Aneb „Kdy a jak aplikaci použít, aby žáci neopisovali pouze výsledek.“
V této lekci se podíváme na to, jak mohou žáci používat aplikaci Photomath doma a jak se mohou stále učit, i když jim s úkolem pomáhá aplikace.
Můžete si přečíst tento text, nebo si pustit video.
S žáky používám aplikaci až od 8. ročníku, od algebraických výrazů a rovnic. Efektivně je učím s aplikací Photomath pracovat a vysvětlovat jim, co jim aplikace ukazuje, jaké jednotlivé kroky postupu v ní naleznou apod.
Avšak mnohdy žáci používají aplikaci dříve a aniž bychom o tom jako učitelé věděli. Lze to rozpoznat například tak, že žáci mají u příkladu pouze výsledek bez postupu nebo opíší dva kroky řešení, které na sebe zcela nenavazují, nebo nedokáží vysvětlit, jak k výsledku došli.
Možností je samozřejmě více, ale důležité je, že pokud již aplikací mají, tak ať i úkoly, které s aplikací řešit lze, jsou vypracovány s přesahem pro žáka. S přesahem ve smyslu „nevadí, že používáš aplikaci, použij ji, ale efektivně a tak, aby ses něco nového naučil a dokázal mi to sdělit“.
Ukáži na konkrétním příkladu řešení rovnice, kterou dostali žáci k vypracování za domácí úkol. Předem věděli, že nemusí, ale mohou aplikaci Photomath použít, ale je potřeba, aby si pro sebe zvýraznili:
- kritická místa, ve kterých se ztrácí a která by bez použití aplikace nezvládli
- postupy, které jim jsou jasné
- postupy, které jim jsou nejasné
- postupy, které jsou z jejich pohledu příliš složité
Následující obrázek ukazuje zadanou rovnici.
Vlevo vidíme vypracování rovnice žákyní 9. ročníku a vpravo vidíme postup aplikace Photomath. Žákyně velmi dobře vypracovala úkol, zvýraznila si kritická místa a jednotlivé postupy. V hodině následně proběhla diskuse, kdo vypracoval úkol sám, kdo aplikaci použil, jaká místa byla kritická, jaká místa jsou nejasná, co nového se dozvěděli a kde by postupovali jinak.
Využití aplikace Photomath v domácím prostředí hodnotím kladně za výše uvedených předpokladů, zvýrazňování postupů a následné diskuse. Jakmile žáci umí o problému a jeho řešení hovořit, je to dobrá cesta k pochopení a následně i vyřešení problému.
Při vypracování úkolu pomocí aplikace Photomath byly rozvíjeny následující digitální kompetence:
- využití a zapojení – žák samostatně̌ rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít (použil/nepoužil Photomath a proč)
- efektivita a inovace – využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce (řešení rovnice, usnadnění cesty k výsledku, nové postupy)
- přínos a vývoj – seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy (zhodnocení postupů, které by žák řešil jinak a které vidí příliš složitě)
- informace a komunikace – komunikuje pomocí digitálních technologií i s více uživateli najednou (žáci si volají večer ohledně výsledků úkolu, ptají se například, co znamená přeškrtnutá nula).
Hezký den přeji všem, Kateřina