RVP a reforma jako omyl

O školské reformě a rámcových vzdělávacích programech se nyní téměř mlčí. Tématem jsou např. státní maturity, kvalifikace učitelů. Zbyl portál rvp.cz  a hory papíru.S tím mlčením to není tak docela pravda. Občas se objeví informace o nějaké inovaci rámcových vzdělávacích programů a tím se naznačuje, že jakoby vše zdárně pokračuje. Učitelé byli kdysi proškoleni, vytvořili ŠVP a učí podle nich, inovují je a žáci získávají víc a víc kompetencí. Učebnice   jsou psány v souladu s RVP (tedy pokud se ještě používají a pokud je někdo byl ochoten  v souladu s RVP od počátku reformy napsat). Portál rvp.cz pokračuje, i když nerozkvétá jako v počátcích, kdy bylo peněz dost a dost. Neměl by právě tento portál (když nese právě toto označení) diskutovat o výsledcích reformy a úspěchu či neúspěchu zavedení RVP a ŠVP? Zřejmě ne. Veřejná diskuze není žádoucí. Školská reforma, RVP, ŠVP byly přece politické záležitosti a politické události odplývají a mizí do neurčita.

Odborná veřejnost již kurikulární reformu zhodnotila – převážně velmi kriticky. V březnu 2013 proběhla odborná konference Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi. Zásadní diskusní vystoupení Stanislava Štecha a Tomáše Janíka, kde byla tato reforma jasně odsouzena jako omyl, zveřejnil časopis Pedagogická orientace v č. 5 ročníku 2013, o rok později podpořil tyto autory matematik František Kuřina.

Odezva těchto názorů, odkaz na ně,  na portále rvp.cz chybí. Pokud jsem ho přehlédl, tak se hluboce omlouvám. Mám ten pocit, že portál rvp.cz plní politický úkol podporovat a chválit reformu. Obecněji řečeno: Není žádoucí, aby učitelé z praxe byli zatěžováni diskuzemi teoretiků.

(Nedávno na naší škole byla přednáška z moderních dějin, která měla dnešní mládeži přiblížit pojem normalizace. Vysvětlil jsem jim ho po svém a stručně: Normalizace je to, co prožíváme právě teď.)