BEZ MOTIVACE TO NEJDE …

Poslouchám nářky na situaci, která se vytváří v těchto dnech v závěrečném ročníku základní školy. Žáci nemají o učení vůbec žádný zájem a školní čas doslova přežívají.  Současný systém přechodu ze základní na školy s vyšším stupně vzdělávání je v troskách a žáky totálně demotivuje.

Jen těsně jsem unikl době, kdy se v závěru osmiletky konala jakási závěrečná zkouška. Byla cílovou metou základního vzdělávání a podkladem pro další rozhodování o přijetí na střední stupeň vzdělávání, nahrazující přijímací zkoušky.

    Po zrušení závěrečné zkoušky v 8. ročníku po léta fungoval systém přijímacích zkoušek. Jistě nebyl ideální, ale svým způsobem to byla motivace pro žáky, kteří věděli, že k naplnění představ rodičů i svých musejí podstoupit zkoušku, která jim umožní nebo nastaví směr jejich dalšího studia. Byla to motivace nejen pro žáky a jejich rodiče, ale současně i výzva pro učitele posledních ročníků základní škol, aby své žáky ke zkoušce včas a řádně připravili. Po léta probíhaly diskuse, jak by taková příprava měla vypadat a zda ji vůbec organizovat. V každém případě byl přijímací pohovor motivem zvýšeného úsilí žáků i učitelů v závěru docházky na základní školu.

A jak je to s motivací v současném systému? Přijímání bez přijímacích zkoušek, na základě klasifikace základní školy je nejméně vhodné kritériem pro porovnávání schopností uchazečů o studium z různých škol. O tom by mohl vyprávět každý učitel prvého ročníku střední školy. Paradoxně dopadají v tomto systému nejhůře školy a učitelé, kteří klasifikují na základních školách své žáky zodpovědně a jsou ve výuce nároční. Naopak benevolence v hodnocení je dnes jistou vstupenkou k přijetí ke studiu. Jaké tlaky v závěru docházky ze strany žáků a zvláště rodičů tím na učitele základních škol vznikají, lze lehce uhodnout.

   Možnost podání tří přihlášek na střední školy je dalším hřebíkem do rakve snažení učitelů základních škol po dobré přípravě budoucích studentů.  Další možnosti podání přihlášek vedou žáky k bezstarostnosti a pohodě, protože i velmi průměrní, dokonce i podprůměrní mají velkou šanci stát se po prázdninách studenty střední školy. Nevím, kdo a s jakým záměrem tvoří taková pravidla a takto ulehčující žákům přístup k dalšímu vzdělávání. Přitom se nic těmito volnými pravidly neřeší, protože se problém jen posune na střední školu, kde se řeší co s takto přijatými žáky.  Mám na mysli ty studenty, kteří záhy zjistí, že na studium viditelně nestačí a musí proto studium předčasně opustit. Jejich počet se každoročně zvětšuje a přináší problémy při získání vzdělání a zapojení mladých absolventů škol do života, protože tito nemají jasno, co vlastně chtějí a na co svými schopnostmi stačí. Dnešní systém jim žádná kritéria po celou dobu studie až k maturitě nenastavuje, nenutí je vůbec k nějakému většímu studijnímu úsilí.

Je na čase zamyslet se nad systém hodnocení vycházejících žáků základních škol, nad systémem jejich přijímání na střední školy. Konečně najít model prospěšný pro žáky a učitele, systém, který dokáže ocenit a odměnit snahu těch, kteří mají o studium skutečný zájem a mají k němu i potřebné schopnosti. Populismus politiků, kteří vymýšlejí a schvalují pravidla uchazečům o studium na střední školy, by měl jít v tomto případě zcela stranou.