které je uloženo v muzeu Diokletiánových lázní v Římě, může sloužit jako historický pramen. Kristus je na něm zobrazen s hlavou osla, autor se tedy vysmívá křesťanům – pramen ilustruje těžkou pozici prvních křesťanů v římské říši ve 2. století, kdy bylo zakázaným náboženstvím.
Objevila jsem ho v učebnici a musím přiznat, že mě to docela pobavilo. Použití ve výuce slavného grafiti trabantu, jak proráží berlínskou zeď (http://www.curiosphere.tv/SITHE/SITHE25796_DYN/images/Berlin-Wall-Trabant-grafitti.jpg) bych si ještě dovedla představit, ale grafiti staré téměř 2000 let, to by mě tedy nenapadlo…
Jak s ním pracovat? Na obrázku jsou vyznačena dvě písmena:
A: Kristus má hlavu osla, což bylo tehdy nejméně populární zvíře –> lze to tedy považovat za urážku
B: Text říká „Alexamenos uctívá svého boha.“ –> autor se tedy milému Alexamenovi vysmívá
Po žácích můžeme chtít, aby pro obrázek vymysleli název. V mé učebnici použili název „protikřesťanské grafiti“, je ale možné vymyslet i něco originálnějšího.
Dále můžeme žákům položit tuto otázku: „Proč je zde křesťanství zesměšňováno?“ Pramen může doplnit výklad učitele o perzekucích prvních křesťanů před rokem vydáním milánského ediktu (313), díky kterému je křesťanství v římské říši tolerováno. Právě tyto perzekuce se dají nejlépe vysvětlit pomocí konkrétního příkladu. Francouzské osnovy po žácích chtějí, aby byli schopni o nich na základě pramenů povykládat a vysvětlit jejich příčinu.
Kromě grafiti je možné použít také klasičtější obrazové materiály, například mozaiku z 3. st., která zobrazuje mučení křesťanů, je dnes uložena v muzeu v Tripolisu.
Radek Sárközi
29/03/2012 at 00:11Myslím si, že mozaika o něčem významném v historii vypovídá – mučení křesťanů, ale ten obrázek zesměšňující křesťana podle mě o ničem důležitém nevypovídá…
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
29/03/2012 at 08:16V tom pripade byste ve jmenu pedagogicke svobody pouzil v hodine mozaiku. Francouzsti ucitele se velmi radi ohaneji timto terminem – ucivo je povinne, ale prameny si ucitel vybere sam.
Radek Sárközi
29/03/2012 at 13:34No, v ČR je pedagogická svoboda tak bezbřehá, že snad ani učitelé nemusejí učit 😉
Zdeněk Sotolář
30/03/2012 at 13:20Já bych si vybral raději grafiti. Forma i obsah má větší přesah k současnosti. Zesměšňování, karikatura, citlivé téma zobrazování proroka Mohameda.
Radek Sárközi
06/04/2012 at 23:44Pokud bych využil pramen s „grafiti“, nemohl bych se vyhnout otázce: Co mohl tento nápis znamenat pro člověka, který je v něm jmenován? Odpověď je „ukryta“ ve druhém obrázku…
Zdeněk Sotolář
07/04/2012 at 10:57Předložit žákům dva prameny, které se vhodně doplňují, je možná ta nejlepší cesta!
Radek Sárközi
08/04/2012 at 16:34Ano, a jak píše autorka, v jedné hodině by žáci měli pracovat se čtyřmi prameny 🙂