Občas zadání prověrky z matematiky obsahuje text: Vyber si x příkladů z y a spočítej je. Příklady někdy mívají rozdílnou obtížnost a jsem vždycky zvědavá, podle jakého klíče si děti ty své příklady vyberou. Druhá věc, kterou sleduji, je, zda po vypočítání těch x povinných budou v práci pokračovat, pokud jim ještě zbývá čas.
Tohle zadání jsem využila v poslední době docela často. Dává prostor všem. Těm, kteří jsou pomalejší či si nejsou příliš jisti, i těm, kteří už nemají při výpočtech problém.
Už při prvním zadání tohodle typu se ozvala otázka: „A můžu počítat dál?“ Potěšila. Pak se přestala objevovat, protože to začali dělat automaticky. A jak to bylo včera?
Zadání: Vyber si dvě rovnice ze šesti. (časový limit 10 minut)
Řešené rovnice |
6 |
4 |
3 |
2 |
|||||||||||
Počet dětí |
13 |
3 |
1 |
1 |
|||||||||||
Správně vyřešené rovnice |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
4 |
3 |
2 |
1 |
3 |
2 |
1 |
2 |
1 |
Počet dětí |
6 |
1 |
3 |
2 |
1 |
– |
3 |
– |
– |
– |
– |
1 |
– |
– |
1 |
17 z 18 (94,4 %) – pracovalo nad rámec zadání
10 z 18 (55,6 %) – bylo 100% úspěšných (mělo správně vše, do čeho se pustilo)
Vím, že pořád máme na čem pracovat. Třeba na tom, že „nemusím mít všechno a první“, ale že hlavním kritériem je správnost.
Stejně mě těší, že chtějí. Že se nezastaví. Že mají potřebu, jít dál. 🙂
Bc. Michaela Gondeková
11. 3. 2010 at 17.56PEPOUŠ, PEPOUŠ, PEPOUŠ 😀
Mgr. Jana Kneřová
12. 3. 2010 at 7.08Hodně se mi líbí nápad. Ještě bych byla zvědavá na hodnocení. Je hodnocen stejně každý příklad, do kterého se žáci pustí? Hraje nějakou roli, že je to už příklad na rámec povinného? Díky.
Mgr. Hana Pilařová • Post Author •
12. 3. 2010 at 10.56Jano .. konkrétně u tohoto typu zadání, které má za cíl i motivaci k práci nad rámec, hodnotím taky motivačně. Takže pokud někdo počítá třeba 4 příklady a 2 z nich má správně, tak dostává stejně jedničku, protože zadání splnil. Chyby písemně komentuju, kde, proč a jak příště, aby nebyly.
Pokud má někdo správně vypočtených víc než bylo zadání, hodnotím je další jedničkou.
Používám ale i variantu: sada příkladů různé obtížnosti, různě bodově ohodnocených. K tomu dostanou děti hodnotící škálu a mohou si poskládat vlastní prověrku tím, že si navolí příklady. Rozmyslí si, zda spočítají třeba tři příklady obtížnější nebo 5 jednodušších v součtu za stejný počet bodů. I u téhle varianty mě těší, pokud se snaží nasbírat víc bodů než je maximum ve škále.