Bez ohledu na výsledek právě skončených voleb, budu se v dnešní úvaze zase věnovat mimoškolnímu tématu. Chci reagovat na úvahy o současné světové finanční krizi, která se začíná pomalu ale jistě přelévat v krizi hospodářskou. Tak jako v létech socialismu jsme ve škole své žáky nutili učit se formulky vedoucí k vítězství tohoto systému, po změně společenských poměrů jsem je jen nahradili jinými, ale stejně proměnlivými. Role učitele je v oblasti společenských a ekonomických kategorií poměrně nevděčná.
Ve shodě s tím, co nám učitelům radili naši „poradci“ na různých úrovních, jsme dětem vtloukali do hlavy pravdy o „všemocném trhu“, jehož „neviditelná ruka“ všechny problémy hravě vyřeší. Podobně jako pár desítek let předtím jsme nutili žáky memorovat poučky o beztřídní společnosti, kde bude všem lidem blaze a každý si bude žít podle svých představ a za společné prostředky. Ukazuje se, že ani jedno z naznačených schémat v životní praxi nefunguje a každá vize má své těžko překročitelné hranice.
K jedné z nich se naše civilizace přiblížila, když se pomalu ale jistě vyčerpávají zdroje, které nám matička Země poskytuje. A i když to víme, přesto se chováme tak, jako by tyto zdroje byly nevyčerpatelné. Plundrujeme přírodu, kupíme majetek, obalujeme se tukem z nevhodné stravy, chemickými náhražkami si podlamujeme zdraví. A teď se ke všemu ukazuje, že ani finance, ze kterých tu svoji budoucnost platíme, nejsou nevyčerpatelné a podléhají různým „mimozemským“ zemětřesením. Padá jedna jistota za druhou. Čemu má dnešní mladý člověk věřit, za čím se má snažit jít a čeho by měl dosáhnout? To jsou otázky, které slyšíme od svých žáků a studentů. Umíme na ně věrohodně odpovědět? V situaci, kdy se hroutí naše jistoty a odpověď na ně neznáme ani my sami!
PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
19. 10. 2008 at 11.21Jednoduchý návod na spokojený život a samé jistoty v dnešní době
bohužel asi neexistuje (on tedy neexistoval patrně nikdy). Podle mne je jednou
z možných odpovědí na Vaše otázky tato: investice do vlastního
vzdělání, poznávání souvislostí světa a pozitivní proaktivní postoj
k životu.
Oldřich SUCHORADSKÝ • Post Author •
20. 10. 2008 at 22.41Díky Ondřeji za reakci, která je pokračováním našeho dialogu na tomto
blogu. Domnívám se, že nějakou životní konstantu hledá každý
přemýlivý člověk, bez ohledu na věk a životní pozici. Učitel je jedním
z lidí, od kterého mladý člověk očekává, že mu v hledání odpovědí
na otázky pomůže. Třeba jen vlastní životní zkušeností. Vámi
navržené odpovědi mi souznějí. Potěšilo mne, že jsem v nabídce našel
to co charakterizuje můj žýivotní kredit: Aktivní přístup k životu a
životní optimismus. To se přesně objevuje v posledním slovním spojení
vámi nabídnutých odpovědí. Moc mne to potěšilo.