Tak jak to tedy vlastně je s těmi „strategiemi“?

Přečetl jsem si dva materiály a věru nejsem z nich moudrý. Oba dva se týkaly pojmu, který je neustále prezentován, je obsažen v každém ŠVP, ale zřejmě jsou na něj různé názory: strategie k rozvoji klíčových kompetencí.

V jedné závěrečné práci v rámci studia Koordinátor definuje  jeho adeptka strategie takto:

„Jak definovat obsah pojmu vzdělávací strategie?

  • Řízení určité činnosti k dosažení základních cílů, obecný postup, umění koncepčně dosahovat stanovených cílů (lit. č. 1).
  • Postupy uplatňované ve výuce i mimo výuku, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků (RVP-ZV).
  • Charakteristika organizačních forem výuky a metodických postupů, které budou přednostně používány nebo jsou pro vzdělávací program školy typické (RVP-GV).“[1]

 

S takovou definicí by se dalo jistě souhlasit.

Co jsou ale tyto strategie? Jak je vymezit? V tom je mezi učiteli mnoho nejasností. Dokládá to srovnání dvou materiálů. Výše jmenovaná práce definuje strategie takto:

a) Strategie směřující ke kompetenci k učení:

  • podpora samostatnosti a tvořivosti
  • podpora přijatelných způsobů dosažení cíle
  • plánování, organizace a vyhodnocování vlastní činnosti
  • učivo je prostředkem k dosažení aktivní dovednosti
  • rozlišení základního a rozšiřujícího učiva
  • vyhledávání a práce s informacemi, využití různých informačních zdrojů
  • učit se pracovat s chybou
  • učit se trpělivosti, systematické práci
  • pozitivní motivace

b) Strategie směřující ke kompetenci k řešení problémů:

  • problém není hrozba, ale výzva
  • problémové úlohy a situace, příklady praktických řešení
  • samostatnost, tvořivost, logické myšlení
  • podpora týmové práce, spolupráce při řešení problémů
  • učíme používat metodu SWOT analýzy při řešení problému
  • učíme používat metodu brainstorming

c) Strategie směřující ke kompetenci komunikativní:

  • rozvoj komunikačních dovedností žáků v mateřském jazyce, v cizím jazyce, v ITC

a v sociálních vztazích

  • kulturní úroveň komunikace mezi žáky i ve vztahu k dospělým
  • podpora kritiky a sebekritiky
  • prezentační a publikační dovednosti
  • přátelská komunikace mezi žáky, umění naslouchat druhým
  • vhodné používání nonverbální komunikace[2]

Metodický pokyn MŠMT k výuce dějepisu ze dne 29. 9. 2009

Uvádí jako příklad tyto strategie:

–          Objevné učení: základním principem je navození situace, ve které žáci získávají nové poznatky prostřednictvím samostatné aktivní činnosti;

–          Vyučování zaměřené na komunikaci: pochopení vyučovacího procesu jako komunikačního procesu, což znamená odstranění negativních jevů, které účinné komunikaci (a tedy účinnému vyučování) brání;

–          Činné (autentické, tvořivé, zkušenostní) učení: získávání nových poznatků na základě vlastní praktické zkušenosti, či prožitku žáků;

–          Analytický (badatelský) přístup s využitím vědeckých, analytických a interpretačních postupů využitelných pro daný typ školy;

–          Multiperspektivní přístup: tento přístup vyžaduje posuzování jevu či procesu z hlediska perspektiv a pohledů různých posuzovatelů žijících v různých dobách;

–          Kooperativní učení: zdůrazňuje přednosti a význam sociálních vztahů při učení;

–          Programové učení: zdůrazňující systém učiva a učení;

–          Projektové vyučování: poskytující výborné podmínky pro rozvoj týmové práce a sociálních vztahů mimo školu. „

Dále se pak hovoří:

Vyučovací strategie vytvářejí obecný rámec pro konkrétní vyučovací metody, které jsou jejími taktickými dílčími kroky.“[3]

Srovnání obou přístupů svědčí o tom, že tato kategorie není ještě mezi učiteli dostatečně ujasněna. Pedagogická teorie má vůči praxi velký dluh.

 

 


[1]  Štajglová, Helena. Vzdělávací strategie ve školní praxi. http://old.rvp.cz/soubor/02651.pdf (str. 4)

 

[2]  Tamtéž, str. 6

[3] Doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století. Č. j.: 17 245/2009 – 22 1. Doporučené metody a formy práce, přístupy a prostředky. In:  http://www.ceskaskola.cz/2009/10/doporuceni-msmt-k-vyuce-dejin-20.html