Děsí vás zkratka PLN? Personal learning network nebo také enviroment je síť (prostředí), o kterém jste se mohli dočíst na Spomocníkovi. Síť, která by nám učitelům umožnila sdílet dobré nápady, názory, pracovní listy, přípravy, informace týkající se čtenářské gramotnosti… Vzorem mi je např. stránka http://www.readinglady.com/ První narážka se objevila v diskusi v prosinci (http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=16661&start=40, Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe). Když jsem zakládala tento blog, domnívala jsem se, že by to mohl být krok k vytvoření právě takového společenství. Blog však není vhodným prostředím, a proto jsem založila digifolio. Samozřejmě bych mohla jen odkázat na ostatní stránky, např. Kritické myšlení, Abeceda – čtenářská gramotnost, PISA… Jenže mně takové odkazy nikdy nestačily. Hodně jsem četla a hodně zkoušela. A je mi líto, že se k draze zaplaceným informacím, které si překládám, dostane jen hrstka lidí. Kursy Kritického myšlení, přestože jsou nesmírně inspirativní, mě nějak neuspokojují. Čtení je nesmírně komplikovaný proces, tak komplikovaný, že je potřeba jej vnímat v mnoha rovinách. A právě postižení těchto rovin v celku mi schází. Někdo by možná vyčkával na systémové změny. Proč ale nevyužít prostor, který je pro naše století příznivý?
Jakých témat by se mohla naše síť týkat?
Teorie:
- co znamená číst, jak probíhá diskuse o tomto problému (celosvětově)
- výuka čtení v ostatních zemích
- výzkumy procesu čtení, výzkumy výsledků vzdělávání ve „vyspělejších“ zemích
- testy (PISA, PIRSL)
- hodnocení dovedností
- odborná literatura a další weby
- motivace
Praxe:
- myšlenkové procesy před čtením, během čtení a po čtení
- aktivizační metody a časté chyby v aplikaci
- explicitní výuka dovedností – strategie čtení a metakognice
- psaní o myšlení, kódování a značky (kromě INSERTu)
- formy práce umoňující sdílení (a rozvoj sociálních dovedností)
- výhody čtení hlasitého i tichého
- modelování
- čtenářský deník
- shody a rozdíly mezi čtením beletrie a odborného textu
- grafické organizéry
- návrhy na propojování literatury s mluvnicí a slohem
Rozšíření: propojení s technologiemi (psaní blogů…)
vedení záznamů o pokroku v dovednostech
rozdíly ve čtení mateřským a cizím jazykem
„Proč objevovat objevené?“ ptá se jeden z účastníků diskuse. Protože i dovednosti, které nám pěkně VÚP rozčlenil, se dají učit různými způsoby. Dobrými i špatnými, hluboce i povrchně. A mně jde o tu hloubku. Jen málokterý učitel si před sebe položí seznam dovedností a zatrhne si, kterou dovednost ve kterém ročníku vybuduje a jakými metodami. (A přihlaste se, kdo dovednosti samotné nějak zhodnotil!) Už samo budování dovedností je ohromné téma! Nadto víc hlav víc ví, společně můžeme přijít na kloub spoustě aktivit, metod a zapeklitých otázek.
Zváni jsou všichni, kdo chtějí skutečně spolupracovat a konstruktivně diskutovat. Byla bych samozřejmě ráda, kdyby se připojil i nějaký odborník, klidně připojím i práva ke správcovství.
Zatím je připravený první pohled. Další budu vytvářet podle Vašich připomínek, dotazů ve fórech a také vlastní chuti.
Brána k PLN: http://digifolio.rvp.cz/group/view.php?id=349
První pohled: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3601
Dovolím si ukrást další citát: „Prosím (a to snažně), aby tyto stránky nesloužily pedagogům jako mučicí nástroj.“ (Daniel Pennac: Jako román)
P. S. Děkuji Pavlíně Hublové za pomoc s digifoliem.
Mgr. Pavlína Hublová
22.3.2011 at 21.22Juchú, s komunitami se roztrhl pytel. Jen houšť. PS: Moc jsem toho neudělala, všechny texty a materiály jsi dodala sama – a jsou skvělé!
Mgr. Lenka Říhová
23.3.2011 at 13.45uvedený odkaz nevede na váš pohled… byla by škoda, kdyby ho zájemci nenašli .-), tak jen upřesňuji http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3601…a děkuji za náměty k zamyšlení
Mgr. Ludmila Kovaříková • Post Author •
23.3.2011 at 15.21Děkuji za upozornění. Nenapadlo mě, že by někteří nenašli cestu z první stránky digifolia na pohled. Upravila jsem odkazy tak, aby to bylo jasnější.
Radek Sárközi
26.3.2011 at 23.19Přeji hodně úspěchů Vašemu počinu! My si sice založili stránku na digifoliu, ale nakonec se jí příliš nevěnujeme. Přiznám se, že já osobně se na webu RVP.CZ ztrácím – články, diskuze, wiki, digi… Kdo se v tom má orientovat a sledovat to všechno a ještě třeba i vytvářet nebo spoluvytvářet! Možná i v tom bude zakopaný pes, proč materiály ke čtenářské gramotnosti nerostou geometrickou řadou a je jich spíše poskrovnu… Komunita lidí, kterým čtenářská gramotnost leží na srdci, je v tuto chvíli maličká – jsme někde v době na počátku národního obrození, kdy se všichni nadšenci vešli k jednomu stolu v hospodě 😉 Z témat uvedených v příspěvku je navíc zřejmé, že učit kvalitně čtenářské gramotnosti znamená od základů překopat výuku češtiny i dalších vyučovacích předmětů ve školách! Já bych rád, aby se v nejbližších letech podařilo všem učitelům vysvětlit, že „čtenářská gramotnost není o tom, že děti málo čtou knížky“…
Mgr. Ludmila Kovaříková • Post Author •
27.3.2011 at 11.46Máte pravdu, změnu vidím v překopání výuky češtiny. Ale asi bych měla být skromnější. Učí mě to hlavně kolegové, kteří se mě ptají, kde začít a co jsem tím vlastně chtěla říct. 🙂
Jana Petrů
27.3.2011 at 11.48Nevím, jestli to sem úplně patří, ale možná by se hodily i odkazy na zdroje typu: Eva Schneiderová – Kuna nese nanuk. Je to malá knížečka určená pro 2. stupeň a nižší ročníky víceletých gymnázií, plná zajímavých a zábavných „cvičení“. Já ji s úspěchem používám už od 1. stupně.
Mgr. Ludmila Kovaříková • Post Author •
27.3.2011 at 13.21Určitě!!! Moc děkuji, klidně se k nám přidejte.
Radek Sárközi
28.3.2011 at 20.43Já bych spíš viděl budoucnost v naší diskuzní skupině na Facebooku: http://www.facebook.com/home.php?sk=group_134991986551990&ap=1
Jinak na našem webu http://www.ctenarska-gramotnost.cz se diskuzi pod články rozproudit nepodařilo, přestože některé mají víc než tisíc čtenářů…