Byly toho plné noviny, rozhlas i televize. A také sborovny škol. Prý nejvíc ve středních a západních Čechách. Možná bychom se měli zamyslet, proč právě tam – ale to je jiné téma. K těm údajně dvěma tisícům existenčně ohrožených učitelů si dovolím přijít se svou troškou do mlýna.
Od nástupu na pedagogickou fakultu jsem po letech učitelování na základní škole překvapeným studentkám (i mizivému procentu studentů) na přednáškách říkávala, že pedagogika není věda, ale umění. Ve třídě, v posluchárně a kde jinde při výuce usilujete se ctí zvládnout roli toho, kdo zná a ví, co ví a snaží se to prezentovat co nejúčinněji a nejpříhodnějším způsobem. Žádná fakulta z nikoho učitele neudělá, dodávala jsem. Fakulta produkuje ne učitele, ale pedagogy. Takové ty sepisovatele suchopárných pedagogických traktátů, vyskytují se v nadměrné míře i dnes, jen s dobou obměněným obsahem. Jediné, co mi při jejich četbě napadá, je, že bych jejich autory ráda viděla v akci ve třídě nebo vysokoškolské posluchárně.
Životem i profesně obeznámená s prostředím základní i vysoké školy jsem v 90.letech minulého století v jednom čerstvě vydaném pedagogikou napěchovaném titulu našla 36 (!) definicí pojmu UČITEL. To už jsem začala své kacířské myšlenky šířit i tiskem. A světe div se! – své milované profese ve vztahu k pedagogickým fakultám (podle mašíbla Karla Slavoje Amerlinga učitelským semeništím) jsem se především zastala. Zaslouženě. Žádná fakulta z nikoho učitele neudělá, protože ani nemůže. Učení ve smyslu výuka, vyučovací hodina je PROCES. Zkráceně se vrátím ke svému vyjádření v Dopise učitelům v Učitelských listech (1999/2000): „Přirovnávám vyučovací hodinu trochu vzletně k Picassově práci na obrazu. Picasso by vám mohl co nejpodrobněji popsat, jak ten či onen obraz maloval, co ho k tomu vedlo, jaké vybíral štětce, barvy, plátno, maloval-li nalačno či po snídani…Co platno, po všech těch informacích byste sami podobný obraz nenamalovali. Nebo snad ano? Při nejlepší snaze ze studentky učitelku neudělám. Mohu se o to jen pokoušet, nabízet jí své zkušenosti (které jsou právě jen mými, těžko je generalizovat a stejně prý jsou zkušenosti nepřenosné). Mohu se snažit burcovat studentčin vnitřní učitelský potenciál…“.Do jaké míry a jak to burcování na současných pedagogických fakultách probíhá, nechci posuzovat, generalizovat, vlastních zkušeností mám dost. Jen dodám, že silně je upozadněna pedeutologie, učeně řečeno teorie učitelské profese, nauku o osobnosti učitele. Většina frekventantů zmiňovaných fakult by nad tím termínem pokrčila rameny. Nikdy ho neslyšeli, natož aby jim někdo řekl, že existují učitelské typy, plně navázané na osobnostní rysy. Že nemusejí do třídy vstupovat s uměle vytvořenou maskou unifikovaného „ideálního“ učitele. Možná by to uvolnilo jejich kreativitu, promítlo se do pojetí výuky, do volby METOD práce ve třídě…. Všichni vědí CO , málokdo ví a zabývá se (s chutí!) tím, JAK.
Objeví-li se potom ve třídě takový svéráz, často takzvaně „z praxe“, nezatížený opovrhovaným „pedagogickým balastem“, vše se zdá býti vyřešeno. Jenže – ouha! Časem dojdeme do stavu, že ve školách působí tisíce nekvalifikovaných učitelů (ředitelům škol vytržen trn z paty). Nekvalifikovaných v tom smyslu, že nevlastní požadovaný „papír“ . A znovu – ten řečený papír z nikoho učitele neudělá. Pochopitelně. Stejně jako v jiných profesích, netřeba rozebírat. Jste však schopni uvést jednu jedinou profesi, v níž došlo a dochází k podobné situaci jako ve školství? Znáte profesi, povolání, kde působí tisíce nekvalifikovaných pracovníků? Když nepůjdu daleko – připustili by takovou situaci psychologové? Najdete psychologa působícího bez „papíru“ v pedagogicko-psychologické poradně? A příklad ještě zemitější: svěřili byste své auto do servisu, kde se jeho opravou bude zabývat v oboru nevyučený řemeslník? Stačilo by vám ujištění, že „…on najezdil tisíce kilometrů po dálnicích v celé Evropě, má auta rád a rozumí jim“?Myslím, že i ten autoservis volíte co nejpečlivěji, specializovaně podle značky svého vozu atd. atd. Co namítnete?
Domnívám se, že v dané situaci lze spatřovat jeden z důvodů diskutovaného poklesu prestiže učitelského povolání. Když to může dělat každý….Tím se nechci dotknout těch, kterým se bez pedagogického certifikátu daří nacházet v práci ve třídách životní uspokojení, a to ku prospěchu svěřené omladiny. Většina z nich už ale jistě využila lhůty uplynulých deseti let k „nápravě věcí“, jak bylo stanoveno. Deset roků je dostatečně dlouhá doba, slyším-li námitky, vybavují se mi z dětství slova mé maminky: Výmluva jaká – taká, hlavně když je platná! Deset roků – no, to je čas, ono to zase nějak dopadne, ono se uvidí, to naše školství, všechno je pořád jinak… Další důkaz, jak to učitelské povolání vnímáme. Proč asi?
Přeji všem žákům a studentům učitele, jehož vtipnou a výstižnou charakteristiku jsem našla v článku Dr. Bořivoje Brdičky – „úkolem učitele je přivést žáka k úspěchu….dokonalý učitel – umělec, herec a digitální domorodec“. Přidám obrozenecké – Cesty mohou býti rozličné, však vůli mějme všichni rovnou (J.Kollár).
Dopis učitelům Učitelské listy 119/2000
Ivan Ryant
10.1.2015 at 21.00Hurá! — jsem tady první! Tak teď ještě poznamenat něco chytrého…
Souhlasím, že fakulta učitele neudělá, ale bez učitelského vzdělání se nikdo taky nestane učitelem. Pro povolání učitele jsem se rozhodl až po čtyřicítce. Dřív jsem v sobě nenašel dost drzosti, abych se postavil před třídu a začal poučovat. Raději jsem sbíral zkušenosti a snažil se držet krok ve svém oboru. Měl jsem však za sebou pár let vedení turistického oddílu a deset táborů: napřed jako maník, později jako člen vedení a nakonec i jako hlavní vedoucí, když to nikdo jiný nechtěl vzít. Jako vedoucí jsem se zrovna neosvědčil (nakonec jsem byl vyloučen z Pionýra), ale zkušeností jsem nadělal spoustu a měl jsem na to i potřebné zkoušky (včetně trochy psychologie, sociologie, zdravovědy atd.) Od té doby, co jsem přestal být skautem, naučil jsem se lhát, rozkrádat majetek v socialistickém vlastnictví, zabíjet lidi a trochu programovat. Osvojil jsem si jazyk Vladimíra Iljiče Lenina, Jana Františka Beckovského i desiatnika Trokšiara. Myslel jsem si, že studium učitelství pro mne bude selanka, že vlastně už všechno znám a jenom si to trochu oživím a utřídím. A byly z toho tři roky vyplněné studiem, které jsem přežil jen díky úsporám a díky tomu, že nám magnificent rektor odpustil školné. Na vydělávání peněz byť i jen na obživu mi tedy čas rozhodně nezbyl. Byly to roky radostné, ale i tvrdé, zvlášť když jsem narazil na blbce, kterému jsem se nemohl vyhnout — párkrát jsem měl chuť studia nechat, protože s tím, co umím, jsem se vždycky uživil a do penze to jistě doklepu. Syn nemá soudit své rodiče a žák nemá soudit své učitele. Na některé z těch domnělých \“blbců\“ jsem názor změnil a jiné dodnes považuju za arogantní hlupáky, ale s pocitem nepatřičnosti, jestli hlupák nejsem spíš já, asi jako když \“hlupák řekl v srdci svém\“ nějakou pitomost.
Na ČVUT MÚVS jsme ovšem měli několik báječných učitelů, kteří nám jednak říkali důležité věci, jednak nám sami šli příkladem a konečně to byli oni, kdo nás uváděl do způsobu myšlení, zvyklostí a všeho toho, o čem se nemluví a co se předává z učitele na žáka jen tak mimochodem. Tohle zasvěcování funguje v každém oboru a proto se amatér-samouk bez ohledu na praktické zkušenosti nemůže stát profesionálem. Nejdřív jsme měli tu čest a potěšení s paní Táňou Holasovou. Ta nás nejen kultivovala v mluveném i písemném projevu, ale také nám názorně předvedla, že i když má v učebně sedmdesát studentů (z nichž asi tak padesáti jde jenom o ten papír), dokáže skoro všechny motivovat a zapojit do práce. To já mám někdy potíž i s patnácti studenty… Obdivoval jsem a stále obdivuji taky paní Danu Dobrovskou. Jak chcete technikům přiblížit psychologii? Pro ni to byla zdánlivě hračka: psychologie je přece empirická věda (tedy technikům blízká) a když se udrží tah na branku a nezůstává se jen u teoretického mudrování, nadchne se pro psychologii i elektrikář nebo strojař (neřkuli kolega tankista, ten byl nadšený snad ze všeho, co v té naší škole bylo). Slovo \“pedeutologie\“ jsme sice od paní Dobrovské neslyšeli (nebo si nepamatuju), ale o učitelských typech a o tom, jak využít svých povahových rysů, abychom byli dobrými učiteli, jsme se dozvěděli docela dost. Nezapomenutelný vzor učitele je pro mne i pan profesor Emanuel Svoboda, starší pán, který mezi námi vždy ožíval a měnil se na mladíka sršícího energií a vtipem — miloval fyzikální efekty jako jsou blesky a výbuchy, pokusy, při kterých se tříští sklo a tekutý obsah nádob stříká kolem dokola. Vyučoval didaktiku odborných předmětů (sám byl nejen VELMI zkušeným učitelem fyziky, ale mně byl blízký i tím, že vedl dětské tábory s fyzikálními pokusy). A asi nejsilnější dojem na mne udělal celodenní tutoriál pana profesora Adolfa Melezinka, od kterého jsme měli skripta na didaktiku odborných předmětů (ovšem s velkým přesahem do pedagogiky, však se taky jmenují \“Inženýrská pedagogika\“). To bylo moudré, poučné i poutavé a zábavné povídání. A co tak zásadního mi studium dalo, že bych to nepochopil ani vlastním rozumem, ani léty zkušeností? Například že táž výuka musí být zacílená pro různé žáky různě vysoko v klasifikační stupnici, která odpovídá (světe div se!) Bloomově taxonomii vzdělávacích cílů, že Bloomova taxonomie úzce souvisí s Maslowovou pyramidou potřeb a lidské potřeby zase s motivací. Tohle by se mi nepropojilo, kdybych se nemusel intenzivně připravovat na státnice. Copak může být učitelem člověk, který si tohle neuvědomí? U nás asi bohužel ano…
Zvláštní odstavec si zaslouží kontroverzní pan docent Semrád. Nebyl totiž oblíben. Mluvil svým vlastním jazykem teoretického pedagoga, byl schopen vyhazovat nejen od zkoušek, ale i od státnic a nebyl přístupný námitkám a už vůbec ne laické diskusi. Při vyučování tedy aspoň mne pořádně štval (přece vím, co je to \“chování\“ — např. z psychologie nebo z kybernetiky — tak proč mi do toho plete \“jednání\“? proč motá \“afekty\“ do otázek vůle a morálky? atd.) Nicméně u zkoušky jsem nalezl prosím milost v očích jeho, protože jsem se zajímal o předmět a něco o pedagogice jsem si přečetl, takže jsem neplácal úplné pitomosti. Jenže pak mě dostal na humanistu Komenského. Nebýt pana docenta, spojoval bych si sice humanismus s Komenským, ale naopak Komenského s humanismem už ne. Měl jsem vždycky rád profesora Matějčka, který sice nebyl pedagog, ale o výchově jsem se toho od něj naučil možná nejvíc. Jenže nebýt toho zapšklého nerudy Semráda, který se choval jako stará struktura promlouvající k nám ze smetiště dějin, asi bych těžko pochopil, že Matějček souvisí velmi úzce s Komenským a oba s ideálem \“všeobecného vzdělání\“ v jeho původním (nezkomoleném, nezdegenerovaném) významu. A já jsem přece chtěl učit na gymnáziu jako můj pradědeček a moje babička…
Vedle pedagogických fakult máme i jiné mizerné, dobré, ba i velmi dobré školy, kde se pokoušejí z člověka udělat učitele. Já jsem měl to štěstí, že jsem si vybral jednu z těch lepších. Stalo se to díky panu řediteli Horažďovskému z písecké průmyslovky, který mi asi tak před patnácti lety řekl: jestli se chceš stát učitelem, musíš vystudovat učitelství — a doporučil mi i školu.
Vůbec není snadné, když má člověk po čtyřiceti nebo padesáti letech pracného budování znalostních struktur jen tak mírnyxtýrnyx rozbít tento svůj poklad, riskovat ztrátu své dosavadní erudice a kvalifikace a internalizovat nové znalosti, které rozvracejí fungující systém, znalosti mnohdy neslučitelné s těmi starými, znalosti někdy hloupé až idiotské nebo ignorantské, ale jiné zase užitečné, obohacující, ukazující z nového pohledu to, co jsem dosud dělal, dělám a dělat hodlám. Jinak bych neskloubil dohromady starou profesi s tou novou — když přece potřebovat budu obě! O tomhle přetěžkém boji zřejmě nemají páni docenti a profesoři, kteří zrovna o znalostních strukturách mají milión řečí, ani ánung. A to jsem se ještě nezmínil o posvátných pedagogických monografiích, kde chudák čtenář zjistí, že autor nejen neumí vyjádřit něco, co by se aspoň vzdáleně podobalo myšlence, ale že mnohdy nedokáže dát dohromady ani větu, tak aby měla podmět a přísudek. A tihle negramotní zoufalci nejenže zřejmě prošli nějakým omylem maturitou, ale honosí se i akademickými tituly. No a když se z toho všeho adept druhé profese nezblázní, může začít hledat vhodné zaměstnání v novém oboru (možná ne náhodou mne pak milosrdný osud zavál do gymnázia Ústavní v Bohnicích). I já jsem si prošel nepříjemnostmi spojenými s druhou vysokou školou, hodně jsem tomu obětoval a hodně jsem taky získal. Mohu tedy vydat svědectví, že bez patřičného vzdělání se člověk učitelem nestane. Ani já jsem tomu nevěřil, když jsem se studiem začínal — tak jako každý hlupák, který říká v srdci svém všelijaké pitomosti.
Jdu to honem uložit, aby mě někdo nepředběhl…
E Kocourek
11.1.2015 at 9.38Zda známe profesi, povolání, kde působí tisíce nekvalifikovaných pracovníků? — Ty \“nekvalifikované\“ bych raději dal do úvozovek. Učitelů je strašně moc, takže tam se ty tisíce naberou snadno, ale když vezmu početně méně zastoupené profese, najdu takové, kde procento těch \“nekvalifikovaných\“ pracovníků bude podobné (a ty uvozovky vážně zdůrazňuji!). Třeba programátoři. Všichni víme, že šéfkonstruktérem českých operačních systémů býval jistý J.S., vyučený hodinář, a to byl nějaký pan programátor. (Později udělal dosti závratnou kariéru ve školství, a zkoušel to i v politice.)
Pokud lze věřit literárním odkazům, byla v padesátých letech (celosvětově!) podobná situace i v \“raketovém průmyslu\“. Všude samí amatéři.
Naléhavá potřeba papíru osvědčujícího kvalifikaci se objevila až později, když šéfy a ředitele (a teď věru nemám na mysli ředitele škol) začali dělat \“experti\“, kteří o činnosti svých podřízených dokážou zjistit (a pochopit) leda to, zda dotyčný má včas píchnutý příchod.
Ivan Ryant
11.1.2015 at 14.22v době, kdy J.S. programoval operační systémy, studoval (nebo možná už dostudoval) matfyz
E Kocourek
11.1.2015 at 20.28Studium (a případné absolvování) MFF UK v šedesátých letech, stejně jako další a další vědecké i akademické tituly, svědčí o Honzových mimořádných schopnostech, avšak nezakládá formální kvalifikaci pro výkon profese programátora. Specializace Computer Science totiž na MFF existuje až od roku 1973.
Kdyby profesi programátora střežilo nějaké ministerstvo stejně bděle a pečlivě, jako MŠMT střeží kvalifikovanost učitelů, muselo by Honzu prohlásit za nekvalifikovaného. Nebo pro něj vymyslet nějakou rafinovanou vyjímku, jako pro rodilé mluvčí.
Jaroslav Matějko
11.1.2015 at 22.26K panu Kocourkovi: První programátoři logicky byli bez speciální kvalifikace, kdo by je to asi učil? První stavitelé mrakodrapů nevystudovali obor stavba mrakodrapů, první konstruktéři raket neměli diplom z VŠ na stavbu raket atd. A vzpomínat na 50. léta? To se pro školy a učitele právě hodí: Tehdy přece bylo zavedeno VŠ studium učitelů ZŠ. Na ZŠ tehdy učili učitelé bez VŠ a působili ještě v 60. letech. Ale to je přece historie a již docela stará. Tehdy také působili dentisté a vrtali zuby bez VŠ, pročpak už nejsou – vždyť to mnohým docela šlo.
Spíš je zajímavé, kdo ti nekvalifikovaní vlastně jsou. Chybí jim zcela VŠ? Jsou to třeba ing. bez pedagogické kvalifikace? Jsou to učitelé dějepisu, na které zbyla naškole jen matematika a TV? Jsou to učitel ZŠ, kteří učí na SŠ? Zdá se, že nikdo pořádně neví.
Ivan Ryant
29.1.2015 at 0.00Když už jsem si tak zanadával na učebnice pedagogiky a jejich autory, rád bych nyní uvedl opačný příklad: http://www.fi.muni.cz/~qprokes/ — doporučuji všem, kdo si chtějí přečíst trochu teorie i praktických rad (vhodné i pro začínající učitelky, které si na tomto portále čas od času vylévají srdce).