Třeba konečně

Třeba konečně máme k dispozici prostředky, ktré nám umožní plnit sny učitelů. Naučit co nejvíce dětí co nejvíc. Uvidíme.  Pokusila jsem se být stručná ve své reakci, ale nejde to….

článek

Bloomova taxonomie v digitálním světě

 Ráda jsem si zopakovala pravidla výchovně vzdělávacího procesu. Ne že by ostatní články nebyly pro mne přínosné, ale tento si „schovám“, abych ho měla při ruce u tvorby svých nových příprav. 25 let dělám přípravy (ne bez kreativity, ale spíš nahodile kreativní). Myslím, že nyní budu moci přípravy tvořit.

 článek

Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí

 Asi se toto prostředí hodí spíš pro vysoké školy a možná vyšší ročníky středních škol.

Otevřenost – vidím nebezpečí ve spoustě matoucích informací, které děti nedokážou filtrovat.

Návodnost – slovní zásoba dětí není taková, aby nedocházelo ke „komunikačnímu šumu“, neovládají např. matematický jazyk tak, aby si v chatu vždy jednoznačně rozuměly.

Toto prostředí by asi mělo být pod bedlivým dozorem učitelů, potom by to bylo vhodné.

 článek

Technologiemi posílená individualizace

 Nejsem si jistá, že „daty řízené školství“ je můj sen. Doufám, že není jediným úkolem školy učit a plnit výukové cíle. Předpokládám, že nemalý význam v práci učitele má i výchova (ne jen k ekologickému cítění). Ta se nějak ve snaze měřit výsledky školy (učitelů) vytratila.

Zaujal mne učitel z  Forest Lake Elementary vysvětlující, že u nich může být každý v něčem nejlepší. To je v pořádku, pokud si dítě s nějakým hendikepem uvědomuje, že je to proto, že mu bylo umožněno používat nestandardní prostředky.

Znám případy dětí, které přišly na učiliště přesvědčené, že mají právo na ohledy bez ohledu na třídu. Na základní škole jich bylo 15 žáků ve specializované třídě, kde se dodržoval individuální přístup, používání speciálních postupů… Potom se sejde těchto dětí 34 ve třídě na učilišti. Věřte, nemáte šanci na individuální přístup s klasickými možnostmi výuky v takovém počtu. A v naší společnosti, když takové dítě nastoupí do praxe, nemůže počítat se speciálním přístupem. Zaměstnavatel nečeká až se ráno konečně probudí, nedá mu přestávku vždy, když je unavené… Následuje spousta negativních důsledků „procitnutí“  takového dítěte na trhu práce.

Asi to tak není myšleno, ale když může být každý dobrý, třeba se dočkám toho, že si odborný text lékaře přečtu jako komiks – budu mu konečně rozumět. Jen nevím, zda takový lékař bude schopen operovat. Pomozme dětem, ale pozor na umělé potírání rozdílů ve schopnostech. Sebevědomí může mít i žák, který ví, že nezvládá rozvitou větu, ale zvládá ruční práce. To jsme ale u toho, že si společnost musí vážit i lidí, kteří opravdu tvoří HDP. 

Jako učitelka jsem také ráda, když se přihlásí žákyně čtvrtého ročníku, protože si není jistá domácí úlohou z matematiky, jde počítat k tabuli a exceluje. Ale jsem také ráda, že si uvědomuje, že zvládnutí byť těžšího příkladu z ní nedělá matematičku. Mimochodem – letos by z matematiky neodmaturovala.

Co se mi moc v tomto článku líbilo a ukládám na HDD svého mozku:

–          kladení důrazu na změnu myšlení a práce všech učitelů

–          upozornění na nutnost „být připraven“ – neskočit do něčeho, na co ještě není škola připravená

–          ochota učitelů spolupracovat a pomáhat si – také není na všech školách běžný jev

–          vzala jsem si poučení (někde to pan Brdička již zdůraznil) jít „na to“ po menších krůčcích.

To všechno ale nestačí. Je nutná stabilita učitelského sboru. A ta u nás taky nic moc. Důvody nejsou obsahem tohoto e-learningu. Takový e-learning by měli absolvovat páni z vlády, ministr, ředitelé škol atp.

Poslední odstavec tohoto článku jsem byla v pokušení zkopírovat a poslat panu ministrovi. Ale třeba ho četl.

 článek

eTwining jako běžná součást výuky

 Děkuji za inspiraci. Už jsem si vzala ukázky do výuky. Určitě si moji studenti třetího ročníku (jsou to hlavně slečny) s nadšením prohlédnou fotografie „Žena s knihou“ – úžasné! Učitele upřímně obdivuji.

 článek

Americké hybridní školy pro síťovou generaci

 Měla by to být povinná četba pro „bezmezné obdivovatele“ amerického školství. Třeba se potom poučíme.

 Souhrnem

ITE snad umožní dnešním učitelům lépe využívat přednosti výuky problémové, individuální, prostřednictvím hry a další, které jsem se před třiceti lety na fakultě učila a někdy opravdu těžko využívala.  Mne osobně tento týden našeho e-learningu opět obohatil.