Uctění obětí střelby v Toulouse a jak se ve Francii učí judaismus

Dnes v 11 hodin všechny francouzské školy držely minutu ticha, aby uctily památku obětí střelby v Toulouse. Jedná se o mimořádnou situaci – jen málokdy je tento typ vzpomínky organizován v celé zemi. Učitelé debatují o významu tohoto symbolického aktu a o tom, jak s dětmi o událostech mluvit. Jeden učitel dějepisu vykládá na svém blogu, že žáky nejdřív nechal vysvětlit, co se stalo a pak s nimi mluvil o jejich pocitech. Psychologové doplňují, že dětem to může toto pojmenování pocitů pomoci v překonání strachu.

Na základě vlastního pozorování musím říct, že jsem trochu skeptická. Když mí žáci dnes přišli do školy, tak o včerejších událostech mluvili ve stylu „bylo to v televizi“. Přišlo mi, že je to pro ně spíš jako nějaká detektivka, která se odehrává daleko od nich a neměla jsem pocit, že byli šokovaní tím, co se stalo. Kromě minuty ticha jsem se tedy rozhodla v této třídě „vzdát poctu obětem“ tím, že věnuji ve výuce více času kapitole o počátcích judaismu, kterou zrovna začínám probírat. Myslím si, že jako učitelka dějepisu mohu dětem něco přinést hlavně tím, že jím vysvětlím principy židovské víry a pomohu tak vyvrátit předsudky. Snad je tak vychovám k větší náboženské toleranci.

Jak se ve francouzském dějepisu vyučují počátky judaismu? Jsou jim věnovány 3-4 vyučovací hodiny v 6. třídě. Kapitola je rozdělena do tří částí:

1 – Kontext sepsání hebrejské Bible (existence dvou království a jejich zničení mocnými sousedy – vyhnaní Židé sepisují dějiny Hebrejců, které se dosud uchovávaly jen ústně)

2 – Úryvky z Bible jako základ víry (pomocí mapy mohou žáci podniknout cestu na Blízký Východ – v mapě mají doplnit šipky, které ukazují cestu Hebrejců do Země zaslíbené a vyznačit na ní místa, kde se odehrávají scény z Bible – viz níže)

Carte_Hebreux_BLOG

3 – židovská diaspora po zničení Šalamounova chrámu a praktiky židovských komunit (stavba synagog, židovské svátky připomínající významné dějinné události…)

Po této kapitole následuje výuka počátků křesťanství, kde učitel zdůrazní, že vychází z judaismu.