RVP_VT21
Metodologie aneb CO a JAK
Většina předmětů ve škole má za úkol NĚCO studenty naučit, přimět je získat nějaké dovednosti. Jedná se o OBSAH a volí se potřebná forma. Jak je to ale se samostatným předmětem IKT (v mém případě na gymnáziu)? Je jasné, že je potřeba něco málo studenty naučit o tom, jak funguje počítač, jak se chovat bezpečně na internetu, jak vyhledávat atp. Třeba na průmyslovce je jistě třeba naučit se počítač poskládat, nainstalovat systém, ovládnout nastavení sítě. To ale není předmětem výuky IKT na gymnáziu.
Stěžejní ovšem je, alespoň podle mne, naučit studenty používat digitální technologie k řešení konkrétního problému, který se technologií netýká.
Takže stojím před opačným problémem, než většina pedagogů.
Matematik učí studenty třeba konstrukční úlohy (CO) a může k tomu využít digitální technologie (JAK). Dějepisec učí studenty příčiny vzniku první světové války (CO) a může použít nástroje digitálních technologií (JAK – on-line myšlenkovou mapu, chat pro diskusi, nástroj pro vytváření časové osy).
A učitel IKT ? Naším úkolem je naučit spoustu JAK. Jak psát v textovém editoru, jak počítat v tabulkovém, jak používat web 2.0., jak třeba vyrobit webovou stránku, jak upravovat obrázky, jak pracovat s videem. JAK? JAK? JAK? A pokud to chci dělat smysluplně, je třeba, aby ten obsah k něčemu studentům byl.
Mým problémem proto spíše je CO. Co mají studenti psát při nácviku práce s Wordem? Jaký úkol počítat v Excelu, o čem má být webová stránka.
Mám štěstí, že ve druhém ročníku je jediná hodina IKT koncipovaná jako mezioborová. V prvním pololetí spolupracujeme s češtináři a jazykáři ve druhém má být orientovaná spíše na přírodovědné předměty. Takže, když v češtině probírají odborný text, v informatice k němu malují myšlenkovou mapu, když se učí o životopise a motivačním dopise, vyrábějí materiály v IKT a mým úkolem je naučit je práci se šablonou, základům typografie a způsobu, jak to vše poslat mailem. Když studenti v ZSV mají základy finanční gramotnosti, mohu to použít při výuce výpočtů v tabulkovém editoru.
Přes to všechno stále tápu. Samozřejmě si umím vymyslet vlastní zadání, na kterém cosi nacvičím, ale pro všechny vidím daleko větší přínos v tom, když úkol koresponduje s konkrétním zadáním, konkrétním obsahem. Oč zajímavější je, když učím práci s grafickým editorem ve spolupráci s výtvarnicí, která lépe než já vymyslí výtvarné zadání a zařadí to do historického kontextu, než když nechám studenty jen tak upravovat fotku z prázdnin. Oč zajímavější je, když skládají video, ze svých vlastních výtvarných prací. Oč přínosnější by bylo ukázat, že existuje program na vytváření rodokmenu, kdyby se to hodilo dějepisářům k výkladu o českých panovnících. Velmi ráda bych učila grafy v tabulkovém editoru na konkrétních výsledcích, které studenti získali při nějakém fyzikálním pokusu.
A proto si dovolím malý apel. Zkuste s námi spolupracovat. My, učitelé IKT většinou umíme JAK, ale neumíme nebo nevíme CO.
Já samozřejmě vím, že je to strašně těžké, informatici často působí jako bytosti z jiné planety, já vím, jak je obtížné všechno zkoordinovat (třeba při tom propojení s češtinou spolupracuji se čtyřmi různými češtináři, s každým se musím koordinovat ohledně postupu a jedny podzimní prázdniny nebo malá exkurse nám to celé rozhodí), já vím, že často leccos nefunguje, jak by mělo, ale zkuste to s námi.
Možná, že by nám to všem pomohlo, posunout se zase o krok dál.
Bořivoj Brdička
17.10.2011 at 9.19Narazila jste hned na několik zásadních problémů.
1. RVP se nepodařilo většinu učitelů přesvědčit, že je třeba na obsahu výuky pracovat společně a koordinovat ho. To je ale třeba změnit (viz např. Cesta modelu TPCK do praxe).
2. Informatici často o spolupráci nestojí. To je vlastně zase to samé. Jen je to o to horší, že právě technologie jsou oním spojovacím článkem. Proto existuje funkce školního koordinátora, který má onu podporu přímo v náplni. Jenže od funkce k praktickému naplnění je dlouhá cesta, že? (viz Pět klíčových kompetencí školního koordinátora technologií, Netolerujme počítačově negramotné učitele!)
Ilona Zahalkova
17.10.2011 at 11.25Výhodou je, když učitel kromě informatiky učí ještě další předměty. Já si například „nahrávám“, když požaduji od žáků, aby výsledky laboratorních prací z fyziky zpracovali na počítači (Word, Excel, PowerPoint). Když nic jiného, alespoň je naláká, že místo deseti výpočtů stačí provést jeden a ten pak rozkopírovat.
Vlasta Novotná
17.10.2011 at 19.37Paní Miro, možná by se Vám hodilo navštívit nějaké ty zaměstnavatele, odborné školy i úřad práce. Na obchodní akademii nemám čas plnit v rámci ITE všechny požadavky odborných učitelů. A to bych moc ráda pomohla i profesorce chemie a ekologie, která by si přála, aby studenti využili multimédia při zpracovávání např. domácích úloh. Zdá se mi, že na to množství látky v ITE mám málo hodin (2 hod. na týden). Jedni potřebují v odborných předmětech profesionální úpravu textů, druzí tabulek, třetí zařadit ekologii… A základní teorii probrat musím (mají-li mít možnost jednou maturovat z ITE, je to nutnost). Gymnázium bude asi řešit trochu jiné propojení mezi předměty. Ale základ je, jak píše pan Brdička, spolupráce mezi kantory. Držím Vám pěsti.
Martin Vonášek
18.10.2011 at 10.53Souhlasím s vámi, ale na druhou stranu nemohu dodat nic nového – spolupráce je velmi obtížná, v našem kurzu jsme to už na několika místech asi řešili. Mám trochu pocit, že si někdy vzájemně ukazujeme co používáme v hodinách, jaké nástroje webu 2.0 jsou dobré, ale zapomínáme na to propojení s obshem (kurikulem) předmětu. Rozumím vám tedy v té rovině CO – já například nutím kolegy učící IKT k tomu aby studentům ukazovali práci s Google sites, třebas přímo na mých stránkách věnovaných dějepisu, ale dosud jsem nedosáhl úspěchu – prý to nemají v ŠVP a tématických plánech. Ten tlak musí vycházet i od studentů – dávám jim tedy úkoly, které tvoří a odevzdávají v google sites, docs apod. Snad to situaci jednou změní:)
Renata Kloubová
4.11.2011 at 10.22dobrý den paní Miro, váš příspěvek se mi moc líbí a hlavně mi dodává optimismus, že existují učitelé IKT, kteří by rádi spolupracovali s ostatními vyučujícími a při svém učení jak, tak dávali žákům smysluplné úkoly, které by žáci mohli využít v jiných předmětech
Blanka Kozáková
6.11.2011 at 18.08Zdravím Vás a nabídnu do této diskuse postup, jak jsem před lety „dolovala“ náměty na gymnáziu. Nabídla jsem kolegům ve třídách, kde jsme společně učili, přehled toho, co budu žáky v tomto roce v informatice naučit zpracovávat (vč. drobné ukázky, ať získají přestavu) a do konce září jsme sladili náměty vč. přibližných termínů (S náplní pro září problémy nebyly – v prvním ročníku bylo sjednocování úrovně ze ZŠ, apod.). Vždy šlo o dílčí dovednost, komplexní řešení pak bylo formou školního projektu – zpravidla jsem realizovala v matematice nebo fyzice, ve „svých“ třídách. Celkem to fungovalo.