„Zaujalo mě propopojení několika předmětů. Zeměpisu, dějepisu i vaření. Používání map v zeměpisu je důležité a je vidět, že to jde udělat zajímavým způsobem.“
Ze semináře k publikaci Globální témata napříč předměty (lekce „Jak vypadá propojenost světa“)
Publikace Globální témata napříč předměty nabízí možnost výuky globálních témat v konkrétních předmětech, zároveň však mezi nimi hledá vazby a prostřednictvím 17 lekcí (16 +1) povzbuzuje k mezipředmětové výuce.
Učitelé 2. stupně ZŠ vytvořili vždy 4 lekce k jednomu tématu, tak aby je bylo možné učit v rámci jednoho ročníku napříč 4 předměty. Cílem bylo podpořit ve školách mezipředmětovou výuku a učení v souvislostech, zárověň také bořit mýty o tom, že globální vzdělávání nelze skloubit s přírodovědnými předměty.
Jak se učitelům podařilo začlenit témata, jako jsou globalizace, gender (rovnost žen a mužů), migrace a klimatická změna, do výuky fyziky, chemie, přírodopisu či zeměpisu, se dozvíte v publikaci „Globální témata napříč předměty“ (volně ke stažení zde).
Mezipředmětová výuka je také možností jak využívat při práci širokou škálu nástrojů i metod, které využívali i učitelé při tvorbě této příručky. Najdete v ní množství metod podporujících kritické myšlení, simulační aktivity, práci s daty, diskuzní metody či práci s digitálními nástroji.

Všem bořičům mýtů, příznivcům učení v souvislostech, milovníkům digitálních nástrojů přejeme mnoho odvahy a příjemných zkušeností se začleňováním globálních témat mezi předměty!
Publikace a digitální prvky vznikly v rámci projektu „Globální témata napříč předměty“. Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.
Jaroslav Vávra
22.4.2024 at 16.24Díky za odkaz a za inspirativní učebnici. Budu ji se studenty / studentkami (budoucími učiteli / učitelkami zeměpisu / geografie) kriticky rozebírat a ve výuce používat, třeba jako ilustrativní pomůcku, se kterou mohou dále tvořivě nakládat. O migraci či genderu budeme víc mluvit jako o kulturních jevech než jen o sociálních, ale to je jen rozšíření toho, co v je v této učebnici.
Děkuji i za to, že je pro zájemce volně přístupná. Oceňuji i uvedení zdrojů u jednotlivých témat, což v Česku u učebnic není obvyklé.
Johana Krajčírová • Post Author •
22.4.2024 at 18.08Děkujeme a přejeme, ať se kritický i kreativní přístup daří se studenty rozvíjet nejen u globálních témat.