Samozřejmě, že myslím maturity státní. Ne ty dnešní, které si pro své studenty sestavují samotné střední školy a jejich učitelé. O objektivitě takové maturity lze silně pochybovat a o nějaké pečeti kvality dosaženého vzdělání zvlášť. Téma maturit je trapným evergrínem našeho porevolučního školství a vleče se do nekonečna… Když už se zdá, že se nějaký model vytvořil, přijde debata v parlamentu, začnou se bouřit učitelé některých typů škol, kteří se cítí být jejich zavedením poškozeni. A když ani to k zatracení nestačí, vyrazí pod okna ministerstva demonstrovat samotní studenti, odhodí z davu po představitelích ministerstva pár rajských jablíček a maturitám je zas na pár let odcinkáno. Zatím žádný z ministrů školství takové soustředěné tlaky neustál. A tak se řešení neustále odkládá, peníze uvolněné na jejich ověřování a realizaci padají dál do černé díry, bez konečného řešení.
Co je příčinou těchto nekonečných hrátek? O tom netřeba dlouho bádat. Jednotná maturita by zřetelně označila školy, které svoji vzdělávací roli plni nedostatečně a jejich absolventi nemají úroveň požadovanou pro daný typ vzdělání. To by dalo pádný důvod k jejich zrušení. Pro ozdravění našeho školství by to ale byla potřebná a nanejvýš nutná očista. Vždyť řada těchto škol vznikala zcela živelně, pouze pro formu, často ke zviditelnění místních politiků či podnikatelů, nebo jako místo k zajištění existence učitelů a podchycení zájmu místních studentů. To jsou všechno bohulibé motivy, ale zdaleka ne vhodné důvody k zakládání takových vzdělávacích institucí. Bohužel jsou zatím jen málo četné výjimky, kdy jsou takto vzniklé školy objektivně prověřovány a na základě zjištěných výsledků kontroly regulovány. A právě jednotné maturity by takovou objektivní možnost nabídly. A toho se samozřejmě všichni kdo tyto školy zřizují anebo v nich působí, silně obávají.
Je může být větším důkazem chaosu v našem školství a upadající úrovně zde poskytovaného vzdělání, jako snaha takové měření znemožnit, nebo alespoň znesnadnit a oddálit. Právě na této otázce má současný ministr školství příležitost přesvědčit, že mu skutečně jde o budoucnost a kvalitu vzdělávání. Poslední signály informující o dalším odkladu maturit ale ukazují, že jeho kompetence na rozlousknutí tohoto zatvrdlého oříšku našeho školství znovu stačit nebude.