Udělal jsem v životě několik dobrých rozhodnutí, za která se chválím. Jedno z nich bylo naučit se psát všemi deseti. Trochu k tomu přispělo to nesmyslné rozhodnutí „strany a vlády“ – přiblížit studentům gymnázií výrobu zavedením tzv. ZVOPu – základů výroby a odborné přípravy. Měli jsme mimo jiné také Základy ekonomiky, kde byl zařazen předmět Základy administrativy. A já jako mladý jsem dostal za úkol učit tento předmět, tedy učit psát všemi deseti. Tak jsem se začal učit také. Dalo mi to docela „fušku“, ale státnici jsem nakonec udělal a získal jsem tak novou aprobaci.
To však nebylo to nejdůležitější. To, co oceňuji dodnes, je dovednost psát na počítači dostatečně rychle. Viděl jsem to u svých kolegů, jak ťukali dvěma prsty a napsání například maturitních otázek pro ně byl nepřekonatelný problém.
A ověřil jsem si, že ti, co psali čtyřmi prsty a tvrdili, že píší rychle, dosáhli tak maximálně 100 úhozů za minutu. Běžný písař však všemi deseti dosáhne přibližně 200 – 300 úhozů. A mistři i 600 úhozů za minutu.
A teď si uvědomte kolik času sedíme u počítače a píšeme. Kolik času získáme navíc, když máme dostatečnou rychlost psaní. A v budoucnosti to bude ještě více.
Někteří kolegové uvažují o zjednodušení psacího písma pro žáky, aby se situace zjednodušila (http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=2329), ale myslím si, že to není to nejdůležitější. Naučit se psát rychle a správně na klávesnici je ta správná cesta. (http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2393)
Pořád tvrdíme, že škola má připravovat žáky do života. Učíme je sice intenzivně psát rukou, ale v běžném životě budou daleko více psát do počítače. A nějak jsme na to zapomněli při koncipování učebního plánu. Většinou to děti neučíme. Jen pár škol pochopilo a zavedlo psaní všemi deseti jako samostatný předmět. (Námitku „ajťáků“, kteří tvrdí, že v rámci IVT žáky naučí psát všemi deseti neberu. Viděl jsem to v několika ŠVP na školách – plus mínus 16 hodin psaní všemi deseti v předmětu Informatika. To je spíše kontraproduktivní, protože se to žáci v tomto čase nemohou naučit a jen si zkazí „styl“.)
V rámci Základů administrativy se také učí úprava písemností. To je také potřebné. Některé referáty nebo jiné písemnosti žáků jsou toho dokladem.
Takže, kolegové, až budete upravovat svůj ŠVP, nezapomeňte že psaní do počítače bude jednou z nejdůležitějších činností kterou vaši svěřenci budou v životě dělat a dělat to dvakrát, či třikrát rychleji než dvěma prsty je výrazné zvýšení produktivity pracovníka – tedy benefit pro budoucího uchazeče o práci. Mohu to doporučit z vlastní zkušenosti a taky ohlasů žáků. Mimochodem jedna lékařka – bývalá žákyně – mi řekla že to bylo to nejdůležitější, co se na gymplu naučila.
Osnovy nemusíte vymýšlet. To už za vás udělali kolegové na Wiki: http://wiki.rvp.cz/Sborovna/R%c5%afzn%c3%a9/Z%c3%a1klady_ADMINISTRATIVY
Bc. Michaela Gondeková
19.12.2009 at 23.18Milý Jendo,
já jsem 100% pro zavedení psaní všemi deseti na střední škole (stačí jeden rok). Sama jsem se naučila psát všemi v 1. ročníku na SPgŠ (předmět se jmenoval Technika administrativy) a jsem za to moc vděčná!!!
Volám ANO 🙂
Oldřich SUCHORADSKÝ
21.12.2009 at 6.58Díky za připomenutí zajímavého tématu, kterému jsem se věnoval v závěru své kantorské kariéry a své zkušenosti shrnul v článku na adrese: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/2669/psani-na-klavesnici-pocitace-na-zakladni-skole-hmatovou-metodou-pomoci-programu-zav.html/
K Vašemu vyjádření, zda školy v této oblasti nezaspaly při tvorbě ŠVP chci napsat, že dokud to tak někde na škole cítí, dá se to dobře a snadno napravit. Ke zvládnutí správného psaní na klávesnici stačí pro ty nejpilnější studenty jen několik měsíců, pro běžné žáky maximálně rok nácviku. Ale jedna hodina týdně v předmětu Informatika je k získání potřebných návyků rozhodně málo. Lepší je výuka v předmětu Základy administgrativy (na učební plán předmětu odkazujete), nebo ještě lépe v zájmovém kroužku. Zpočátku je totiž třeba civičit denně alespoň hodinu, aby se zafixovaly správné návyky a nácvik měl vůbec smysl. Žáci a studenti později sami pochopí, jaké výhody jim dovednost psaní přináší a začnou se zdokonalovat sami, v domácím nácviku.
Spolu s Vámi musím potvrdit, že moji bývalí žáci uvádějí, že psaní na klávesnici je to nejužitečnější, co se na naší škole pro život naučili.
Oldřich SUCHORADSKÝ
21.12.2009 at 11.04Právě jsem dostal e-mailem reakci pana Jaroslava Zaviačiče, autora jednoho z programů o kterém v textu píšete, na Váš článek. Požádal mne, abych do komentářů za Váš článek vložil informaci, že minulý týden zaregistrovali více než 50 000 žáků, kteří v tomto školním roce pracují na školách s jeho programem. Z toho je asi 90 % účastníků v české verzi. Je to ale jen malé procento všech žáků, kteří podle programu ZAV u nás píší. Ale stačí to na to, abychom v tomto tisíciletí vyhrávali tak jako dosud všechny světové šampionáty v psaní na klávesnici počítače. Pan Zaviačič děkuje panu Zouharovi za příspěvek, který upozorňuje učitele na užitečnou činnost žáků našich škol. Zároveň odkazuje na jeho webové stránky: http://www.zav.cz, kde si je možné o nácviku i jeho výsledcích přečíst další informace.
Alena Černá
23.12.2009 at 10.46Tak tady datluju vánoční přání na portál. A říkám si, že s tou svou technikou „píše jako blesk“ budu muset něco udělat… Akorát tedy budu muset najít metodu, která neobsahuje kajak. Protože jak dojde na kajak, mně dojde dech:(.
Mgr. Jana Kneřová
23.12.2009 at 12.48Slyšela jsem postesk jedné paní učitelky ze střední, jak už děti mají nesprávné návyky púsaní na klávesnici a špatně se to přeučuje. Možná by nebylo špatné zařadit takový předmět mezi povinně volitelné už na základce. Za úvahu by také stálo dát možnost naučit to nás učitele, třeba na tomto portálu formou e- learningového kurzu. Třeba až zjistíme na sobě, jaké výhody takové psaní přináší, budeme chtít totéž nabídnout žákům. Zatím klap- klap 4-mi prsty Veselé Vánoce!
Oldřich SUCHORADSKÝ
25.12.2009 at 19.41Milá paní Aleno,
bez kajaku to asi nepůjde. Ale na svém příkladě Vás mohu přesvědčit. Celý život jsem datloval a učit se správně psát jsem zvládl až těsně přece důchodem. Musel jsem, protože přece nemohu něco učit své žáky a sám to neumět. Tím dávám za pravdu i Janě. Nejdřív by se měli naučit správně psát učitelé. Třeba i v rámci studia na fakultě, nebo později v e-learingu. Tak jako pro žáky, byl by to i pro učitele neocenitelný životní vklad. Sám teď vidím, co jsem za ty roky svoji neznalostí ztratil.
Mgr. Jan Zouhar • Post Author •
25.12.2009 at 20.44Pro ty z nás, kteří si to chtějí vzít k srdci a začít, stačí stáhnout si prográmek na nácvik. Třeba tenhle:
http://www.slunecnice.cz/sw/deseti-prsty/
a můžete cvičit. Pokud vydržíte, opravdu se to vyplatí, jak píše kolega Suchoradský a já se k němu přidávám.
Mgr. Jan Zouhar • Post Author •
13.1.2010 at 16.00Jen ještě poznámku. Díval jsem se na americký film a tam v jedné scéně ze třídy seděli všichni studenti s počítači a dělali si do něj poznámky. A najednou jim učitel řekl, aby si vzali tužky. Mezi studenty nastal údiv a ze všech studentů měla tužku jen jedna z nich!!!!!!!!!!!